В проучване, публикувано за първи път през 2018 г., Виенският институт за международни икономически изследвания (wiiw) предложи изграждането на т.нар. Европейски път на коприната.
В центъра на предложението е високоскоростна железопътна мрежа, която да свърже индустриалните центрове на Западна Европа с по-слабо развитите източни части на континента, пише Emerging Europe.
За да допълни първоначалното си проучване, от wiiw сега са направили анализ на екологичния отпечатък на такава високоскоростна железница. По-конкретно, проучването разглежда потенциала за спестяване на емисии въглероден диоксид на предложената основна част от Лион във Франция до Москва в Русия.
Заключението е, че такава високоскоростна влакова връзка може да намали емисиите въглероден диоксид в Европейския съюз (ЕС) с 10 процента от обема на годишните емисии кумулативно за 60 години, колкото е предполагаемата продължителност на живота на проекта.
Експертите отчитат емисиите, които биха били генерирани по време на строителството, експлоатацията и поддръжката на маршрута.
„Дори това да не звучи много, ние разгледахме само ефекта от пренасочването на пътническия трафик от въздушен към железопътен“, казва Марио Холцнер, изпълнителен директор на wiiw и съавтор на проучването.
Транспортните системи, базирани на автомобили и самолети – за разлика от железниците, не отчитат емисиите въглероден диоксид за изграждането на своята инфраструктура. Освен това екологичните предимства на предложената високоскоростна железопътна връзка трябва да се разглеждат в комбинация с икономическите.
От самолети до високоскоростни влакове
Заедно със съавторите Максимилиан Зангл, Катарина Вебер и Мухамад Усман Захид от Централноевропейския университет (CEU), Холцнер предполага, че изграждането на такава високоскоростна линия ще доведе до масово отклоняване на пътническия трафик от самолетите, особено на къси и средни разстояния до 1000 километра.
„Проектът може да допринесе значително за намаляването на емисиите парникови газове от въздушния трафик с най-малко 10 процента“, казва Вебер.
„За да се създадат максимални спестявания на въглероден диоксид, преходът от въздушен към железопътен транспорт трябва да бъде възможно най-широк и бърз“, добавя Зангл.
Разходите за изграждане на железницата се оценяват на около 200 млрд. евро, като срокът на строителство е най-малко 10 години.
„Сумата на пръв поглед изглежда значителна, но като се разпредели за период от 10 години и като се постави в икономическа перспектива, тя възлиза на едва 1,5 процента от годишното икономическо производство на ЕС. Освен това лихвените проценти по облигациите за финансиране на такъв проект в момента са отрицателни“, обяснява Холцнер.
Икономически тласък
Тези инвестиции биха генерирали и огромни икономически импулси.
Концепцията на wiiw за Европейски път на коприната от 2018 г. изчислява, че икономическият ефект от два маршрута (маршрутът Лион-Москва ще бъде гръбнакът на Европейския път на коприната, но ще бъде удължен по южния маршрут) с общ инвестиционен обем от 1 трлн. евро ще доведе до растеж на участващите страни средно и кумулативно с 3,5% повече за 10 години и ще създаде от 2 до 7 милиона допълнителни работни места.
Австрийската икономика ще се възползва от 1,5% допълнителен растеж на брутния вътрешен продукт (БВП) и най-малко 34 хил. нови работни места, докато БВП на Германия ще нарасне с допълнителни 0,7% и ще се възползва от повече от 40 хил. нови работни места.
ЕС наскоро поде инициативата си Global Gateway. С инвестиции от 300 милиарда евро програмата има за цел да предложи на по-бедните страни по света алтернатива на китайската инициатива „Един пояс, един път“, за да намали влиянието на Пекин в Централна и Източна Европа.
„ЕС трябва да направи предложение за Европейски път на коприната, за да насърчи икономическата интеграция и опазването на климата в Европа“, коментира Холцнер. Европейският път на коприната обаче ще бъде само един елемент – макар и централен, от един наистина международен портал за свободното движение на стоки, хора и услуги.
Според Холцнер за Global Gateway трябва да се мисли в по-голям мащаб, особено финансово. Програмата не трябва да се възприема само като инструмент от войната срещу китайската програма „Един пояс, един път“. Експертът посочва, че в много области двете инициативи се допълват взаимно. Global Gateway е допълнителна опция за финансиране на спешно необходима инфраструктура, но също така ще улесни връзката с китайския Път на коприната.


"Спартак" пусна билетите за мача с "Левски"
Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Airbus обещават да се справят с проблемите
Патерсън: Рискът от заразяване при биткойн не е изчезнал
Над 500% поскъпване за ден: Китай извади нов конкурент на Nvidia
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Нова вълна банди в афиша на новия пловдивски фест Phillgood
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите