fallback

Нужен ли е специален закон за електрическата мобилност?

Трябва да има стимули за използването на електромобили, а не толкова за закупуването им, посочи Илия Левков

22:37 | 08.04.22 г. 3

На България ѝ трябва закон за насърчаване на електрическата мобилност. Липсва системен подход за въвеждане на електромобилите в България, а в Плана за възстановяване и устойчивост се работи "на парче" без цялостен поглед към транспортната система в страната. Това мнение изрази в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria Илия Левков, председател на управителния съвет на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ).

Според него трябва да има стимули за използването на електромобили, а не толкова за закупуването им.

По думите на Левков в подобен закон трябва да не се залага строга дефиниция какъв точно автомобил ще е обект на замяна и да не се настоява толкова за покупка, но може да се помисли за стимулиране на лизинг на електромобили или съвместно ползване. "Тогава системата ще заработи, защото ще влязат и лизингови компании, и финансиращи институции, банки", коментира той.

Левков е убеден, че по този начин електромобилите ще станат достъпни за българите и ще се избегнат притеснения за високата цена или живота на батериите, а обслужването ще се прави от специално обучени експерти, с които повечето вносители разполагат.

Председателят на ръководството на ИКЕМ съветва да се реши проблема на транспортната система в България с нейната зависимост от изкопаемите горива.„При преминаването от аналогова към цифрова транспортна система трябва да се тръгне със стимулиране на сериозна платформа, която може да управлява зарядната инфраструктура, публичния транспорт“, настоява Левков.

Той определи като "оптимистично, но недостатъчно" заложеното в Плана за възстановяване и устойчивост увеличение на зарядните станции за електромобили от 700 до 10 хиляди. Експертът подчерта, че разполагането на тези зарядни станции по междуградската пътна мрежа и в центровете на 50 града трябва да започне с "изключително улесняване" на процедурата.

"Ако решите да изградите една бързозарядна станция на магистрала, паркинг, или друг участък от републиканската пътна инфраструктура, ви е необходим режим като за МОЛ. Някои от общините дори не са променили наредбите за преместваемите обекти, защото зарядната станция в Закона за устройство на територията е преместваем обект", посочи недостатъците и административните пречки Илия Левков. Той уточни, че от ИКЕМ са направили предложение този процес да се намали до един месец.

Приближава ли се транспортът на България към Зеления преход и целта на Европа за намаляване на парниковите газове? Кога страната ни ще стане умно и енергийно независима като държава? С какви законодателни мерки Румъния и Гърция са наваксали изоставането си в сферата на електромобилността? Какво е влиянието на войната в Украйна върху бизнеса на автомобилните компании?

Целия разговор може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:01 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още