fallback

Политолог: Основните критики към китайската икономика остават неадресирани

Новите мерки, представени от китайския премиер, са консервативни и няма яснота как ще стимулират икономиката, смята Владимир Шопов

19:15 | 07.03.24 г.

Основните критики към китайската икономика до голяма степен остават неадресирани и нерешени със сегашния пакет политики, който беше представен с доклада на премиера Ли Цян по време на сесията на конгреса в Китай. Това каза политологът и анализатор Владимир Шопов в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.

Повечето параметри са консервативни, дублират миналогодишните, но няма яснота в каква степен ще бъде стимулирана икономиката, каза Шопов.

Мнозина очакваха много по-агресивни фискални мерки и немалка част китайски икономисти през последните месеци публично агитираха за идеята да има по-конкретно таргетирани мерки, които да стимулират вътрешното търсене, което продължава да изостава, посочи политологът.

Той обърна внимание на по-ясно заявения фокус върху това, което Китайската комунистическа партия нарича „новите производствени сили“ – секторите от икономиката, към които все повече ще бъде насочено вниманието. Такива са зелените индустрии, електрическите автомобили, изкуственият интелект.

Този фокус е институционализиран – в китайската система на управление обикновено, когато се направи такава заявка, това означава ясен сигнал за компаниите, че имат средносрочна и дългосрочна перспектива да се насочат към тези сектори, каза още Шопов.

„Има по-свежи идеи как да се решат част от основните проблеми, но общата оценка е, че все още са прекалено неясни и недостатъчно амбициозни, докато голямата въпросителна е как ще бъдат финансирани“, посочи той.

Централната власт ще се обърне към пазарите за пласиране на дългосрочни държавни облигации за около 140 млрд. долара. Важно е да се отбележи, че този тип облигации се издават в кризисни ситуации, обясни Шопов. Това се интерпретира като знак, че няма яснота дали е достатъчен финансовият ресурс, за да се справи страната с предизвикателствата.

„Настояването, че имотите не трябва да бъдат използвани за спекулация, този път отсъстваше от официалните документи. Интересното е, че спрямо предходни речи, сега доста ясно беше заявено, че постигането на сегашните цели няма да стане лесно“, каза още той.

Инвестициите в автомобилния сектор в Китай са един от най-старите приоритети, тъй като те датират още от края на 90-те години, припомни политологът. Секторът на електромобили е едно от изключенията за сравнително успешно взети стратегически решения на по-ранен етап. Дълги години китайците принуждаваха западните автомобилни инвеститори да оперират в страната чрез създаване на технологичен трансфер, каза още той, като допълни, че и местните власти са били стимулирани да инвестират в регионални компании за електромобили и така до 2019 г. са функционирали над 500 компании. Те вече са редуцирани до около 100 и страната има индустриални шампиони, отбеляза политологът.

Има известно забавяне на този пазар и свръхкапацитет, който притеснява все повече западните държави. Има изричен мандат от партията тези производства да бъдат изнасяни с бързи темпове и да се реализират големите обеми произведени коли, за да може китайските компании да се позиционират максимално бързо на западните пазари, каза още Шопов.

Според него съвсем скоро ще станем свидетели на налагане на доста високи мита, тъй като цената на изоставането на европейските и американски компании в този сектор, е прекалено висока.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „В развитие“ може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:35 | 07.03.24 г.
fallback
Още от Свят виж още