IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

IATA: Световната авиоиндустрия ще се върне към рентабилност през 2023 г.

Въпреки това пазарът в Европа остава под наблюдение, изтъква генералният директор на Международната асоциация за въздушен транспорт Уили Уолш

15:43 | 06.12.22 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Глобалната авиационна индустрия ще се върне към рентабилност през следващата година за първи път от 2019 г. насам, тъй като възстановяването на полетите набира скорост след повече от две години на ограничения, свързани с коронавируса, съобщава Ройтерс, цитирайки Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA).

Авиокомпаниите загубиха десетки милиарди долара през 2020 г. и 2021 г. поради пандемията, но въздушният транспорт се възстанови частично след това, като сега някои летища трудно успяват да се справят с пътникопотока.  

IATA очаква нетната печалба за индустрията да достигне 4,7 млрд. долара през 2023 г., с повече от 4 млрд. пътници.

За 2022 г. асоциацията понижи прогнозата си за загубата в сектора до 6,9 млрд. долара спрямо 9,7 млрд. долара преди това.

„Това е голямо постижение предвид мащаба на финансовите и икономическите щети, причинени от наложените от правителствата пандемични ограничения“, заяви генералният директор на IATA Уили Уолш, коментирайки очакваното връщане към печалба през 2023 г.

Но бившият шеф на British Airways и IAG предупреди, че много авиокомпании ще продължат да изпитват затруднения през следващата година, позовавайки се на регулациите, високите разходи и непоследователните правителствени политики.

„Много е важно всички да разберат колко крехко е възстановяването. Да, възстановяваме се; да, инерцията се подобрява; да, очакваме да продължи да се подобрява през 2023 г.“, изтъква Уолш на годишна пресконференция. „Но маржовете, с които оперираме, са много малки и не можем да толерираме ситуация, в която летищата по-специално се опитват да измамят авиокомпаниите и техните пътници чрез значително увеличение на летищните такси. Всеки един цент има значение“, подчертава още той.

Летищата се оплакват, че не са получили държавна подкрепа, подобна на тази за традиционните превозвачи, и обвиняват авиокомпаниите за прекъсванията на пътуванията, свързано с пандемията.

Риск от спад

IATA вярва, че глобалният въздушен трафик ще се върне към нивата от 2019 г. до 2024 г., воден от САЩ, докато Азиатско-Тихоокеанският регион „забележимо ще изостава“.

Главният икономист на IATA Мари Оуенс Томсен предупреди, че рискът при последните прогнози за сектора остава „наклонен надолу“, като „ключовата променлива“ ще бъде Китай.

Пекин започна да облекчава драконовските политики за нулева толерантност срещу коронавируса, известни като Zero Covid. Очаква се властите да обявят 10 нови мерки за облекчаване на политиките още в сряда, споделят пред Ройтерс двама източници.

Ако Китай не разхлаби ограниченията, рентабилността на авиокомпаниите ще бъде засегната.

Друг риск относно перспективите за 2023 г. е свързан с вероятността някои икономики да изпаднат в рецесия, добавят от IATA.

Уолш също нападна производителите на реактивни самолети, които не успяват да доставят достатъчно самолети, обвинявайки за това своите вериги на доставки.

Според Уолш авиокомпаниите вече са преминали през най-трудната част, въпреки че фрагментираният европейски пазар остава зона за наблюдение.

„Мисля, че предизвикателството за някои авиокомпании все още съществува, защото, както видяхме, индустрията все още е само незначително възстановена. Всъщност в Европа можем да кажем, че все още няма печалба“, добавя Уолш. „Така че очевидно все още има финансов натиск. Разликата е, че сега авиокомпаниите генерират пари. Ликвидността беше жизненоважният проблем“, заключва той.

Последна актуализация: 15:43 | 06.12.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още