fallback

Товарните пристанища в ЕС възстановяват по-бързо дейността си след пандемията в сравнение с пътническите

През 2021 г. през 20-те най-големи пътнически пристанища в ЕС са преминали повече от 34% от общия брой пътници в докладващите държави членки

16:20 | 16.11.22 г.

Пристанищата в Европейския съюз (ЕС) възстановяват дейността си след пандемията. Товарните пристанища през 2021 г. като цяло се доближават, а някои дори надминават, до обработените обеми отпреди пандемията (2019 г.), докато при пътническите възстановяването е само частично.

След значителния спад от 45% в броя на пътниците, преминали през пристанищата на ЕС през 2020 г. в сравнение с предишната година, 2021 г. е била по-добра, но броят на пътниците е далеч от броя, отчетен през 2019 г., показват данни на европейската статистическа служба Евростат.

През миналата година пътниците, преминали през пристанищата на ЕС, се увеличават с 16% в сравнение с 2020 г. до 267,9 млн. души. Това все още е значително под нивата, наблюдавани преди пандемията (с 30% по-малко в сравнение с 2019 г., когато през пристанищата са преминали 418 млн. души).

Пристанището на Месина в Италия остава най-голямото пътническо пристанище в ЕС през 2021 г. с 8,3 млн. души. Следва пристанището в Реджо ди Калабрия в Италия (8,1 млн. пътници) и три пристанища в Гърция - Пирея, Палукия Саламинас и Перама, всяко от които регистрира по 5,9 млн. преминали пътници.

През 2021 г. през 20-те най-големи пътнически пристанища в ЕС са преминали повече от 34% от общия брой пътници в докладващите държави членки.

Всички пристанища от топ 20 отбелязват значителен спад на пътническия трафик през 2021 г. в сравнение с 2019 г., с изключение на две италиански пристанища: Пиомбино (+2%) и Изола д’Елба (+3%).

Преминали пътници през най-натоварените пътнически пристанища в ЕС през 2019, 202 и 2021 г. Графика: Евростат

Теглото на стоките, обработени от пристанищата на ЕС, се възстановява през 2021 г.

Общото бруто тегло на стоките, обработени в пристанищата на ЕС през 2021 г., се оценява на 3,5 млрд. тона, което представлява увеличение от 4% в сравнение с предишната година след отчетения спад от 7% през 2020 г. спрямо 2019 г.

Нидерландия остава на първо място в ЕС по морски товарен транспорт през 2021 г. Нейните пристанища са обработили 590 млн. тона стоки през 2021 г., което е с 32 млн. тона повече в сравнение с 2020 г., или 17% от общия обем стоки по море, обработени миналата година в ЕС.

Следват Италия и Испания, всяка с дял от по 14%.

Ротердам (435 млн. тона), Антверпен (216 млн. тона) и Хамбург (111 млн. тона), всички разположени на брега на Северно море, запазват позициите си на първите три пристанища на ЕС през 2021 г. както по отношение на брутното тегло на обработените стоки, така и по отношение на обема на обработените контейнери.

В сравнение с 2020 г. броят на обработените тонове през 2021 г. е намалял най-много в гръцкото пристанище Пирея (-10%), Алхесирас в Испания (-6%) и Клайпеда в Литва (-5%).

Най-голямо увеличение има в Зеебрюге (+27%) в Белгия и Констанца (+26%) в Румъния.

Обработени товари в най-натоварените пристанища на ЕС през 2019, 2020 и 2021 г. Графика: Евростат

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:21 | 16.11.22 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още