fallback

Американски регулатор забрани на Boeing да разширява производството на 737 MAX

Решението на FAA за спиране на разширяването е безпрецедентно

08:26 | 25.01.24 г. 5

Федералната агенция за гражданско въздухоплаване на САЩ (FAA) засили натиска върху Boeing, като забрани на изпитващия затруднения самолетопроизводител да разширява производството на най-продаваните си теснофюзелажни самолети 737 MAX след „неприемливи“ проблеми с качеството, предава Ройтерс.

Безпрецедентното решение вероятно ще задълбочи сътресенията в Boeing, въпреки че FAA също така позволи 737 MAX 9, който беше приземен заради откъсването на врата по време на полет на Alaska Airlines на 5 януари, да възобнови полетите след приключване на инспекциите.

Възможността за възобновяване на летенето беше успокоение за американските оператори Alaska Airlines и United Airlines, които бяха принудени да отменят хиляди полети и целят да започнат да връщат самолетите на работа съответно в петък и неделя.

Но решението на FAA да забрани на Boeing да разшири производството ще има всеобхватни последици в цялата индустрия.

Boeing се стреми да засили производството на семейството на теснофюзелажните самолети 737 MAX, за да отговори на търсенето и да навакса изоставането си на пазара на самолети от европейския самолетопроизводител Airbus.

Анализатори изразиха притеснения, че допълнителният надзор върху заводите на Boeing след откъсването на врата на MAX 9 ще забави ръстовете в производството на по-малкия и по-продаван MAX 8, ключов източник на ликвидни средства за Boeing и много доставчици.

„Няма да приемем никакво искане от Boeing за разширяване на производството или да одобрим допълнителни производствени линии за 737 MAX, докато не сме удовлетворени, че проблемите с контрола върху качеството, открити при този процес, са разрешени“, заяви администраторът на FAA Майк Уитакър. „Проблемите с качеството, които видяхме, са неприемливи“, допълни той.

„Това означава, че Boeing може да продължи да произвежда със сегашния месечен темп, но те не могат да го превишават“, разясниха заповедта от FAA пред Ройтерс.

Boeing съобщи, че ще продължи да сътрудничи „пълно и прозрачно“ с FAA и ще следва указанията на службата, докато предприема действия да подобри сигурността и качеството.

FAA не уточни докога ще действат ограниченията и не конкретизира броя на самолетите, които Boeing може да произвежда всеки месец.

През октомври главният изпълнителен директор на самолетопроизводителя Дейв Калун заяви, че компанията планира да достигне производство от 38 самолета MAX на месец до края на 2023 г.

Последният план на Boeing за 737, който определя темпа на производство за доставчиците, предвижда производството да нарасне до 42 самолета на месец през февруари, 47,2 през август, 52,2 до февруари 2025 г. и до 57,7 през октомври 2025 г., съобщи Ройтерс през декември.

FAA обяви решението си часове след като Boeing достави първия си самолет 737 MAX на китайска авиокомпания от март 2019 г. насам, като прекрати почти петгодишно замразяване и донесе успокоение в обтегнатите търговски отношения между двете най-големи икономики в света.

Китай е един от най-бързо растящите пазари за самолетопроизводителите, който според прогнозите на компанията ще съставлява 20% от търсенето на самолети в света до 2042 г.

Китай беше първата страна, която приземи самолетите MAX след две катастрофи през 2018 и 2019 г., при които загинаха близо 350 души.

Макар че забраните за летене на съществуващите самолети MAX в Китай бяха отменени, новите доставки оставаха замразени.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:26 | 25.01.24 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още