IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

МОН сезира ДАНС заради продажбата на „Школо“ на чужда компания

Министерството на образованието не е било информирано по никакъв начин за сделката

16:28 | 17.01.24 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Министерството на образованието и науката (МОН) не е било информирано по никакъв начин за продажбата на „Школо“ на чужда компания. След публикуване на информация в медиите институцията сезира ДАНС и Комисията за защита на личните данни за проверка на случая, съобщават от министерството.

МОН към момента няма договорни отношения с „Школо“, но много български училища са техен клиент. С цел защита на тези образователни институции министерството ще предприеме всички действия за разясняване на случая, уверяват от там.

Вече е изпратено и писмо до компанията с искане незабавно да предостави цялата налична информация. 

Случаят е показателен, че е целесъобразно използването на услугата "електронен дневник" към държавната система – НЕИСПУО, подчертават от МОН. Към момента над 830 образователни институции работят с нея, уточняват от просветното министерство.

В понеделник беше обявено, че най-големият доставчик на образователен софтуер и услуги във Великобритания Juniper Education придобива "Школо" ООД - образователната платформа за управление на училищните процеси Shkolo.bg, на която се доверяват над 1700 образователни институции в България.

От компанията не разкриват повече информация за сделката, като посочват, че условията по придобиването са конфиденциални.

Juniper Education работи с над 14 хил. училища във Великобритания, като предоставя интегрирани софтуерни решения за класната стая, администрацията, управление на човешките ресурси и ангажирането на родителите към образователния процес с помощта на технологии и експертиза в образованието. 

"Школо" (shkolo.bg) е онлайн платформа за дигитализиране на образованието в България. Изградена е през 2016 г. и въвежда електронен дневник, който заменя напълно книжния вариант. Платформата интегрира множество модули, сред които са електронен дневник, администриране на извънкласни дейности, статистически справки, училищен календар и управление на събития, управление на складови наличности и инвентаризация, модул за разплащане (много популярен сред частните училища), мобилно приложение и други. Предоставя и набор от образователни ресурси: електронни уроци, карти, тестове, учебни пособия, публикации и други. 

Съоснователят на "Школо" Мирослав Джоканов успокои, че продажбата на платформата на Juniper Education не застрашава личните данни на ученици и учители, предаде Dnes.bg. Уточнението беше предизвикано от опасения, че сделката ще предостави на чужда компания чувствителна информация от българската образователна система.

Ето какво написа Мирослав Джоканов:

1. Продадени ли са данните? - Данните от дневниците (оценки, отсъствия и т. н.) НЕ са собственост на Школо. Съответно те НЕ са обект на продажба. Собственик на тези данни са училищата. Школо е само обработващ орган.

2. Имат ли достъп англичаните до тези данни? - Достъп до данните имат само служители на Школо ООД.

3. Имат ли британците интерес към въпросните данни? - Британската компания НЯМА никакъв интерес към административните данни на българските ученици. Juniper купуват българския продукт с цел да го интегрират в Англия. Повтарям - никой в Англия не се вълнува от тройките на Иванчо.

Сред коментиращите се включи и директорът на 119-о училище в София и общински съветник от ГЕРБ Диян Стаматов:

"Един успешен български продукт, разпознаваем от директори, учители, ученици и родители в цялата страна, продължава напред своето развитие, но в чужди ръце. Кое налага необходимостта "Школо" да се продаде на чужда компания? Беше ли оценен продуктът на "Школо" на българския пазар? Какви ще са последиците за българското образование от преминаването на "Школо" на английския пазар? Мисля, че всеки може да даде отговор на тези въпроси, а и да повдигне свои такива", написа Стаматов и обърна внимание, че ако електронният дневник, който създаде "Школо", напусне изцяло българския пазар, най-добрата алтернатива, която да го замести ще са "познатите до болка хартиени дневници".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:29 | 17.01.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Образование виж още

Коментари

Финанси виж още