fallback

Европейските търговци на дребно може да изгубят интереса на инвеститорите

Потребителите все повече усещат тежестта от високата инфлация и забавящия се икономически растеж

07:47 | 14.09.23 г.

Европейските търговци на дребно са неочакваните звезди на фондовите пазари тази година, но дългият период на високи разходи по заемите и инфлация започва да взима своите жертви. Затова и предпазливите инвеститори ще търсят следи в отчетите на компании като H&M, когато публикуват актуализирани данни тази седмица, пише Ройтерс.

Миналата година инвеститори и стратези очакваха маржовете на търговците на дребно да понесат удар, тъй като инфлацията засегна излишните разходи на домакинствата и някои от големите компании в региона предупредиха за предстоящи тежки месеци.

Тази мрачна прогноза не се оправда, тъй като търговците на дребно като цяло успяха да прехвърлят разходите на потребителите, а търсенето се оказа по-устойчиво от първоначалните опасения. Индексът на търговците STXE 600 RTL PR е с 25% нагоре от началото на годината, което го прави най-добре представящият се сектор засега през 2023 г., след като бе на второ място сред най-лошо представящите се миналата година веднага след недвижимите имоти.

По-широкият показател Stoxx 600 бележи ръст от 7% тази година.

Проблемът е, че това звездно представяне отчасти се дължи на инвеститорите, които се разделиха с мечите си залози, или къси позиции по акции на търговци на дребно, след като миналогодишният песимизъм се оказа прекомерен. Това означава, че акциите в сектора може и да не привлекат толкова много желаещи купувачи, както в началото на тази година.

„През 2022 г. продавачите на късо натрупаха позиции в сектора и сега те се разпродават“, казва Бенджамин Джоунс, директор на макроизследванията в Invesco. „Повече бихме се тревожили, че фундаменталната слабост ще започне да се проявява по-ясно през следващите месеци“, добавя той.

Джоунс очаква акциите на търговците на дребно да поевтинеят през втората половина на годината. Индексът спадна през август и е надолу и през септември, но все пак е само с 5% под 17-месечния си връх от юли.

Сега, когато инфлацията се забавя, натрупаните ефекти от по-скъпите кредити и месеците на растящите цени отслабват търсенето.

Голяма част от това, което ще се случи по-късно ще зависи от това как се представи икономиката, посочва Флориан Иелпо, ръководител на макроикономическия отдел в Multi Asset Group Lombard Odier Asset Management.

„За да видим допълнителен напредък на сектор, имаме нужда контекста този късен цикъл да продължи и да не се превърне в рецесия: там мекото приземяване е от съществено значение“, казва той, имайки предвид способността на централната банка да забави инфлацията, без да тласка икономиката към рецесия. „Рисковете за икономическия растеж биха могли да наложат преминаване от циклични към по-отбранителни акции“, каза Иелпо.

Някои търговци на дребно се смятат за циклични заради начина, по който търсенето на продуктите им обикновено следва икономическите колебания, а отбранителните акции, например здравеопазването или комуналните услуги, бележат по-постоянно търсене.

Тъй като H&M, Inditex и компанията за ремонт за дома Kingfisher ще представят актуализирани данни през следващите няколко седмици, инвеститорите ще имат възможност да оценят как се справя секторът.

Акциите на WH Smith потънаха миналата седмица, след като британската компания отчете скок на годишните приходи от 28%, подкрепени от силното търсене по време на активния летен сезон на пътувания. Липсата на повишаване на прогнозите обаче разочарова инвеститорите.

В края на миналия месец Александър Бомпар, главен изпълнителен директор на френската верига супермаркети Carrefour, предупреди, че високите цени принуждават хората да намалят разходите и говори за „цунами от липса на разходи“.

Макар че признаците за отдръпване на инфлацията предлагат на потребителите известно облекчение, търговците на дребно може да изпитат трудности да запазят маржовете си на печалба, казват анализатори.

JPMorgan понижи оценката си за сектора на търговия с хранителни продукти този месец и предупреди за перспективата от спад на цените през 2024 г.

Миналия месец Deutsche Bank, макар че е бичи настроена за сектора на търговията на дребно като цяло, позовавайки се на все още стабилното потребителско търсене, изказа предупреждение за компаниите, свързани с ремонта у дома, и онлайн бизнеса.

Оценките на дребно не изглеждат прекомерни в сравнение с по-широкия пазар, като индексът на дребно STOXX се търгува на ниво 15,8 пъти по-голямо от очакваната печалба в сравнение с 12,3 пъти за STOXX 600, според LSEG Datastream.

Досега около половината от най-големите европейски компании са отчели резултати за второто тримесечие. Печалбите на потребителските нециклични компании, включително магазините за хранителни стоки, са намалели с 1,8% през тримесечието в сравнение с ръст от 2,4% през същия период на миналата година, показват данните от LSEG I/B/E/S.

Потребителските циклични компании, като търговците на дребно на облекло, обаче показват устойчивост. Те отчетоха ръст от 13,5% на печалбите през второто тримесечие спрямо 10,6% миналата година, но може да се задават по-трудни времена.

Във Великобритания проучване показа, че повечето магазини очакват още един труден месец, след като продажбите на дребно спаднаха през август с най-бързия темп от март 2021 г. Ръстът на британските потребителски разходи също загуби темпото си миналия месец.

В 20-те страни в еврозоната продажбите на дребно са се свили за десети пореден месец през юли, показаха данни от миналата седмица, въпреки че спадът е по-малък от очакваното, тъй като продажбите на храни, напитки и тютюн се увеличават.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:40 | 14.09.23 г.
fallback
Още от Търговия и потребителски стоки виж още