fallback

Луксът може да излезе от мода на фондовите борси в Европа

Индексът STOXX Europe Luxury 10, следящ акциите на 10-те най-големи европейски луксозни компании, записа най-резкия си тримесечен спад от началото на 2020 г.

10:51 | 11.10.23 г.

Европейските луксозни марки може и да блестяха по време на Седмицата на модата в Париж, но апетитът на инвеститорите за техните акции е под въпрос в условията на забавяне на растежа в Китай и несигурност по отношение на лихвените проценти, пише Ройтерс.

След като 2023 г. започна силно благодарение на надеждите за бързо нарастване на продажбите в Китай след три години ограничения заради пандемията и след бума на разходите в САЩ, който не показва признаци на отшумяване, през третото тримесечие индексът STOXX Europe Luxury 10 записа най-големия си тримесечен спад от 2020 г. от 15%.

От края на март досега пазарната капитализация на 10-те компании, чиито акции са включени в индекса, е намаляла с около 175 млрд. долара, тъй като възстановяването на Китай е нестабилно и растежът се забавя, а високата инфлация и повишаването на лихвените проценти принуждават купувачите в САЩ да затягат коланите си.

"Секторът рязко се обезцени през последните 2-3 месеца поради комбинацията от повишаващи се лихвени проценти, позициониране на инвеститорите и в очакване на намаляване на корпоративните печалби", казва Бърнард Ахконг, съизпълнителен директор в UBS O'Connor Global Multi-Strategy Alpha.

Въпреки че индексът на 10-те големи луксозни компании все още запазва 20% ръст на годишна база, през третото тримесечие той отбеляза най-лошото си тримесечно представяне в сравнение с индекса STOXX 600, следящ представянето на 600 европейски компании, който спадна с 2,5%.

Ахконг подчертава, че расте загрижеността относно перспективите пред потреблението на луксозни стоки в САЩ, Европа и Китай - мнение, което се споделя и от Питър Гарнри, ръководител на отдела за капиталови стратегии в Saxo Bank.

"Неотдавнашният спад на акции на европейските луксозни компании отразява несигурността по отношение на европейската икономика, а също и неравномерните перспективи за растеж на китайската икономика", казва Гарнри.

Колко зле е положението, ще стане ясно през следващите седмици, когато няколко от най-големите европейски групи за луксозни стоки ще публикуват тримесечните си отчети.

Във вторник LVMH, сред чиито марки са Louis Vuitton, Dior, Tiffany и Bulgari, отчете 9% ръст на приходите си на годишна база за третото тримесечие до 19,96 млрд. евро, което показва забавяне на растежа.

Акциите на луксозните компании в Европа записаха най-резкия си тримесечен спад от началото на 2020 г. Графика: Ройтерс

Луксозна разлика

Въпреки че борсовите оценки на луксозните компании се понижиха, те все още са доста по-високи от тези на останалата част от пазара. 12-месечното съотношение цена/печалба на LVMH е около 21, а на Richemont - 15,6, в сравнение със средно около 12 за компаниите от STOXX 600.

Въпреки това изглежда символично, че датският производител на лекарства Novo Nordisk изпревари LVMH по пазарна капитализация миналия месец и стана най-високо оценената публична компания в Европа.

Краят на продължилото 2 години и половина превъзходство на френската луксозна група се дължи на загубата на апетит от страна на инвеститорите към акции на луксозни компании, както и на възхода на лекарството против затлъстяване Wegovy на Novo.

Някои анализатори станаха предпазливи към луксозния сектор, като миналата седмица UBS намали оценките си, за да отчете риска от забавяне на китайското потребление.

Morgan Stanley намали с 6% оценката си за печалбата на акция на компаниите за луксозни стоки през 2024 г., а Bank of America понижи прогнозата си със 7%. Тя очаква купувачите в САЩ и Европа да харчат по-малко, отколкото веднага след пандемията.

Същевременно данни от кредитните карти в САЩ показват, че разходите за луксозна мода са намалели с 16% на годишна база през юли и август.

Джери Фаулър, ръководител на отдела за европейска капиталова стратегия в UBS, коментира, че рисковете при акциите на луксозните компании са започнали да стават по-очевидни през май. "Но не сме сигурни, че инерцията при печалбите е намаляла", добавя той.

Има ли скрити съкровища?

Въпреки че общите нагласи станаха по-предпазливи, някои пазарни участници и анализатори остават оптимисти в дългосрочен план.

"Корекцията в сектора е прекалено голяма", заявиха анализатори от Bernstein, като допълниха, че компании като LVMH, които харчат за маркетинг и забавят увеличението на цените, са в най-добра позиция в несигурната икономическа среда.

Жил Гибут, ръководител на европейските капиталови стратегии в AXA Investment Mangers, е бил по-предпазлив в началото на годината поради прекалено високите оценки, но сега проявява интерес.

"Досега на луксозните имена се гледаше като на място, където да се скриеш, това беше консенсус. Това беше и причината, поради която в началото на годината не бяхме толкова склонни да очакваме по-силен ръст при тях", казва той.

При сегашните оценки, които вече са по-близо до дългосрочните средни стойности, секторът изглежда по-привлекателен за Гибут, въпреки че той запазва очакванията си от началото на 2023 г. за по-слабо представяне на луксозните акции.

"Ще изчакаме тримесечните резултати, които би трябвало да потвърдят, че е налице забавяне", отбелязва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:51 | 11.10.23 г.
fallback
Още от Пазари виж още