fallback

Boeing пак е под натиск заради инцидент със самолет 737 MAX 9

Две американски авиокомпании, Турция и Панама приземяват този модел за проверки, след като част от фюзелажа на самолет на Alaska Air се откърти при излитане

10:56 | 07.01.24 г.

Американските регулатори временно са спрели 171 самолета Boeing 737 MAX 9 за проверки за безопасност, след като самолет на Alaska Airlines, превозващ пътници, беше принуден да кацне аварийно заради инцидент във въздуха.

Част от фюзелажа от лявата страна на самолета се е откъснала при издигането му след излитане от Портланд, Орегон, в петък. На борда е имало 171 пътници и шестима членове на екипажа. Самолетът е бил в експлоатация само осем седмици, има пострадали пътници заради инцидента, съобщава Ройтерс.

Alaska Air и United Airlines обявиха, че спират да използват някои самолети MAX 9. Alaska Air допълва, че е в преговори, "за да се определи каква, ако има такава, допълнителна работа е необходима, преди тези самолети да бъдат върнати в експлоатация".

Решението на Федералната авиационна администрация (FAA) е с доста по-малък обхват в сравнение с глобалното спиране на самолетите Boeing MAX преди почти пет години след две катастрофи, при които загинаха близо 350 души. Все пак това е удар за Boeing, тъй като компанията се опитва да се възстанови от последователните кризи, свързани със сигурността, и пандемията при тежък дълг.

FAA не изключва по-нататъшни действия, тъй като започва проучване за структурна повреда на този модел самолети.

„Boeing 737 MAX 9s, снабдени със специална "тапа" за смяна на вратата, не могат да летят, докато не бъдат проверени и ремонтирани, ако е необходимо“, казва FAA.

„FAA изисква незабавни проверки на определени самолети Boeing 737 MAX 9, преди да могат да се върнат в полет“, допълва и шефът на регулатора Майк Уитакър.

Публикации в социалните медии от злополучния полет на Alaska Air показват липсващата част от страничната стена на самолета. Част от фюзелажа, запазена за допълнителната врата, е паднала, като на мястото има празнина в правоъгълна форма, като врата. Мястото до този панел, на който е поставен прозорец, не е било заето.

Допълнителната врата обикновено се монтира от нискотарифни авиокомпании, използващи допълнителни седалки, които изискват повече пътища за евакуация. Тези врати обаче са постоянно „запушени“ или деактивирани на самолети с по-малко места, включително тези на Alaska Airlines.

Фюзелажът на Boeing 737s е направен от базираната в Канзас Spirit AeroSystems (SPR.N), която се отдели от Boeing през 2005 г. Spirit произведе и монтира конкретната врата, която се е откъртила, посочва Ройтерс, като се позовава на свой източник. Компанията не е отговорила на искане за коментар.

FAA също не е разкрила точните детайли по проверката.

MAX 9 представлява около 220 от 1400 самолета MAX, доставени досега. Повечето от тях имат тази дезактивирана врата.

Някои чуждестранни регулатори, включително от Китай, са потърсили подробности за инцидента. Bloomberg съобщи по-рано, че Китай, първата страна, която спря полетите на MAX през 2019 г., обмисля дали да предприеме действия.

Самолети MAX бяха спрени в световен мащаб за 20 месеца след две катастрофи в Етиопия и Индонезия, свързани с лошо проектиран софтуер в пилотската кабина. При инцидентите загинаха 350 души.

Само две американски авиокомпании оперират с модела 737 Max 9: United със 79 и Alaska Air с 65.

Междувременно и други страни по света започват да изтеглят модела 737 Max 9 на Boeing за проверки. Панама и Турция са сред първите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:57 | 07.01.24 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още