fallback

Пловдив е лидер у нас по брой търговски паркове

Тази годиня търговските паркове ще се увеличат и ще имат все по-широко покритие в страната, очаква консултантска компания

19:01 | 27.02.24 г.

Пловдив остава лидер по брой търговски паркове у нас с общо шест функциониращи към края на 2023 г. с над 70 200 кв.м. отдаваема площ.

11 нови търговски парка на 11 различни локации в страната са били открити през миналата година - три от бранда Holiday Park (Стара Загора, Хасково и Перник), Търговски парк Силистра, Разлог Ритейл Парк, Търговски център Княжево (София), Retail Park Arena - Shumen, Kaufland Retail Park (Сандански), както и по един в Димитровград, Карлово и Несебър.

С това общата отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в България към края на 2023 г. възлиза на над 501 500 кв. м, разположени в 58 обекта, според най-новия доклад на консултантската компания за бизнес имоти Colliers.

Търговските центрове в големите градове също процъфтяват, като бележат рекорден ръст в представянето си от гледна точка на високи заетост, посещаемост, обороти на търговците и наемни нива. Свободните площи в установените проекти варират между 0,1% и 5%. В резултат на силното търсене и липсата на предлагане, наемите регистрират значително повишение до рекордни за последните пет години нива, като този тренд ще продължи и през 2024 г.

В София заетостта в търговските центрове към края на миналата година остава много висока, вследствие на силната потребителска активност. Средното ниво на свободни пространства в установените обекти е 2,8% - най-ниската им стойност за последните няколко години. Няма промяна в общия обем отдаваема площ в търговските центрове през втората половина на годината, тъй като липсват нови проекти. През този период усвоените пространства в този тип формат в София са около 8500 кв. м, а за цялата година – почти 19 000 кв. м.

Незаетите площи на булевард „Витоша“ регистрират спад до малко над 1%. След като през 2021 г. търговците, опериращи в секторите Мода и Заведения, бяха с по 28% дял от площите на главната търговска улица, през изминалата година сектор Мода е затвърдил позициите си до 37%, а делът на заведенията се е свил до 24%.

Усвоените пространства в търговските центрове в Пловдив за цялата година са над 3500 кв. м., като почти половината са заети от търговци в сектор Мода, следвани от магазини за храна с 13% и Заведения с 10%. През изминалата година новите наематели по главните търговски улици на Пловдив заемат 7% от всички площи, а празните пространства спадат до 2%. Наемите регистрират значителен ръст, както вследствие на стабилния интерес от нови наематели, така и в резултат на  предоговаряния на съществуващи наемни договори.

Във Варна обемът на усвоени площи в търговските центрове през изминалата година е 3610 кв. м. Това е най-ниската  стойност за последните три години, което може да се обясни и с липсата на предлагане в установените молове, пише Colliers. Нивата на заетост се покачват съществено до около 95-99%. Наемите също бележат значителен ръст – от 24 на 29 евро на кв. м на месец при търговските центрове и от 20 на 24 евро на кв. м на месец на главната търговска улица.

Предлагането в Бургас е непроменено, като градът остава един от малкото областни градове без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата търговски центъра през годината са 3050 кв. м, от които над 80% са от представители на сектор Мода. Наемите в търговски центрове следват националната тенденция на ръст и достигат 28 евро на кв. м, а на главните търговски улици – 23 евро на кв. м.

През 2024 г. търговските паркове ще се увеличават и ще имат все по-широко покритие в страна, очаква Colliers. Според консултантската компания пазарът навлиза в етап на насищане и инвеститорите няма да могат да разчитат на това, че са единствен проект в населеното място. Успехът на новите паркове ще зависи все повече от правилното им позициониране и наличието на конкурентни предимства. Фокусът на големите инвеститори е съсредоточен главно в София, където се очаква значително предлагане на нови площи в търговски паркове.

От своя страна, търговците ще засилят инвестициите си в интеграция на технологични решения и използването на пазарна информация, които да подкрепят решенията им за експанзия. В допълнение на това онлайн продажбите съставляват все по-голяма част от оборотите на търговците. В тази ситуация някои от тях вече са оптимизирали физическото си присъствие като са затворили недобре работещи обекти и са инвестирали в развитието на установените си локации. През 2024 г. тази ситуация ще се запази, като фокусът ще остане върху физическите магазини, очакват от Colliers.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:01 | 27.02.24 г.
fallback
Още от Новини виж още