fallback

По кои актуални теми водят дебати днешните деца?

Есета за силата на аргументите и вредата от посредствеността спечелиха призове за български ученици на европейския кръг на глобално състезание по дебати

17:07 | 21.09.22 г.

Силата на аргументите и вредата от посредствеността е една от темите, върху която са писали есета български ученици и са получили призове от европейския кръг на глобално състезание по дебати в Прага, като така са заслужили участие на финала в Йейлския университет в Кънектикът, САЩ. За това съобщи в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria Христо Господинов, преподавател по политически науки.

„Уча ги, че е по-добре да имат мнение и да го изкажат аргументирано, отколкото да се примирят и да избягват дебатите, коментира той по повод участието на Юлиана Герчева и Яна Миланова, ученички в 11-ти клас в Американо-английската академия, в престижното състезание. – Често влизаме в дебати в часовете, за нас те са ежедневие. Аз ги окуражавам, когато не са съгласни, винаги да го изразяват, но аргументирано. Те се справят изключително добре както в устните дебати, така и в писмените аргументивни есета, които са част от състезанията и в които те трябва да използват всичките си знания и аргументи.“

Господинов отбеляза, че състезанията са между тийнейджъри, но темите на дебатите са сериозни и са направени така, че да бъдат разбрани и да са актуални.

Част от темите за дебати, избрани от участничките, включват въпроса за втория шанс, климатичните промени, прехода към чиста енергия и това какво е необходимо за един успешен лидер.

По думите на Господинов има много способни и успешни хора в българските училища, до които политиците могат да се допитат и чийто опит може да бъде използван за подобряване на образователната система, но според него това е много дълъг процес, който изисква усилия и не става изведнъж.

„Ние често говорим за реформа, но заплатите не са реформа. Трябва да напипаме пулса на образованието, модела, който би вършил работа. Не се мисли дълбоко и занапред, какви знания и умения могат да придобият децата ни, каква реализация ще имат след 15 години“, смята преподавателят по политически науки.

Ученичките са на мнение, че тенденцията е образованието да става по-дигитализирано, но са убедени, че това не е непременно положително, особено като се има предвид негативния ефект от затварянията през пандемията.

„В бъдеще мисля, че образованието ще става все по-технологично и дигитализирано, но не знам до каква степен това е добре. Технологиите помагат, но намаляват човешката комуникация. Надявам се да има по-голяма свобода на мислене и поле за изява, а не строга програма, която да се следва“, посочи Герчева.

Яна Миланова сподели, че дистанционното обучение се е отразило много негативно на нея и съучениците ѝ. „Според мен беше крайно ненужно, изгубихме много, а много ученици излязоха извън релсите“, категорична е тя.

Христо Господинов потвърди, че все още сме далеч от влизане в дигиталната ера. „Живият контакт все още е крайно необходим, така се изграждат социалните умения. Ние не можем да бием машините по знание и информация, така че трябва да изграждаме у младите способността да мислят критически, защото това е, което ни отличава от машините. Няма смисъл да им втълпяваме много информация, те лесно могат да я намерят“, убеден е той.

Кои са актуалните теми, които вълнуват днешните деца? Защо темата „Втори шанс“ и „История“ са избрали да разработят в есе ученичките? Кои са актуалните световни проблеми през очите на младите? Какво трябва да е училището на бъдещето в България?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:08 | 21.09.22 г.
fallback
Още от Образование виж още