fallback

Реализацията на най-големия линеен парк в София може да започне още през пролетта

Зеленият ринг ще свързва 30 квартала на града и над 250 хил. души

11:00 | 16.11.22 г.

Реализацията на Зеления ринг на София, който ще превърне старите железопътни линии в 30-километрови велосипедни и пешеходни алеи, може да започне още през пролетта на следващата година. Това ще бъде най-големият линеен парк в столицата, който ще свърже 30 квартала на града и 250 хил. души, от които около 45 хил. към момента нямат достъп до голям градски парк.

Идеята е на фондация „Зелена линия София“, а в изготвянето на проекта участва общинското предприятие „Софияплан“. Първият етап от Зеления ринг свързва кварталите „Слатина“ и „Изток“ до гара „Пионер“.

„Преди две години главният архитект и неговият екип изготвиха подробен устройствен план за първия етап на проекта, но както често се случва, той влезе в съда. Добрата новина е, че от пет дни има съдебно решение и влязъл в сила подробен устройствен план“, съобщи столичният кмет Йорданка Фандъкова по време на представянето на проекта пред граждани, което привлече силен интерес. Тя допълни, че на следващата сесия на Столичния общински съвет ще бъде внесен доклад за придобиване на държавните имоти в първия участък.

„Искам да благодаря на вицепремиера и министър на транспорта (Христо Алексиев - бел. ред.), който ме увери, че ще съдейства държавата бързо да предостави терените, за да пристъпим към процедурите за избор на изпълнител, така че през пролетта да започне реализацията на първия етап“, допълни столичният кмет.

След изграждането на първия етап между кварталите „Слатина“ и „Изгрев“, развитието на Зеления ринг ще продължи към „Дианабад“ и НПЗ „Хладилника“. Целият маршрут ще бъде разделен на десет отсечки – парк „Изток“, Слатинска река, Южен парк, бул. „Гоце Делчев“, „Възраждане, „Вардар“, „Надежда, „Сухата река“, река Суходолска и „Левски“. Трасето ще минава не само покрай стари жп релси, а също и покрай реки (Драгалевска, Боянска, Владайска, Перловска, Суходолска и Слатинска), през паркове (Западен, Южен, Борисова градина, Северозападен, Орландовци) и по улици.

Карта: Софияплан

Целта му е да вдъхне нов живот на изоставени терени и да създаде нови възможности за придвижване в града, при това не само велосипедно или пешеходно, а през разнообразен и функционален линеен парк. Зеленият ринг, например, ще свърже за първи път пешеходно кварталите „Военна Рампа“ „Надежда“ и „Орландовци“, където в момента няма възможност за пешеходно преминаване, отбеляза Станимира Николова, урбанист в „Софияплан“.

82% от земята, по която ще минава трасето на Зеления ринг, е общинска и държавна собственост, а две трети от устройствените зони дават възможност за реализация на линеен парк. В обхвата на Зеления ринг попадат над 275 спирки на градския транспорт, много от които с голям брой превозни средства, преминаващи през тях. Той ще осигури пешеходен достъп и до 254 спортни обекта, 22 административни и офис сгради, 78 културни обекта, 48 площадки на открито, 244 работни места, 52 детски градини и 48 училища.

Николова прогнозира, че между пет и седем години ще са нужни за изпълнението на първите пет етапа от трасето и още толкова за вторите пет. Тепърва предстоят още отчуждавания на терени и осигуряване на финансиране за реализацията на проекта.

Визуализация: Софияплан

Фандъкова уточни, че за първия етап от Зеления ринг вече има осигурено финансиране. „Успяхме да защитим участъка от гара „Пионер“ до бул. „Шипченски проход“ като етап от цялостното инфраструктурно развитие на града по заема, който беше одобрен преди две години от общинския съвет“, каза столичният кмет.

Предстоят ни поредица от стъпки, като тепърва екипът ще се занимава със собствеността на терените, съобщи главният архитект на София Здравко Здравков. „Концепцията е много добра и тя ще бъде свързващото звено, което ще подобри велосипедния достъп в града“, допълни той.

Арх. Светослав Александров, който създава проекта „Зелена линия София“ заедно с арх. Християна Василева, разказа, че докато учел във Вупертал, Германия, видял как старата железница, минаваща през града, е преустроена в линеен парк, а жп гарите са превърнати в кафенета, ресторанти, концертни зали и сцени, където хората могат да се събират.

Примери за подобни проекти има също в Йерусалим, Ню Йорк, Атланта, Париж, като в американските градове приходите, които са донесли пешеходните, велосипедни и трамвайни алеи, отдавна са надминали инвестициите в тях благодарение на изникналите наоколо нови квартали, малки бизнеси и възможности за организиране на събития. Според авторите на идеята за Зеления ринг в София той може да стимулира развитието на северните квартали в столицата, които в момента не са толкова интересни за инвеститорите като южните части.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:00 | 16.11.22 г.
fallback
Още от Новини виж още