Договор за 35 електрически мотрисни влака беше подписан днес в Министерския съвет.
"Това е най-голямата поръчка за последните 20 години, която ще направи българската държава и най-голямата инвестиция като парична стойност в подвижния състав, правена досега“, съобщи министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, който подписа договора, предава БТА.
Изпълнител е консорциумът "Булему", в който участва френската компания Alstom. Проектът е част от инвестициите по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ).
Инвестицията е на стойност над 1 млрд. лева и предвижда доставката на 35 едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака.
Мотрисите ще бъдат с шест вагона и 351 места - 51 места в първа класа и 301 във втора. С тази инвестиция се надяваме да решим почти две трети от необходимите нужди на Българи от нов подвижен състав, за да направим жп транспорта по-привлекателен и гражданите по-доволни от комфорта и сигурността, посочи министърът. Първите 12 влака ще дойдат в рамките на август 2025 г., информира той и добави, че преди три месеца тази инвестиция изглеждаше невъзможна, но, благодарение на екипа на министерството на транспорта, тя се случи.
Министър-председателят Росен Желязков изтъкна, че по този начин правителството не само работи за обновяването на материалната база на железопътния транспорт в страната, но също спасява ресурс по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). От влаковете 12 ще бъдат финансирани от НПВУ на стойност 363 млн. лева, а 23 влака на стойност над 696 млн. лева ще бъдат включени в Социалния план за климата на Република България.
„Успяхме да хванем последния влак от това да не изгубим ресурс по Плана за възстановяване и устойчивост и да осигурим сложното финансиране, което да позволи да се придобият 35 влака, 12 от които финансирани по плана“, посочи премиерът. Той подчерта, че предстоят сложни задачи, свързани с бенефициентите, с преструктурирането на БДЖ, осигуряване на необходимия ремонтен капацитет и навременната доставка на влаковете, защото има срокове, които ще ни притискат.
Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, който подписа договора от страна на правителството, изрази очакване, че ще бъдат решени почти две трети от необходимите нужди на България от нов подвижен състав. Целта е българският железопътен транспорт да стане по-привлекателен, околната среда по-чиста и българските граждани по-доволни от комфорта и от сигурността, в която ще пътуват.
Вицепремиерът посочи, че влаковете са оборудвани с най-високото ниво на сигурност и ще обслужват не само регионални направления, но и такива от средно разстояние, в които времепътуването е около 4-5 часа.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group
Габриел Станчу, изпълнителен директор на Alstom за Румъния, България и Молдова, заяви при подписването, че това е исторически договор за 35 мотриси, 15 години поддръжка и с възможност за удължаване до 40 години.
„Проектът е изключително важен за България и за нас, защото осигурява устойчива свързаност. Нашата компания оперира в Европа през последните 35 години и е продала 4000 влака от този модел, доказали своята ефективност“, посочи Станчу. Влаковете предлагат комфорт и намаляват въглеродния отпечатък, което допринася за опазването на околната среда. Присъстваме на българския пазар, участваме в редица проекти и ще продължим нашето разрастване в България, увери директорът на компанията.
За избора на Alstom транспортният министър Гроздан Караджов съобщи през март, уточнявайки, че от четирите компании, подали оферти, единствено Alstom е обявила, че може да изпълни поръчката за 28 месеца.
Разработените специално за европейския пазар междурегионални влакове Coradia Stream са оборудвани с Европейската система за управление на железопътното движение (ERTMS) ниво 2 и отговарят на европейските стандарти (EN), както и на техническите спецификации за оперативна съвместимост. Те осигуряват възможност за работа с всички основни европейски електроразпределителни мрежи. Максималната скорост на влаковете ще бъде 160 км/ч, посочват от компанията.
Всяка мотриса ще разполага с шест вагона с общ капацитет от над 320 места и 100 % нисък под, който осигурява лесен достъп за пътниците. Ще има по две входни врати от всяка страна на средните вагони и по една врата от всяка страна на крайните вагони. Системата за информация на пътниците ще включва както аудио, така и динамични визуални дисплеи. Всеки вагон на влака ще бъде оборудван с големи багажни рафтове.
Междурегионалните влакове Coradia Stream ще бъдат оборудвани и с цифрова система за отчитане на пътниците с изключително прецизни сензори, както и контакти за зареждане на електронни устройства. Всеки влак ще разполага с четири модерни тоалетни с контролирани емисии, равномерно разпределени по дължината на влака, като една от тях ще бъде предназначена за хора с ограничена подвижност. Ще бъдат обособени места за превоз на велосипеди и детски колички. Финалният вид, цветовете и покритията ще бъдат изцяло персонализирани в съответствие с изискванията на възложителя по време на етапа на проектиране.
Заедно с РВП Инвест, Alstom ще осигури безопасната и надеждна експлоатация на влаковете чрез услуги за цялостна поддръжка. Програмата за поддръжка включва дейности по превантивна поддръжка, планови и основни ремонти, както и аварийни ремонти за период от 15 години.