fallback

Летище за 2 млрд. долара в Мумбай цели да превърне Индия в световен авиационен център

То трябва да заработи през март догодина с капацитет от 20 млн. пътници годишно

15:03 | 15.03.24 г.

На около 35 км югоизточно от силно задръстеното летище в Мумбай, което отвори врати преди 82 години, работници с предпазни каски са се покатерили високо на скелета и строят негова алтернатива. Други изравняват близък хълм, за да завършат първата от две писти, така че финансовата столица на Индия най-сетне да има второ летище, пише Bloomberg.

В редица отношения проектът за 2,1 млрд. долара на Adani Group в сателитния град Нави Мумбай е микрокосмос на огромното модернизиране на инфраструктурата, което тече в момента в Индия в рамките на усилията на премиера Нарендра Моди да изпревари Китай. За Гаутам Адани проектът е тест дали може да постави Индия на световната авиационна карта.

Летището, което ще бъде във формата на лотос, националното цвете на Индия и по съвпадение символът за изборите на партията на Моди, трябва да заработи през март догодина с капацитет от 20 млн. пътници годишно. Броят им ще се увеличи до 90 млн. пътници до 2032 г., ако има достатъчно търсене, казва Арун Бансал, главен изпълнителен директор на Adani Airport Holdings, най-големия летищен оператор от частния сектор в Индия, който управлява и съществуващото летище в Мумбай.

Летището в Нави Мумбай ще бъде „съвършен“ кандидат да се превърне в международен транзитен хъб по подобие на някои от най-натоварените летища в света като тези в Дубай, Лондон, Франкфурт и Сингапур, отбелязва Бансал в интервю.

„В географско отношение Индия е в много благоприятно положение. Почти няма страна, до която не може да се стигне в рамките на 12 часа“, казва той.

Вълна от сделки за самолети и разширения на летища може да подкрепи тази амбиция. Air India, IndiGo и най-новата Akasa са поръчали общо над 1100 самолета. Освен това най-населената страна в света ще вложи 12 млрд. долара в строителството на над 72 нови летища до 2025 г.

Бум на пътуванията в Индия. Графика: Bloomberg LP

Летището в Нави Мумбай е единият от двата ключови инфраструктурни проекта в града, които ще подложат на изпитание амбицията на Адани, който притежава конгломерати в миннодобивната промишленост и в медиите и оцеля при смразяваща атака на продавач на къси позиции миналата година.

Другият е преустройството на бедния квартал Дхарави в центъра на Мумбай, където беше заснет постигналият голям успех филм „Беднякът милионер“. Това е един от най-големите и гъстонаселени бедни квартали в света, където шестчленни семейства живеят в евтини жилища с площ от 10 кв. м, а 80 човека може да споделят една тоалетна.

Глобална логистика

Проекти като тези са от ключово значение за визията на Моди Индия да се превърне в развита страна до 2047 г. Но това няма да е лесно.

Adani Group вече се опитва да си осигури по-голям дял от световния логистичен пазар – компанията откри първото по рода си интермодално пристанище през октомври в най-южната част на Индия, което може да приема най-големите контейнеровози в света. Летището в Нави Мумбай ще се опита да направи същото за пътническия трафик по въздух.

Но това се случва в условията на остра конкуренция от други летища като летище „Чанги“ в Сингапур или „Хийтроу“ в Лондон, през които миналата година са преминали съответно почти 59 млн. и 79 млн. пътници. Освен това Лондон има шест големи летища, а Ню Йорк има три, показвайки колко далеч трябва да стигне Мумбай, за да навакса изоставането си.

Новото летище в Мумбай цели да се конкурира с най-големите авиационни хъбове в света. Графика: Bloomberg LP

Освен това новото летище ще трябва да привлече голям брой полети и да гарантира, че хора и чекиран багаж ще могат да се придвижат бързо в случай на кратък престой, казва Мабел Куан, управляващ директор на Alton Aviation Consultancy. Трябва да има и наземни удобства за пътуващите с по-дълъг престой.

Emirates, Qatar Airways и Singapore Airlines, които имат силно присъствие в Индия, вероятно ще поискат слотове на летището в Нави Мумбай, отбелязва тя.

Adani Airport води разговори с „мнозинството“ международни авиокомпании как да ускори пътникопотока, казва Бансал и допълва, че очаква 30% от трафика на летището да идва от международни полети, а останалите 70% от местни. Той не уточнява дали конкретни авиокомпании са се ангажирали да летят от новото летище.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:03 | 15.03.24 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още