IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Ikea намалява цените, за да привлече клиенти с по-ограничени бюджети

Шведската компания за мебели и обзавеждане на дома планира също да въведе нови продукти, насочени към азиатската кухня и вкусове

13:20 | 26.06.25 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Клиентите на Ikea ще се възползват от намаления на цените до 50% в много от ресторантите на компанията по целия свят, тъй като шведският гигант в търговията на дребно цели да привлече потребители, които обръщат внимание на цените, пише CNBC.

Драстичните намаления на цените ще бъдат временна мярка, за да се помогне на потребителите да „разтегнат бюджетите си“ в момент на повишена икономическа несигурност и натиск заради високите разходи за живот, съобщава компанията, без да уточнява кога ще влязат в сила намаленията. Компанията за търговия с мебели и стоки за дома заяви, че ще предлага и безплатна храна за децата.

„Доверието на потребителите намаля. Хората задържат парите, които имат в джобовете си или в спестяванията си“, казва Толга Йончю, главен оперативен директор на Ikea Retail, пред CNBC.

Компанията, която продава мебели за сглобяване, намали цените на едро със средно 15% миналата година, което позволи на търговците на дребно да понижат цените за потребителите.

Усилията за повишаване на достъпността са стрували на компанията 2,1 млрд. евро миналата година, казва Йончю, въпреки че по-ниските цени доведоха до спад на приходите с около 9% и до понижаване на продажбите на дребно с 5,3%.

Ikea планира да отвори 58 нови магазина в световен мащаб през фискалната 2025 г., която приключва през август, като първият ѝ магазин в Сеул, и пети в Южна Корея, е отворен и работи от април.

С толкова значително намаляване на цените Ikea не се вписва в тенденцията, след като редица западни брандове за търговия на дребно предупредиха за повишение на цените, прехвърляйки върху потребителите част от по-високите митнически разходи при внос в САЩ.

Гиганти в търговията на дребно като Walmart, Target, Costco и Nike съобщиха в последните си тримесечни отчети, че вече са повишили цените или планират да го направят през следващите седмици.

Макар че глобалните компании си отдъхнаха с облекчение, след като администрацията на Доналд Тръмп замрази за три месеца мащабните „реципрочни“ мита и сключи предварително споразумение с Китай, главният изпълнителен директор на Walmart Дъг Макмилън заяви през май, че „не сме в състояние да поемем целия натиск предвид реалността на малките маржове в търговията на дребно“.

Ikea не е „имунизирана“ от по-високите мита, които се очаква да ускорят инфлацията и да натежат върху доверието на потребителите, казва Йончю, въпреки че компанията е успяла „до известна степен да поеме последиците и да не прехвърли цялото въздействие върху клиентите в САЩ“.

Но намаляването на цените е спешна необходимост в Китай – ключов пазар за Ikea, където местните компании агресивно намаляват цените, за да останат конкурентоспособни и да привлекат клиенти в условията на вяло търсене от потребителите.

Ikea има 39 магазина в Китай, въпреки че делът на страната в глобалните ѝ продажби намалява през последните години и е достигнал 3,5% през финансовата 2023-2024 г.

„Търсенето на големи стоки в Китай ще бъде забавено от намаленото доверие на потребителите“, казва Джон Мърсър, ръководител на глобалните проучвания в компанията Coresight Research. Той посочва, че „оптимизмът за икономиката“ сред потребителите в Китай е спаднал до най-ниското си ниво от две години насам през май.

„Ще има ограничения на това до каква степен един търговец на дребно може да стимулира търсенето на големи стоки в несигурна обстановка, но агресивната ценова политика вероятно ще подкрепи увеличаването на пазарния дял, тъй като предпазливите поребители преминават към по-евтини продукти“, казва Мърсър.

Търговците на дребно в Китай залагат силно на храните и напитките като един от малкото офлайн сегменти, в които потребителите продължават да харчат, макар и с по-малко акцент върху стойността и цената, съобщава маркетингова агенция, консултираща европейски марки, които оперират в Китай.

Извън бизнеса с храни Ikea също търси начини да разшири гамата си от продукти за обзавеждане на дома, за да се възползва от нарастващия брой на възрастните хора в Китай.

Йончю подчертава необходимостта компанията да се възползва от т. нар. „сребърна икономика“ – сектор, който предоставя стоки и услуги за хора над 50 години.

Икономисти прогнозират, че до 2040 г. около 30% от населението на Китай ще бъде на възраст над 60 години спрямо около 15% през 2024 г. Възрастното население ще представлява обещаваща пазарна възможност, тъй като то обикновено е в по-стабилно финансово положение, натрупало богатство успоредно с икономическия растеж на Китай.

„Домовете, в които живеят представители на няколко поколения, се увеличават. Ето защо въведохме новата гама спално бельо. В момента тестваме продуктите, за да отговорим на нуждите, произтичащи от сребърната икономика в Китай“, казва Йончю.

„Ако някой знае как да задоволи потребителите по света с изключително конкурентни цени на мебели и обзавеждане, това е Ikea“, казва Мърсър от Coresight, но „дали планираните намаления на цените ще бъдат устойчиви трябва да реши Ikea“, допълва той.

Шведската компания съобщи, че планира също да въведе нови продукти, насочени към азиатската кухня и вкусове, като се надява, че това ще привлече около 8 млн. нови клиенти.

„Скоро ще пуснем на пазара първия си фалафел, като добавим тази популярна храна в нашите ресторанти, а по-късно и в шведските хранителни магазини“, каза в изявление Лорена Луридо Гомес, глобален мениджър по храните в Ingka Group, световния франчайзър на марката.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:20 | 26.06.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

Финанси виж още