IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Може ли IKEA да спаси моловете?

Мебелният гигант купи множество места и казва, че може да ги подмлади с коуъркинг пространства и скандинавска храна

11:46 | 26.02.24 г.
Снимка: Sarah Reingewirtz/MediaNews Group/Los Angeles Daily News via Getty Images
Снимка: Sarah Reingewirtz/MediaNews Group/Los Angeles Daily News via Getty Images

Много молове изживяват трудни периоди, но IKEA се обзалага, че може да вдъхне нов живот в затруднения формат, пише Wall Street Journal.

Ingka Group – операторът зад повечето магазини IKEA по света, си изгради собствена империя от молове през последните години, простиращи се от Китай до Европа и САЩ, и казва, че иска да купи още локации, тъй като се стреми да се диверсифицира извън търговията на дребно.

Идеята на компанията е да свърже моловете си с магазин на IKEA и да привлече повече потенциални купувачи с допълнения като коуъркинг пространства в стил WeWork, зали за хранене в скандинавски стил и детски зони за игра, вдъхновени от космоса.

„Хората търсят места, които предлагат много повече, не просто пазаруване“, казва Синди Андерсен, управляващ директор на Ingka Centers, имотното подразделение на компанията. „Ако дадеш повече причини за посещение, тогава хората пак ще идват“.

Много молове са в упадък от години, тъй като потребителите се насочват към местни, открити места за пазаруване и купуват повече онлайн. Пешеходният трафик в американските молове е намалял с 4% средно през 2023 г. на годишна база и с около 12% спрямо нивата от 2019 г., посочва доставчикът на имотни данни Green Street.

Някои търговци на дребно, следейки потребителите си, намаляват експозицията си към затворени молове, измествайки се вместо това към открити търговски центрове или места в центъра.

Въпреки това операторът на IKEA удвоява собствеността си на молове. Макар че се раздели с 14-те си мола в Русия миналата година след инвазията на страната в Украйна, Ingka все още притежава 38 мола в 15 страни.

Ingka отваря първия си мол – или място за срещи, както ги нарича – през 1973 г. в Сундсвал, Швеция, в комбинация с магазин IKEA. През последните години компанията разширява имотния си бизнес, отваряйки серия от нови молове, и казва, че активно търси да купи и разработва повече локации, включително в САЩ.

Компанията търси молове със силни съществуващи наематели, но с потенциал за развитие, казва Андерсен.

Най-скорошната ѝ собственост – мол в английския град Брайтън, купен през ноември за 145 млн. паунда (184 млн. долара), защитава тази идея. Брандовете вече работят в мола, включително Apple и Zara, а празен магазин извън основния в същия имот предлага добра локация за нов магазин IKEA.

Имотни анализатори казват, че имотът в Брайтън наскоро е бил оценен на около 250 млн. паунда – сигнал, че купувачи като Ingka могат да намерят изгодни сделки, ако са готови да поемат риск да купят немоден актив.

Компанията планира да открива молове в китайските граодве Шанхай и Сиан тази година, а първото откриване в Индия е планирано за 2025 г.

В Северна Америка Ingka управлява молове в Торонто и Сан Франциско, като вторият бе придобит през 2020 г. и отвори врати миналата година.

Макар че много молове западат, „има търсене на качество“, тъй като и търговците на дребно, и потребителите гравитират към по-динамични места, казва старши вицепрезидентът на консултантската имотна компания Avison Young Камерън Беърд.

„Има преход в това как моловете биват възприемани, хората търсят по-скоро лайфстайл център, места за събиране – не просто да купиш нещо и да си тръгнеш“, обяснява Беърд. Ingka не е единствената, която се опитва да съживи моловете, казва той, макар че способността ѝ да използва магазини IKEA, за да предизвика интерес, я прави уникална.

Тласъкът на Ingka към моловете напоследък се дължи на въвеждането на нов тип компактен магазин IKEA, създаден по-скоро за градските центрове, а не за типичните крайградски пространства. IKEA въвежда градските си магазини в цял свят, за да се възползва от потребителите вътре в града, тъй като вярва, че те са недостатъчно обслужвани от извънградските ѝ локации.

Ingka предпочита да отворя подобни магазини в собствени имоти, където има свободата да ги изгражда спрямо предпочитаните спецификации и няма нужда да плаща наем.

Компанията инвестира 60 млн. евро в разработването на нови идеи, за да привлича потребителите и търговците на дребно към имотите си.

„Не става въпрос само за отдаване на пространство под наем, а за активирането му и оживяването му“, казва Андерсен. Това включва използването на мола като място за събития, казва тя, и насърчаването на бизнеси като услуги, например фризьорски салони и медицински центрове, да заемат места заедно с търговците на дребно.

Операторът на IKEA казва, че този подход работи, като броят на посетителите в моловете на компанията расте.

Трафикът в мола на Ingka в Лондон например почти се е удвоил миналата година спрямо предишната. Когато компанията купува мола Hammersmith, около четвърт от площите са било свободни. Сега то е напълно отдадено под наем след ремонт, който е изменил пространствата за събиране на хората, добавил е нови пространства за храна и отворил вратата за наематели извън търговците на дребно, които привличат редовни посетители.

„Завръщането е силно“, казва Андерсен за трафика в моловете на Ingka. С отминаването на ефекта от пандемията „хората искат да бъдат заедно“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:47 | 26.02.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още