fallback

Европейски път на коприната има както икономически, така и екологичен смисъл

Високоскоростна жп връзка между Западна и Източна Европа ще намали вредните емисии и ще насърчи растежа на икономиките и на работните места, според анализатори

10:47 | 14.02.22 г.
Автор - снимка
Редактор

В проучване, публикувано за първи път през 2018 г., Виенският институт за международни икономически изследвания (wiiw) предложи изграждането на т.нар. Европейски път на коприната.

В центъра на предложението е високоскоростна железопътна мрежа, която да свърже индустриалните центрове на Западна Европа с по-слабо развитите източни части на континента, пише Emerging Europe.

За да допълни първоначалното си проучване, от wiiw сега са направили анализ на екологичния отпечатък на такава високоскоростна железница. По-конкретно, проучването разглежда потенциала за спестяване на емисии въглероден диоксид на предложената основна част от Лион във Франция до Москва в Русия.

Заключението е, че такава високоскоростна влакова връзка може да намали емисиите въглероден диоксид в Европейския съюз (ЕС) с 10 процента от обема на годишните емисии кумулативно за 60 години, колкото е предполагаемата продължителност на живота на проекта.

Експертите отчитат емисиите, които биха били генерирани по време на строителството, експлоатацията и поддръжката на маршрута.

„Дори това да не звучи много, ние разгледахме само ефекта от пренасочването на пътническия трафик от въздушен към железопътен“, казва Марио Холцнер, изпълнителен директор на wiiw и съавтор на проучването.

Транспортните системи, базирани на автомобили и самолети – за разлика от железниците, не отчитат емисиите въглероден диоксид за изграждането на своята инфраструктура. Освен това екологичните предимства на предложената високоскоростна железопътна връзка трябва да се разглеждат в комбинация с икономическите.

От самолети до високоскоростни влакове

Заедно със съавторите Максимилиан Зангл, Катарина Вебер и Мухамад Усман Захид от Централноевропейския университет (CEU), Холцнер предполага, че изграждането на такава високоскоростна линия ще доведе до масово отклоняване на пътническия трафик от самолетите, особено на къси и средни разстояния до 1000 километра.

„Проектът може да допринесе значително за намаляването на емисиите парникови газове от въздушния трафик с най-малко 10 процента“, казва Вебер.

„За да се създадат максимални спестявания на въглероден диоксид, преходът от въздушен към железопътен транспорт трябва да бъде възможно най-широк и бърз“, добавя Зангл.

Разходите за изграждане на железницата се оценяват на около 200 млрд. евро, като срокът на строителство е най-малко 10 години.

„Сумата на пръв поглед изглежда значителна, но като се разпредели за период от 10 години и като се постави в икономическа перспектива, тя възлиза на едва 1,5 процента от годишното икономическо производство на ЕС. Освен това лихвените проценти по облигациите за финансиране на такъв проект в момента са отрицателни“, обяснява Холцнер.

Икономически тласък

Тези инвестиции биха генерирали и огромни икономически импулси.

Концепцията на wiiw за Европейски път на коприната от 2018 г. изчислява, че икономическият ефект от два маршрута (маршрутът Лион-Москва ще бъде гръбнакът на Европейския път на коприната, но ще бъде удължен по южния маршрут) с общ инвестиционен обем от 1 трлн. евро ще доведе до растеж на участващите страни средно и кумулативно с 3,5% повече за 10 години и ще създаде от 2 до 7 милиона допълнителни работни места.

Австрийската икономика ще се възползва от 1,5% допълнителен растеж на брутния вътрешен продукт (БВП) и най-малко 34 хил.  нови работни места, докато БВП на Германия ще нарасне с допълнителни 0,7% и ще се възползва от повече от 40 хил. нови работни места.

ЕС наскоро поде инициативата си Global Gateway. С инвестиции от 300 милиарда евро програмата има за цел да предложи на по-бедните страни по света алтернатива на китайската инициатива „Един пояс, един път“, за да намали влиянието на Пекин в Централна и Източна Европа.

„ЕС трябва да направи предложение за Европейски път на коприната, за да насърчи икономическата интеграция и опазването на климата в Европа“, коментира Холцнер. Европейският път на коприната обаче ще бъде само един елемент – макар и централен, от един наистина международен портал за свободното движение на стоки, хора и услуги.

Според Холцнер за Global Gateway трябва да се мисли в по-голям мащаб, особено финансово. Програмата не трябва да се възприема само като инструмент от войната срещу китайската програма „Един пояс, един път“. Експертът посочва, че в много области двете инициативи се допълват взаимно. Global Gateway е допълнителна опция за финансиране на спешно необходима инфраструктура, но също така ще улесни връзката с китайския Път на коприната.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:04 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още