fallback

Цената е водещият фактор при покупката на мебели за българите

Почти половината българи предпочитат мебели, произведени в страната, сочи проучване

15:39 | 27.11.23 г.

Почти половината (44%) от българите предпочитат мебели, произведени в България, а водещият фактор при покупката е цената. Това беше съобщено по време на Годишната конференция на Браншовата камара на дървообработващата и мебелна промишленост (БКДМП) на 24-25 ноември в Боровец.

Данните са от национално проучване за потреблението на мебели, проведено от агенция "Тренд", цитирано от БТА.

Според участниците в анкетата водещи фактори за избора на продукцията, произведена в България, са гаранцията за качество, по-приемливата цена и подкрепата на местния бизнес.

Според данните около една трета (32%) от респондентите не отдават конкретни предпочитания към страната на производството. Жителите на малките градове и селата по-често споделят, че предпочитат българска продукция, докато тези в столицата посочват на първо място, че приемливи за тях са и трите вида производство (България, Европа и страни извън ЕС). Около 32 на сто от българите избират мебели както от България, така също от Европа и от страни извън ЕС. 

Само 4% от българите купуват мебели често - веднъж или няколко пъти в годината. Близо една пета (19 на сто) осъществяват такава покупка веднъж на няколко години, като най-често това са хора в активна възраст между 30 и 60 г., висшистите, хората с доход на домакинството над 2000 лв. и живеещите в столицата. Близо 4 от 10 души са посочили, че не купуват мебели.  Делът е по-висок от средния сред най-младите (под 30 г.) и най-възрастните (над 70 г.), хората с основно и по-ниско образование, тези с месечен доход на домакинството до 1000 лв., както и живеещите в малките градове и селата. 

Водещият фактор при покупката на мебели за българите се оказва цената. Тя се нарежда на първо място без значение от възрастта или месечния доход на участниците в анкетата. Приблизително сходно по значение е и качеството на изработката, следвано от дизайна и вида на материалите. Критерии с по-периферно значение са продуктите да отговарят на европейските стандарти и да са изработени по екологичните изисквания. 

Произходът и материалите имат основно значение за близо една трета от участниците (31 на сто) в анкетата, които са и най-взискателни при избора си. Това са по-често хора между 30 и 50 годишна възраст, притежаващи висше образование и с доход на домакинството над 2000 лв. Около 21 на сто се съгласяват, че произходът и материалите са важни, но признават, че невинаги се съобразяват с това при покупка. Близо една четвърт (24 на сто) споделят, че единственото, с което се съобразяват, е цената и външния вид на мебелите. 

Данните на проучването сочат, че най-често сменяните мебели са леглата и матраците - половината от хората, които купуват мебели, са дали този отговор. Една трета посочват, че най-често сменят столовете, малко над една четвърт (26 на сто) - диваните и креслата. 

Според данните на проучването най-предпочитаният начин за покупка на мебели все още си остава на място в магазин или шоурум. Онлайн търговията в сектора все още е недостатъчно разпространена - само 5 на сто от купуващите мебели предпочитат този метод. Въпреки това онлайн сайтовете и каталозите имат своята значима роля, тъй като 34 на сто от хората ги използват, за да се ориентират за марки, цени и качество, преди да посетят физически магазин. Онлайн разглеждането и пазаруването са по-популярни сред хората до 50-годишна възраст, висшистите и жителите на столицата. Около 14 на сто от анкетираните използват традиционния метод на консултиране с приятели и роднини относно техния опит с определени мебели. Методът е популярен сред жителите на селата. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:39 | 27.11.23 г.
fallback
Още от Индустрия виж още