IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Браншът очаква чуждите туристи в България да достигнат до 14 милиона тази година

България трябва да се обърне и към презокеанските пазари, смята Полина Карастоянова, изпълнителен директор на НБТ

11:40 | 16.05.25 г.
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

За цялата година очакванията са посещенията на чуждестранни туристи в България да надхвърлят 13 милиона и дори да се доближат до 14 милиона, което ще е около или над 5% повече спрямо предходната година със значителен принос за този ръст на летния сезон.Това каза в интервю за БТА Полина Карастоянова, изпълнителен директор на Националния борд по туризъм (НБТ).

Пътуванията по света и в Европа са в своеобразен възход, коментира изпълнителният директор на НБТ и допълни, че това има своето отражение и върху България. Тя изтъкна, че след  COVID пандемията се наблюдава съществена психологическа промяна у хората. Заради това, по думите ú, традиционните инвестиции или спестени пари в имоти, вещи или други вложения, свързани с идеята за житейска сигурност, се трансформират във възможности за пътуване, за опознаване на нови култури и дестинации, за да не бъдат пропуснати хубавите мигове.

Принос за очаквания ръст на туристи у нас според Карастоянова има и рекламната кампания на България в National Geographic, в 24 Kitchen, с клипове за винен, кулинарен и конгресен туризъм. "Това са ниши и туристически продукти, които привличат интереса на платежоспособни туристи, на хора, които са ценители на качествените продукти, които вече са били навсякъде, но търсят и се интересуват от нови места, преживявания и традиции, които все още не познават", отбеляза изпълнителният директор на НБТ.

По отношение на летните почивки Карастоянова посочи, че се засилва тенденцията решенията да се вземат в последния момент. Пътуванията стават повече на брой през годината и по-кратки - до 3-4 нощувки. В този смисъл летният туристически сезон вече има два основни компонента - класическата годишна семейна почивка от седем до десет дни, която е все още характерна за гостите ни от Великобритания, Германия, Полша, Унгария, Чехия и Словакия, и втора група пътуващи - с престой около 3 нощувки, които са характерни повече за туристите от Румъния, Гърция, Турция, като решението за тях се взема непосредствено преди избраните дати.

Изпълнителният директор на НБТ каза, че интересът на всички основни пазари към България е потвърден на провелите се туристически изложения.

Тя изтъкна, че туристическият микс вече е много "шарен", динамичен и в този смисъл знаем, че не можем да си позволим "спокойствието, че има големи пазари, които изпращат основните групи туристи". По отношение на пазар Румъния Карастоянова смята, че е нужно да се потърси възможност за преодоляване на краткия престой от две-три нощувки на гостите от тази страна у нас. По думите ú България трябва да се обърне и към презокеанските пазари - САЩ, Япония, Индия, Китай, както и към Саудитска Арабия, Катар, Обединените арабски емирства. Това са пътуващи народи, отворени към света, например туристите от САЩ или Китай пристигат в Европа за по-дълъг престой и биха желали да опознаят повече от една държава в рамките на пътуването си, отбеляза Карастоянова и допълни, че тук е мястото за партньорство с Гърция и Турция или с Черна гора и Албания, за да предложим интегриран, интересен и непознат туристически продукт от Балканите. За тази цел обаче от първостепенно значение и като държавен приоритет следва да бъде разработването на директни полети между София, Ню Йорк, Пекин, Шанхай и т.н. 

Българският туристически бизнес е абсолютно готов за въвеждането на еврото от 1 януари 2026 г., което ще генерира икономически, финансови и инвестиционни ползи за България, заяви изпълнителният директор на НБТ. За туристическата индустрия Шенген и еврозоната са стратегически решения с безусловно положителен ефект. Според нея има и два ключови макрофактора, които имат пряко отражение върху туристическата индустрия - пълноправното приемане на България в Шенген, и процесът по присъединяване към еврозоната. Шенген има еднозначно и категорично отражение за България като имиджово позициониране, комфорт на пътуване, чувство за спокойствие в туристите и във всички пътуващи към България по бизнес или за почивка, отбеляза Карастоянова.

Тя допълни, че от Националния борд по туризъм са с положително очакване за предстоящия летен сезон - с повече туристи и при засилен интерес към България. Очертава се и тенденция към развитие, към по-голям брой туристи, към засилен интерес към България. Тя допълни, че всички необходими предпоставки са налице - от гледна точка на климата, подготовка от страна на инвеститорите и управляващите хотели и туристически комплекси. Изпълнителният директор на НБТ посочи, че през пролетните месеци са били направени сериозни подобрения - освежаване на интериорни и екстериорни пространства, осветление, озеленяване и отбеляза, че всичко това е елемент от цялостното усещане за средата, в която туристите избират да почиват.

Сред проблемите пред летния сезон тя изтъкна закъснелите ремонти по основни пътни артерии - магистрала "Тракия" и частичните ремонти по магистрала "Хемус". Втори сериозен проблем е въпросът с кадрите в туризма и по-конкретно с вноса на работници от трети страни. Трябва да е ясно, че без тези хора няма как да се обезпечи нормалната хотелиерска и ресторантьорска дейност, каза Карастоянова.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:40 | 16.05.25 г.
Най-четени новини
Още от Туризъм виж още

Коментари

Финанси виж още