fallback

Защо шефът на авиокомпанията KLM призова потребителите да използват… влак

Решението на въздушния превозвач отразява силния натиск върху авиокомпаниите от страна на регулатори и правителства за свиване на въглеродния отпечатък

13:02 | 10.07.23 г.

Нидерландската авиокомпания KLM ще се радва самолетите ѝ да летят с много по-малко хора на кратки разстояния между летище „Схипхол“ в Амстердам и Брюксел – и дори купува на потребителите билети за влака, пише Politico.

„Ако има връзки, ако връзките са добри, ако стигат „Схипхол“, ако се изпълняват и през уикендите, ние сме повече от готови да спрем да летим до Брюксел“, изтъква главният изпълнителен директор на KLM Мериан Ринтел, добавяйки: „Ние насочваме нашите клиенти от самолета към влака".

Тази мярка отразява силния натиск върху авиокомпаниите от страна на регулатори и правителства за свиване на въглеродния отпечатък, като първите жертви тук са полетите на кратки разстояния, които могат да бъдат заменени от железопътния транспорт.

KLM е изправена пред допълнителен проблем - летище „Схипхол“ достига максималния си капацитет за полети, като правителството се опитва да ограничи броя на излитанията и кацанията, за да намали шумовото замърсяване.

„Скандално е, че във време на извънредна климатична криза все още се използват тези допълнителни маршрути“, коментира Виктор Тевенет от неправителствената екологична група Transport & Environment. „Тези полети [между Брюксел и Амстердам] имат въздействие върху климата, което е 14 пъти по-голямо от това на влака“, добавя той.

Подходът на Ринтел съвпада с този на Европейската комисия (ЕК), която си поставя амбициозна цел да гарантира, че превозът на пътници по маршрути с дължина под 500 км ще бъде въглеродно неутрален до 2030 г.

За шефа на KLM, бивш главен изпълнителен директор на държавната железница в Нидерландия, това означава влакове вместо самолети по 200-километровото трасе между холандските и белгийските летища, където един полет отнема 55 минути, а пътуване с железница – около час и половина.

Спиране на полети

Но голям проблем при премахването на четирите ежедневни полета между „Схипхол“ и Брюксел е, че железопътната алтернатива не предлага качествен транспорт, като особен проблем са ранните часове, в които потеглят влаковете, и фокусът им върху уикендите.

„Трябва да разрешим няколко проблема, преди да можем наистина да приложим това“, признава Ринтел, добавяйки, че иска планът да се реализира възможно най-скоро.

Като част от усилията да ограничи полетите KLM е закупила цели вагони от високоскоростния влак Thalys.

Но авиокомпанията не е единствената, която иска да ограничи полетите на кратко разстояние. Германската Lufthansa отдавна си партнира с държавната железопътна компания Deutsche Bahn, за да прехвърли пътниците от своя център във Франкфурт на влакове вместо на свързващи полети. Air France, дъщерно дружество на KLM, направи същото с френския железопътен превозвач SNCF.

Франция дори прие миналата година законодателство, забраняващо вътрешните полети на кратки разстояния, ако има алтернативна железопътна връзка от два часа и половина или по-малко, но законът има толкова много вратички, че са засегнати само три маршрута.

Въпреки че холандското правителство се ангажира да увеличи пътническия железопътен трафик по маршрутите до Брюксел, Париж, Лондон, Дюселдорф, Франкфурт и Берлин и дори субсидира връзките с нощни влакове, шефът на KLM е против забраните за полети на къси разстояния, визирайки решението на Франция.

„Твърде лесно е да кажем „да го забраним“ и да нямаме влакове“, изтъква Ринтел, добавяйки: „Тогава хората ще пътуват с коли“.

Но ограничаването на полетите на къси разстояния не минава без проблеми.

Усилията за пренасочване на трафика по маршрута Лондон-Амстердам към влака Eurostar са застрашени, тъй като работата по строителството на гарата в холандския град означава, че тези влакове вероятно ще трябва да бъдат спрени за една година, считано от юни 2024 г.

Като част от усилията да направи пътуването с влак по-привлекателно, ЕК обмисля да улесни пътниците да сравняват и резервират пътувания с влак, като принуди операторите да споделят своите данни с други платформи за пътуване - инициатива, наречена Услуги за мултимодална цифрова мобилност.

Но през последните седмици плановете на изпълнителната власт на ЕС бяха подложени на критики от индустриални групи и политици, които се опасяват, че предложението няма да е достатъчно ефективно.

Според Ринтел системите за издаване на билети не са готови да се включат в прехода към железопътен транспорт. Макар полетите винаги да са били международни, железопътният транспорт е фокусиран върху „традиционно за страната и от страната“, нещо, което трябва да се промени, ако алтернативите на въздушния превоз искат да станат по-привлекателни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:15 | 10.07.23 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още