IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Хелзинки и Амстердам са най-добрите градове за придвижване в света

Големите инвестиции в инфраструктура за електромобили и развитата велосипедна мрежа осигуряват лидерството на финландската столица

22:30 | 04.12.23 г. 1
Снимка: Ville Mannikko/Bloomberg
Снимка: Ville Mannikko/Bloomberg

На фона на транспортната революция, ускорена от климатичните промени и ръста на населението, Хелзинки е най-добре подготвеният град за бъдещето на градската мобилност, сочи нова оценка, цитирана от Bloomberg.

Големите инвестиции на финландската столица в инфраструктура за електромобили, развитата велосипедна мрежа и разширяващата се мрежа на градския транспорт ѝ осигуряват водещата позиция в класирането на 65 града в света, подготвено от на консултантската компания Oliver Wyman Forum и Калифорнийския университет „Бъркли“.

Анализът взема предвид десетки фактори – от времето за придвижване до работното място и безопасността на пътищата, до възможностите за пешеходно придвижване и иновации, в опит да установи доколко добре могат да се придвижват хора и стоки в града и в заобикалящите го населени места.

В топ пет попадат още Амстердам, Стокхолм и Мюнхен, които разполагат със стабилни мрежи за градски транспорт и също се очертават като лидери в прехода от фосилни горива. Сан Франциско, който заема четвъртото място, получава висока оценка за „пазарна привлекателност“, което означава, че той остава глобален център за публични и частни инвестиции, основно в нови технологии като инфраструктура за електромобили и системи за автоматизация в автомобилите. Изследователите отчитат затрудненията на града през последно време заради намалелия брой ползватели на градския транспорт след пандемията като продължаващо предизвикателство.

Десетката се допълва от Сингапур, Цюрих, Париж, Копенхаген и Берлин. 

Изследователите са съставили и отделни индекси за градския транспорт и устойчивостта, където градове, които често са смятани за глобални лидери в мобилността, са близо до върха. Хонконг е на първо място в индекса за градски транспорт, а Осло е водач в категорията за устойчивост. В по-широката класация за мобилността обаче тези градове остават на по-задно място заради липсата на велосипедна инфраструктура и други фактори като бавното възприемане на електромобилите от Хонконг.

Много градове в дъното на индекса в Африка, Латинска Америка и Близкия изток не отчитат нивата на устойчиво финансиране в градски транспорт, каквито има в европейските страни. Нигерийската столица Лагос, която е на последно място в класирането, е преследвана от задръствания и високи цени на градската си железопътна мрежа, които отказват хората да я използват в необходимата степен за смекчаване на трафика, отбелязват авторите на доклада.

Оценката на града е формирана съгласно 56 различни индикатора, групирани в различни категории. Най-влиятелните индикатори попадат в категорията „социално въздействие“, тъй като „това е качеството на живот на гражданите“, коментира Александър Байен, преподавател по електроинженерство и компютърни науки в Калифорнийския университет. Тази социални фактори включват безопасност на пътищата и придвижването, качество на въздуха и дял от разходите, заделен за транспорта.

Следващата най-влиятелна категория, инфраструктурата, взема предвид неща като възможности за пешеходно придвижване и взаимосвързаност между различни начини и системи за придвижване. Градовете със зони, свободни от автомобили, и широки велосипедни мрежи заемат по-предно място в класирането. Европейски градове като Амстердам са лидери в тази област. Гъстотата на спирките на градския транспорт, големината на транспортните мрежи и качеството на пътищата също са взети предвид.

В класацията има и икономически елемент, наречен пазарна привлекателност. Градове в САЩ се представят най-добре в привличането на държавни и частни инвестиции било то чрез близостта на Сан Франциско до забележителни академични институции и технологични компании или широката гама от таланти в Ню Йорк или Бостън.

Байен и Гийом Тибо, партньор в Oliver Wyman, предлагат класацията като алтернатива на традиционните списъци с най-добрите градове за живеене. Те отбелязват, че лекотата, с която хора и стоки могат да се придвижват в града, е по-завършен индикатор за тяхната привлекателност и обща ефективност.

„Този проект започна в момент, когато хората осъзнаха, че мобилността не е свързана само с качеството на преживяванията на хората при придвижване, а също така е истински двигател за общата ефективност на градовете“, коментира Тибо.

Много от градовете със слабо представяне като Лима в Перу, която е на четвърто място отдолу-нагоре в индекса, също изпитват затруднения с иновациите, фактори като слаба инфраструктура за веригите за доставка и недостатъчна честота на международните полети ги затруднява да привличат надеждно ресурси и таланти.

Един от ключовите елементи в изследването е развенчаването на мита, че картината на придвижването в градовете е постоянна. Градове, които последователно инвестират в трансформация, стават по-ефективни и повишават лекотата на придвижване на жителите си, се казва в доклада. Банкок, например, полага усилия да повиши броя на хората, които използват градския транспорт, като през последните две години направи билетите по-евтини, а услугата по-удобна. В резултат на това оценката ѝ за готовност на градската мобилност се повишава. Същото се случва и в Джеда, Саудитска Арабия.

„Хората може би смятат, че придвижването в града е даденост, която не може да бъде променена. Лос Анджелис е град на колите, Амстердам е добър за придвижване с колело, а Азия използва градски транспорт заради голямата си гъстота. А голямата новина, показана от индекса, е, че това не е вярно“, отбелязва Тибо.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:19 | 04.12.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

1
rate up comment 7 rate down comment 7
zelka007
преди 2 месеца
без изненади , 90% от добрите места за живеене са в ЕС ... :))) ... и нито едно от БРИКС ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още