Швеция ще строи огромен нов град, но той не се изгражда от стомана или бетон, основният строителен материал е дърво, пише CNBC.
Част от шведската столица Стокхолм ще се превърне в „най-големия строителен проект от дърво в света“, съобщава строителната компания зад проекта Atrium Ljungberg, която ще инвестира 12 млрд. шведски крони (около 1,25 млрд. долара) в него.
Сикла – индустриална зона на юг от центъра на Стокхолм, известна преди време с производството на дизелови двигатели, се преустройва с включване на кръстосано ламиниран дървен материал, като материалът се използва във вътрешността, подовете и стените на сградите.
Новите дървени къщи, офиси, училища и магазини ще бъдат преплетени с по-стари структури, някои от които са превърнати в библиотеки или кина, а площта на района ще се разшири до 250 хил. кв. м
Хакан Хиленгрен, ръководител на отдела за бизнес развитие в Atrium Ljungberg, казва, че Сикла има за цел да бъде пример за устойчиво строителство. Строителният сектор произвежда 37% от въглеродните емисии в света, което го прави най-големият виновник за парниковите газове, според Програмата на ООН за околна среда.
„Наистина сме в сектор, който може да предизвика промяна, ако успеем да строим по различен начин и да управляваме сградите по-екологично“, коментира Хиленгрен пред CNBC.
Това допринася и за целта на Atrium Ljungberg да намали емисиите от строителство почти до нула до 2030 г., което според Хиленгрен е „смело и трудно решение“ на компанията.
Проучвания показват, че сгради от масивна дървесина произвеждат значително по-малко емисии от тези, изработени от стомана или бетон – изследване от 2024 г. на учени от Службата по горите към Министерството на земеделието на САЩ показва, че сградите от дървесина имат потенциал за глобално затопляне (мярка за емисиите), който е с поне 81% по-нисък от този на бетона, докато цифрата за стоманата е със 76% по-ниска.
Почти 70% от територията на Швеция е покрита от гори, а страната използва дървен материал в строителството от много години. „Имаме тясна културна връзка с гората“, казва Оскар Норелиус, главен архитект в White Arkitekter, която работи с Atrium Ljungberg по проекта.
„Много шведи прекарват времето си в гората, за да се отпуснат и да се занимават с различни дейности. Но гората е и много важна част от икономиката, не само за строителството, а и за енергетиката, за производството на целулоза и биопродукти“, допълва Норелиус.
Но Хиленгред казва, че дървените сгради са „обикновено са единични къщи тук-там“, така че създаването на цял град от дърво е нещо ново.
Норелиус проектира Sara Kulturhus, 20-етажна сграда в северната част на Швеция, изработена от дърво, която включва музейни и галерийни пространства, зала за събития, библиотека и Wood Hotel с 200 стаи.
Проектът е помогнал на хората в бранша да видят потенциала за изграждане на по-големи структури от дърво, което може да се възприема като трудно поради правилата, свързани с риска от пожар. „Променихме мисленето си, като разбрахме, че дървеният материал е двигател за архитектурата, а не ограничение“, отбелязва Норелиус.
Първата част от проекта, жилищен комплекс с 80 апартамента, наречен Kvarter 7, ще бъде завършена до края на 2025 г., докато White Arkitekter работи по първата офис сграда в Сикла. Проектът има и разрешение за строеж на сгради с двойно предназначение, което означава, че жилища може да се превърнат в офиси в бъдеще, давайки на сградите „втори живот“, казва Норелиус. Около 200 апартамента са планирани за 2027 г.
Освен устойчивостта на дървените сгради, хората изглежда обичат дървото. Посетителите на Sara Kulturhus са били забелязани да прегръщат дървените колони, нещо, което може да се случи и в Сикла, счита Норелиус. Структурата на сградите ще бъде видима, включително тръбите и вентилационното оборудване, което означава, че може да има повече дървени колони, на които хората „да се облегнат или докоснат“, допълва той.
Подобно на други европейски страни Швеция преживя срив на имотния пазар, тъй като лихвите се повишиха през 2023 г., но Хиленгрен казва, че има усещане, че нещата започват да се променят. Предвид транспортните връзки на Сикла – влакове и трамваи, които стигат до центъра на Стокхолм, а метрото на града ще бъде удължено до комплекса, Хиленгрен е оптимист за бъдещето.
Макар бетонната плоча да е около 20% по-евтина от тази, изработена от дърво, той отбелязва, че строителството с дърво е много по-бързо от традиционните методи, което означава, че апартаментите и офисите ще бъдат готови за наемане по-рано.
А приятната естетика на дървото може да доведе и до финансови ползи за строителя. „Вярваме, че това, което създаваме, ще бъде привлекателно и ще получим по-високи доходи от наем за него“, казва Хиленгрен.


Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Авария остави район на Варна без вода в събота
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Империята на китайските пристанища, част 2
Империята на китайските пристанища, част 1
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Любен Дилов-син: Готови сме за избори, но държавата има нужда от бюджет
ЦСКА се огледа в норвежец, оценен на 5 млн. евро
Опра Уинфри демонстрира талия на оса, след като отслабна драстично
Путин и неговите роли: Какво са знаели германските тайни служби?
Генерациите в сблъсък: защо днешните различия са толкова остри