„Калиакра“ трябва да остане емблема на българското ветроходство. Освен учебни функции корабът има и посланическа мисия. Участието му в каквито и да е морски събития извън граница засвидетелстват присъствието на България на морската карта на световното корабоплаване. За това настоя в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria капитан Тома Томов, първи капитан на ветрохода "Калиакра", който се надява морският плавателен съд отново да участва в престижни състезания.
„В момента няма средства за поддръжката му и той е извън експлоатация. Един от вариантите е дружество с нестопанска цел между морските общини, морските гимназии и държавни институции, да отговаря за поддръжката на кораба“, посочи вариант капитанът. Тома Томов се надява корабът да влезе в експлоатация и след това да се обучи и екипаж за него.
„Калиакра“ е първият ветроход, построен в България, и тази година отбелязваме 40 години от пускането му на вода. Останалите плавателни съдове, участващи на състезанията, активно се използват, но „Калиакра“ е актив, останал извън експлоатация. До преди 10 години е бил използван за обучение на ученици в морските гимназии и е участвал в множество регати между учебни кораби, уточни капитанът.
По думите му отговорността за поддръжката на ветрохода се пада на сегашния собственик от 2008 г. – "Български морски квалификационен център" ЕАД. Според Томов той обаче има и други задачи и няма достатъчен ресурс, за да поддържа кораба, тъй като нужните средства за екипажа и поддръжката са около 300-400 хиляди лева на година.
Капитанът не очаква да има силна държавна реакция по темата заради по-сериозните събития в страната, но смята, че Министерството на транспорта може да организира среща, на която да се обсъдят бъдещите варианти за поддръжката на кораба.
"Местната власт би могла да участва в това начинание, но е твърде амбициозно отговорността да бъде поета от само една община“, коментира Томов бъдещето на кораба, който беше емблема на българското корабоплаване в състава на Българския морски флот.
Как трябва да се разделят разходите за ветроходния кораб „Калиакра“? Може ли дружество с нестопанска цел да се превърне в работещо решение за него? Какво научават по време на практиката си учениците от морските училища?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате