Докато кризата с издръжката за живот притиска потребителите и свива разполагаемите им доходи, тазгодишният период на празнично пазаруване едва ли ще донесе облекчение на европейските търговци на дребно, които продават всичко – от обувки за бягане до дамски чанти, пише в анализ Ройтерс.
Днес Amazon.com даде ясна насока за бъдещите тенденции през този празничен сезон – традиционно пиков период за сектора с търговия на дребно. Гигантът прогнозира забавяне на растежа на продажбите през периода, предупреждавайки, че предпазливите заради инфлацията потребители и компании имат по-малко пари за харчене.
Дори най-големите европейски имена предупреждават за задаващи се трудни месеци, а инвеститорите съответно ги наказаха.
Германският производител на спортни стоки Adidas сви годишната си прогноза, а вторият по големина моден търговец на дребно H&M започна програма за съкращаване на разходи за 2 млрд. шведски крони (177 млн. долара).
Годишната печалба на британския онлайн моден търговец ASOS потъна с впечатляващите 90% от пандемичния си връх, а акциите на копанията са вторите по най-лошо представяне тази година сред 350-те най-големи компании, листнати във Великобритания, като изтриха две трети от пазарната капитализация.
Картината е подобна и при фирми като Reckitt Benckiser, която произвежда кондомите Durex и почистващите препарати Detoll, както и при гиганта Unilever. И двете предупредиха за натиска върху потребителите.
Най-лошото предстои
На фондовите пазари европейският сектор за търговия на дребно се понижи след мрачната коледна прогноза на Amazon, а вече е загубил 40% от стойността си от началото на годината – над два пъти повече от удара по по-широкия регионален индекс.
И все пак JPMorgan и други стрази казват, че най-лошото тепърва предстои както за потребителите, така и за търговците на дребно.
„Потребителите са подложени на силен натиск и ще намалят дискреционните си разходи, докато разходите за търговците на дребно се покачват“, коментира Кийрън Калахан, ръководител европейски капиталови проучвания в Amundi.
Калахан визира нарастването на лихвите по ипотеките и други сметки, които притискат потребителите, докато по-високите цени на суровини като памука увеличават разходите на търговците на дребно.
Инвеститорите и стратезите очакват маржовете на търговците на дребно да бъдат значително намалени през следващата година, тъй като натискът върху разходите допълнително се изостра от отслабването на валутите и срива на потребителското търсене.


Правителство, синдикати и работодатели постигнаха съгласие по новия Бюджет 2026
Какво ще бъде времето в събота?
Полицията във Варна излезе с мерки за спокойни студентски празници
"Спартак" пусна билетите за мача с "Левски"
Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Airbus обещават да се справят с проблемите
Airbus намалиха целите си за доставка до края на 2025г
Патерсън: Рискът от заразяване при биткойн не е изчезнал
Над 500% поскъпване за ден: Китай извади нов конкурент на Nvidia
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Надеждност на пътя – как да изберете правилните носачи за своя автомобил
Бурята „Байрън“ парализира Гърция с наводнения и затваряне на училища ВИДЕО
Леденият парк на София тази зима ще бъде с още по-голяма площ
Борисов вече и в TikTok, надява се Бюджет 2026 да се внесе скоро ВИДЕО
Разбраха се: Тристранката постигна съгласие по Бюджет 2026