fallback

Моделът на отворено небе в авиацията се сблъсква с климатичните промени

Плановете на Нидерландия за ограничаване на растежа на летище "Схипхол" са аналог на дебата относно бъдещето на индустрията

15:43 | 22.11.23 г. 12
Автор - снимка
Създател

Ръководството на летище "Схипхол" в Амстердам би трябвало да е било на седмото небе от новината, че нидерландското правителство отменя екологичните си планове за значително съкращаване на полетите от следващото лято, пише международната бизнес редакторка на Financial Times Пеги Холингър.

Схемата беше едно от най-агресивните намаления на бъдещия растеж, пред които е било изправяно летище в нормални времена. Правителството предлагаше понижаване на капацитета на третото по най-голяма натовареност летище в света с 8%, за да го приведе в съответствие с националните закони за ограничения на шума и замърсяването.

Но вместо да празнува с авиокомпаниите, които прекараха последната година в оспорване на плана в съда, временният главен изпълнителен директор на "Схипхол" Руд Сондах се тревожи, че победата ще бъде краткотрайна. Говорейки само дни преди парламентарните избори в Нидерландия, той предупреди, че някои партии целят много по-драстични съкращения. И тъй като местните жители стават „все по-ядосани и по-ядосани... нещата може да свършат много по-зле за "Схипхол" и можем да се окажем с много по-малко полети“, посочи Сондах.

Той с право се тревожи, и то не само заради гнева на местните жители. Усилията на Нидерландия да прокара плана през изминалата година на фона на съдебни оспорвания се превърнаха в аналог на дебата дали световната авиация трябва да продължи да се радва на неограничен растеж, дори когато шансовете ѝ за постигане на нетни нулеви емисии до 2050 г. намаляват.

Това може дори да възвести поредица от търговски спорове, тъй като международните авиационни споразумения се сблъскват с екологичните амбиции на Европа и националните закони.

Планът на Нидерландия беше неподходящ от самото начало, като се стремеше да ускори установените процедури за намаляване на шума чрез въвеждане на „експериментален закон“ успоредно с обичайния надзор на ЕС. За да бъдем честни, правителството беше подложено на натиск от страна на регулаторите, тъй като в продължение на много години "Схипхол" нарушаваше правилата за нивата на шум и азот. Но в опита си да ускорят процедурите нидерландците отвориха вратата за ответни мерки, по-специално от САЩ.

Вашингтон веднага заплаши да ограничи достъпа на нидерландската авиокомпания KLM до летища в САЩ, след като стана ясно, че американският нискотарифен превозвач JetBlue ще бъде изтласкан от "Схипхол" от идния април - заедно с 23 други международни превозвачи.

Възможно е отговорът на САЩ дори да е обхванал авиокомпании извън Нидерландия. В него се твърди, че нидерландците са нарушили колективното споразумение за открито небе между ЕС и САЩ, като са намалили капацитета, преди да проучат всички възможности за понижаване на шума, както изисква международната авиационна практика.

А и Вашингтон не беше сам. Канада и други също се оплакаха. Не е изненадващо, че представители на ЕС, веднага след срещата си с колеги от САЩ, предупредиха наскоро нидерландското правителство, че възнамеряват да започнат процедури за нарушение. В рамките на 24 часа планът за намаляване на капацитета от април беше замразен.

Това не е първият път, когато намеса на САЩ предизвиква промяна в екологичните мерки на Европа. Преди повече от десетилетие ЕС спря плановете си да изисква всички авиокомпании, които летят до и от съюза, да използват неговата схема за търговия с емисии, след като Вашингтон забрани на американските авиокомпании да участват.

Но тези инциденти едва ли ще са последните. В Европа общественото и политическо настроение по отношение на авиацията изглежда се втвърдява с наближаването на крайния срок за обещанията за нетна нула. Ясно е, че без радикален пробив в технологиите, експоненциално нарастване на производството на устойчиво авиационно гориво или решителни действия от страна на правителствата, секторът няма да изпълни обещанията си. Climate Action Tracker (независим научен проект, следящ климатичните действия) дори предполага, че предвид прогнозите за ръста на пътниците, емисиите на международната авиация могат да се удвоят между 2019 и 2050 г. при липса на съгласувани действия.

В резултат на това някои политици са все по-склонни да обезсърчават ненужното летене. Нидерландия утрои данъка си за пътници във въздуха от тази година до почти 30 евро на полет. Дания предлага зелен данък за всички полети. Франция, където скорошно проучване показа, че мнозинството от 18 до 24-годишните подкрепят ограничаването на полетите до четири през целия живот, е особено настоятелна. Транспортният ѝ министър по-рано тази година предложи сериозен данък върху горивото за частните самолети. По-наскоро той предложи нов данък върху полетите, за да събере средства за разширяване на железопътната услуга в страната. Съобщава се, че Франция, Белгия и Нидерландия подкрепят предложенията за минимални тарифи за полетите.

„Ето защо Нидерландия е толкова важна. Тя създава прецедент в Европа и целия свят”, коментира Кийт Глац, старши вицепрезидент на лобистката група Airlines for America.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:43 | 22.11.23 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още