fallback

Все повече служители искат да се върнат в офиса, но хибридно

Само 10% от служителите, които са работили изцяло дистанционно по време на пандемията, са склонни да се върнат изцяло в офиса

17:05 | 09.03.22 г. 4

Снимка: Paul Hanna/Bloomberg

След първоначалния ентусиазъм от дистанционната работа, която беше възприета от компаниите заради пандемията от COVID-19, все повече служители искат да се върнат в офис среда. Офисът остава важен за корпоративната идентичност на компанията, улеснява взаимодействието между служителите, подпомага кариерното им развитие и интегрирането на нови служители. Това коментираха експерти по време на дискусията „Перфектната буря: революция и иновации в управлението на хора и офис пространства“, която се състоя в бизнес сградата Мегапарк.

Глобални корпорации вече обявиха планове за връщане на служителите си в офиса от началото на април. У нас работодателите също постепенно се ориентират към връщане на служителите си в офиса, въпреки че все още няма яснота кога точно ще се случи това.

Но според проучване само 10% от служителите, които са работили изцяло дистанционно, искат да се върнат изцяло в офиса, затова компаниите се насочват към хибридния модел на работа, при който служителите да могат да работят един-два дни от седмицата от вкъщи, а през останалото време – в офиса, коментира Георги Първанов от Българската асоциация за управление на хора.

Към момента 70%-80% от служителите ходят в офиса поне веднъж в седмицата, отбеляза той. Причината за прехода към хибриден модел на работа е, че при изцяло дистанционната работа се губи комуникация между отделите на компаниите, по-трудно се интегрират нови служители, намалява и нивото на новите продукти и услуги, предлагани от компаниите, като това важи особено за тези извън технологичната сфера, посочи Първанов.

„Двете години на пандемията показаха, че не е възможно една компания да съществува изцяло виртуално. Физическият офис е външната облицовка и домът на компаниите и е важен за взаимодействието между служителите ѝ“, коментира и Таня Косева-Бошова от компанията Lion’s Head.

Тя изтъкна, че дори най-мобилните и гъвкави компании, които позволяват на служителите си да работят от вкъщи, продължават да инвестират във физически сгради. Като пример тя посочи придобиването от Google на офис сграда във Варшава за над 500 млн. евро, обявено тази седмица.

У нас миналата година софтуерният разработчик SAP придоби офис сградата Park Lane Development Center в сделка за 50 млн. евро.

Пандемията обаче е променила офис сградите и те вече не са само стъкло и бетон, а предлагат удобства, улесняващи ежедневния живот на служителите – възможности за пазаруване в близки магазини или търговски центрове, повече зелени площи пред сградата или под формата на зелени покриви, повече зони за отдих, отбеляза Косева-Бошова.

Сред трайно навлизащите нови придобивки за служителите са и такива, свързани със здравното осигуряване, като се очаква в бъдеще това да се превърне в корпоративен стандарт, коментира Петя Динолова от компанията ReBenefit. Освен това все повече работодатели предлагат на служителите си, които посещават офиса само в определени дни от седмицата, по-гъвкави начини за придвижване до работното място – не само карта за градския транспорт, а и по-разнообразни и удобни варианти като електромобили, споделено пътуване, тротинетки.

Друга тенденция, породена от пандемията, е за обособяване на гъвкави офис площи в големи офис сгради. Според Иван Губерков от компанията Office RnD пандемията е увеличила гамата на предлагани продукти и услуги в гъвкавите работни пространства по света. В големи международни градове в допълнение към традиционните офиси и обслужените офиси компаниите все по-често държат офиси и близо до мястото, където работят служителите им.

Появили са се и пространства, в които малък екип от служители или хора на свободна практика, могат да наемат работно място за няколко месеца или година. „Пандемията доведе и до хипергъвкавост с почасово наемане на бюра и стаи, особено в най-големите градове, където трафикът, а оттам и търсенето на подобни услуги са по-големи“, отбеляза Губерков.

Индекс за гъвкавите работни пространства на Office RnD, включващ статистика от всичките ѝ клиенти в различните страни, показва, че те са достигнали пандемично дъно от гледна точка на приходи и заетост през декември 2020 г., след което е започнал плавен ръст, който се е засилил особено през лятото на миналата година.

Пандемията е повлияла най-малко върху заетостта на фиксирани бюра и това е довело до преобразуване на стаи за срещи в отделни по-малки офиси за двама до трима души. Най-големият губещ сред категориите услуги, предлагани от гъвкавите работни пространства, са стаите за срещи и местата за събития. Към януари 2022 г. приходите от тях са намалели с близо 40% спрямо нивото през 2019 г.

У нас гъвкавите работни пространства също набират популярност, като към момента общата им площ в София е около 50 хил. кв. м, съобщи Красимир Петров от консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. „60%-70% от компаниите разглеждат варианти за добавяне на гъвкави работни площи в офисите си. Търсенето е сериозно, а инвеститорите са по-гъвкави“, отбеляза Петров.

Експертите коментираха и конфликта в Украйна и възможното отражение от него върху офис пазара у нас. Към момента има запитвания от бизнеси в Русия и Украйна за преместване на офисите им в София. Търсене има и от български компании, които искат да преместят офисите си от Украйна и Русия. Очаква се интересът да се засили. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:04 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още