IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пакетните почивки са най-горещата тенденция в Европа за това лято

Авиокомпаниите и туристическите агенции разнообразяват предложенията, за да привлекат младите клиенти

19:30 | 22.03.24 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Полети, хотели, трансфери и храна на няколко клика разстояние – пакетната почивка е най-горещата тенденция в Европа за това лято, пише Bloomberg.

Пакетните почивки, които преди време бяха смятани за старомодна ниша, която се харесва предимно на представителите на бейби бум поколението, правят неочаквано завръщане, след като почти бяха изтрити по време на пандемията. Търсенето на ол-инклузив пакети нараства, тъй като младите летовници гледат все по-благосклонно на все по-изтънчените предложения за достъпни и освободени от напрежение почивки.

Очаква се ръстът да надхвърли 11% в световен план тази година, като Западна Европа се приближава до нивата преди пандемията, сочат данни на компанията за пазарни анализи Euromonitor International. Бритганският пазар вече се е върнал към равнището през 2019 г., а Германия не е много по-назад.

„Всички смятахме, че тази ниша е загинала, тъй като интернет позволява на хората сами да си сглобяват пакети. Но с всички нарушения покрай Covid сега хората обичат да имат всичко подсигурено в един пакет“, коментира главният изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Шпор този месец.

Сега авиокомпаниите виждат възможности за голяма печалба в част от бизнеса си, която дълго време смятаха за заден двор. Британската нискотарифна авиокомпания EasyJet отчита ръст на пътниците с 35% в бизнеса си с ваканции тази година, а Jet2 и TUI съобщават за засилен интерес към пакетните пътувания. Сегментът става все по-важен за ръста на Lufthansa, казва Шпор.

TUI и други компании развиват предложенията си, за да отговорят на нуждите на по-младите и умели в боравенето с интернет клиенти. Изборът е по-разнообразен с преживявания, които надхвърлят традиционното пътуване до дестинация със слънце и плаж, казва Каролин Бремнер, старши ръководител на туристическите анализи в Euromonitor.

EasyJet Holidays например предлага на гостите ново преживяване за 162 паунда (206 долара) – обиколка с водач на национален парк „Тингвелир“ в Исландия, където се срещат американската и евразийската тектонични площи, последвана от посещение на вулканичен кратер и потапяне н Синята лагуна. TUI добави неотдавна обиколка на Кения с 11 нощувки с възможност за наблюдаване на слонове и хипопотами.

Туристическите компании подготвят пакети и за големи семейства с разнообразни интереси, а благоприятни за клиентите варианти като плащане на вноски, удобства за децата и ол-инклузив планове за храна са „сигурен залог“ за клиентите, притиснати от растящите цени, казва Бремнер. „Те предлагат добра стойност за парите, при която разходите са фиксирани предварително“, допълва тя.

В световен план приходите от пакетни почивки се очаква да достигнат 280 млрд. долара тази година, или 86% от нивата през 2019 г., сочат данни на Euromonitor. Макар че по-широкият авиационен пазар достигна нивата преди Covid миналата година по данни на Международната асоциация за въздушен транспорт, пакетните обиколки трябва да се възстановяват от по-голям спад – над две трети от приходите изчезнаха, когато пазарът достигна дъното през 2020 г.

Ол-инклузив почивките отбелязват ръст. Графика: Bloomberg LP Ол-инклузив почивките отбелязват ръст. Графика: Bloomberg LP

Сегментът се сдоби с популярност за първи път през 60-те години на миналия век, когато летовниците търсеха достъпен начин да разглеждат забележителности и да посещават плажа. Самолетните пътувания в чужбина станаха по-достъпни със съвременните еднофюзелажни самолети като 737 на Boeing и туроператори предлагаха пътувания с развлекателна цел до Испания.

Пазарът се забави през 90-те години на миналия век, когато летовниците започнаха да сърфират в интернет, за да резервират сами полети и места за настаняване отделно. Силната конкуренция доведе до срива на компанията Thomas Cook, залагаща на пакетни почивки, точно преди пандемията.

Сега авиокомпаниите се озовават в неблагоприятно положение, ако не предлагат пакетни почивки. Ryanair Holdings понижи прогнозите си за печалбата, след като онлайн туристически компании спряха да продават полетите ѝ на фона на дългогодишен спор. Ирландската нискотарифна компания създаде оттогава партньорство с TUI и други компании, които да обявяват полетите ѝ.

В Европа британците и германците традиционно повеждат годишните пътувания от по-студен климат към слънчеви дестинации в Испания, Гърция и Португалия. Всяка страна има известна популярност сред останалите – конкуренцията им за шезлонги е легендарна.

Великобритания е най-големият източник в Европа на пътуващи в чужбина туристи и на второ място в света след САЩ. Тя достигна 99% от нивата преди пандемията миналата година и се очаква да отбележи ръст от 11% тази година, сочат прогнози на Euromonitor. Очаква се Германия да се възстанови на около 91% от размера си преди пандемията.

Други страни също излизат на преден план, като се очаква Италия да отбележи ръст от 26% тази година, а Хърватия може да напредне с 16% до 2028 г., сочат прогнозите на Euromonitor.

TUI съобщи, че през последно време отчита по-голямо търсене от Франция, а нискотарифното подразделение на Lufthansa, Eurowings, информира, че Чехия става все по-важен пазар.

Докато все повече млади хора възприемат концепцията, пакетните почивки все още са област, запазена предимно за по-възрастни клиенти, които са привлечени от простотата да работят с един доставчик, коментира Джени Брайънс, старши анализатор на туризма в компанията Mintel.

Но перспективите за бъдещ растеж са силни, казва Пол Чарлз, главен изпълнителен директор на консултантската компания в областта на туризма PC Agency. Операторите предлагат пакети с по-добро качество в сравнение с преди, а маркетингът им се подобрява, отчита той.

След фалита на Thomas Cook EasyJet видяла възможност да развие бизнеса с пакетни почивки, като предлага по-голяма стойност и гъвкавост, казва главният изпълнителен директор Йохан Лундгрен. Сега „не виждам никакви ограничения за това“, отбелязва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:14 | 22.03.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Туризъм виж още

Коментари

Финанси виж още