Нидерландската авиокомпания KLM ще се радва самолетите ѝ да летят с много по-малко хора на кратки разстояния между летище „Схипхол“ в Амстердам и Брюксел – и дори купува на потребителите билети за влака, пише Politico.
„Ако има връзки, ако връзките са добри, ако стигат „Схипхол“, ако се изпълняват и през уикендите, ние сме повече от готови да спрем да летим до Брюксел“, изтъква главният изпълнителен директор на KLM Мериан Ринтел, добавяйки: „Ние насочваме нашите клиенти от самолета към влака".
Тази мярка отразява силния натиск върху авиокомпаниите от страна на регулатори и правителства за свиване на въглеродния отпечатък, като първите жертви тук са полетите на кратки разстояния, които могат да бъдат заменени от железопътния транспорт.
KLM е изправена пред допълнителен проблем - летище „Схипхол“ достига максималния си капацитет за полети, като правителството се опитва да ограничи броя на излитанията и кацанията, за да намали шумовото замърсяване.
„Скандално е, че във време на извънредна климатична криза все още се използват тези допълнителни маршрути“, коментира Виктор Тевенет от неправителствената екологична група Transport & Environment. „Тези полети [между Брюксел и Амстердам] имат въздействие върху климата, което е 14 пъти по-голямо от това на влака“, добавя той.
Подходът на Ринтел съвпада с този на Европейската комисия (ЕК), която си поставя амбициозна цел да гарантира, че превозът на пътници по маршрути с дължина под 500 км ще бъде въглеродно неутрален до 2030 г.
За шефа на KLM, бивш главен изпълнителен директор на държавната железница в Нидерландия, това означава влакове вместо самолети по 200-километровото трасе между холандските и белгийските летища, където един полет отнема 55 минути, а пътуване с железница – около час и половина.
Спиране на полети
Но голям проблем при премахването на четирите ежедневни полета между „Схипхол“ и Брюксел е, че железопътната алтернатива не предлага качествен транспорт, като особен проблем са ранните часове, в които потеглят влаковете, и фокусът им върху уикендите.
„Трябва да разрешим няколко проблема, преди да можем наистина да приложим това“, признава Ринтел, добавяйки, че иска планът да се реализира възможно най-скоро.
Като част от усилията да ограничи полетите KLM е закупила цели вагони от високоскоростния влак Thalys.
Но авиокомпанията не е единствената, която иска да ограничи полетите на кратко разстояние. Германската Lufthansa отдавна си партнира с държавната железопътна компания Deutsche Bahn, за да прехвърли пътниците от своя център във Франкфурт на влакове вместо на свързващи полети. Air France, дъщерно дружество на KLM, направи същото с френския железопътен превозвач SNCF.
Франция дори прие миналата година законодателство, забраняващо вътрешните полети на кратки разстояния, ако има алтернативна железопътна връзка от два часа и половина или по-малко, но законът има толкова много вратички, че са засегнати само три маршрута.
Въпреки че холандското правителство се ангажира да увеличи пътническия железопътен трафик по маршрутите до Брюксел, Париж, Лондон, Дюселдорф, Франкфурт и Берлин и дори субсидира връзките с нощни влакове, шефът на KLM е против забраните за полети на къси разстояния, визирайки решението на Франция.
„Твърде лесно е да кажем „да го забраним“ и да нямаме влакове“, изтъква Ринтел, добавяйки: „Тогава хората ще пътуват с коли“.
Но ограничаването на полетите на къси разстояния не минава без проблеми.
Усилията за пренасочване на трафика по маршрута Лондон-Амстердам към влака Eurostar са застрашени, тъй като работата по строителството на гарата в холандския град означава, че тези влакове вероятно ще трябва да бъдат спрени за една година, считано от юни 2024 г.
Като част от усилията да направи пътуването с влак по-привлекателно, ЕК обмисля да улесни пътниците да сравняват и резервират пътувания с влак, като принуди операторите да споделят своите данни с други платформи за пътуване - инициатива, наречена Услуги за мултимодална цифрова мобилност.
Но през последните седмици плановете на изпълнителната власт на ЕС бяха подложени на критики от индустриални групи и политици, които се опасяват, че предложението няма да е достатъчно ефективно.
Според Ринтел системите за издаване на билети не са готови да се включат в прехода към железопътен транспорт. Макар полетите винаги да са били международни, железопътният транспорт е фокусиран върху „традиционно за страната и от страната“, нещо, което трябва да се промени, ако алтернативите на въздушния превоз искат да станат по-привлекателни.


Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края