fallback

Здравната каса ще разпредели 7 млрд. лв. тази година, решиха окончателно депутатите

НЗОК ще плаща онколекарствата на всички болници по най-ниските цени, които са постигнати през предходния месец

16:06 | 26.07.23 г.

Парламентът прие на второ четене бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за 2023 година. Гласуването на здравния бюджет на второ четене мина в отсъствието на министъра на здравеопазването Христо Хинков, а дебатите, продължили близо четири часа, бяха изцяло фокусирани върху механизма, по който НЗОК заплаща онколекарствата на лечебните заведения.

Основният текст, който разгорещи дебатите, беше предложението да се уеднаквят цените, по които НЗОК заплаща едни и същи лекарства на болниците. Текстовете не са обсъждани в парламентарната комисия по здравеопазване, което предизвика остри критики на народни представители от парламентарните групи.

В крайна сметка депутатите приеха предложението на правителството, според което при заплащането на онколекарства в болниците НЗОК трябва да взима за референтна най-ниската цена от всички тръжни процедури в лечебните заведения, постигната за даден медикамент през предходния месец.

Зщо приемането на тази поправка, която следва да е записана в Закона за здравното осигуряване, а не в Закона за бюджета на НЗОК, е наложително, стана ясно от разгорещените спорове в пленарната зала. От изказването на Костадин Ангелов (ГЕРБ) стана ясно, че интересите на различни заинтересовани страни в сектора относно механизма на заплащане на онколекарствата са за около 700 млн. лева. От „Възраждане“ заявиха, че става дума за 100-200 млн. лева годишно кражба от обществени поръчки за онколекарства, уточнявайки, че числата са условни. Според партията ежегодно по тази схема изтичат стотици милиони обществени средства към определени болници и фирми.

По темата в залата се изказаха и временният управител на НЗОК Йорданка Пенкова и зам.-министърът на здравеопазването Илко Гетов.

Гетов заяви, че предложените текстове са защитен механизъм срещу това, че здравното министерство вече три години не може да въведе централизираното договаряне на лекарства поради поредица обжалвания и съдебни дела. Преди три години като централен орган за договаряне министърът на здравеопазването успя да договори най-ниските цени за 14 групи лекарства, в резултат на което всички болници работеха на тях. "Но сега, за да излезем от тази патова ситуация, ви предлагам да подкрепите този текст по вносител", обясни той на депутатите.

Йорданка Пенкова посочи, че НЗОК е упреквана за това, че заплаща на различните лечебни заведения лекарства по различни цени. А това е факт, защото ползва като референт стойността в позитивния лекарствен списък, но тя е възможно най-високата. „Една голяма част от лечебните заведения достигат цена, която е по-ниска от референтната, а други – по-висока", обясни Пенкова. В същото време НЗОК е длъжна да плаща различните цени на болниците до стотинка, което ощетява фонда с около 100 млн. лв. на година.

„Това довежда до допълнителен разход за лекарства… Сключваме договор с притежателите на разрешенията за употреба (ПРУ), те солидарно с нас заплащат надвишението на бюджета в тази група лекарства и го поемат, затова вече имаме отказ от фирмите да доставят лекарства и да сключват договори", обясни тя.

Отхвърлени бяха другите две предложения – на Костадин Ангелов от ГЕРБ и на Васил Пандов от ПП-ДБ. Техните предложения на практика защитаваха по-меки варианти за ценова регулация с аргумента, че има риск да спрат доставките на лекарства за болниците заради неизгодни условия. 

Финансовата рамка на бюджета беше приета окончателно без дебати

Проектобюджетът на здравния фонд за тази година е разчетен на основа действащата задължителна здравноосигурителна вноска от 8 на сто.

Бюджетът на НЗОК за 2023 г. е с балансирано бюджетно салдо. В план-сметката на Здравната каса са заложени малко над 7 млрд. лв. приходи и трансфери. Общо разходите за 2023 г. са в размер на над 7 млрд. лв., което е с 910,9 млн. лв. повече спрямо парите за Касата за миналата година.

Здравноосигурителните приходи са в размер на почти 6,9 млрд. лв., от които близо 4,3 млрд. лв. са приходи от здравноосигурителни вноски и 2,3 млрд. лв. са трансфери за здравно осигуряване. Средствата за здравноосигурителни плащания са в размер на над 6,55 млрд. лв., което е увеличение с 821,6 млн. лв. спрямо 2022 г.

От неданъчни приходи - глоби, санкции и наказателни лихви за 2023 г., е предвидено да постъпят 26,4 млн. лв., или с 3,2 млн. лв. повече в сравнение с 2022 г. 

В бюджета на НЗОК за 2023 г. са предложени разходи за персонал в размер на 74,6 млн. лв. Тази сума е по-голяма в сравнение с миналата година с 12,3 млн. лв. За издръжката на административните дейности по здравното осигуряване за 2023 г. се предлага да се изразходват 35,2 млн. лв.

Предвидени са трансфери от Министерството на здравеопазването за финансиране на разходите за лекарствени продукти – ваксини и дейности по прилагането им по Закона за здравето в размер на 18,3 млн. лв; за дейности за здравно неосигурени лица - в размер на 8,8 млн. лв.; за дейностите във връзка с лечение на деца до 18-годишна възраст и на лица над 18-годишна възраст по текстове от Закона за здравето - в размер на 72,2 млн. лв., както и медицински изделия, помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания извън обхвата на задължителното здравно осигуряване - в размер на 38 млн. лв. Общо за 2023 г. са предвидени 153,3 млн. лв., или с 46,7 млн. лв. повече в сравнение с 2022 г.

Заложените разходи за първична извънболнична медицинска помощ са 452,6 млн. лв., или с 88,9 млн. лв. повече от 2022 г.

За специализирана извънболнична медицинска помощ (вкл. за комплексно диспансерно (амбулаторно) наблюдение) са предвидени 455,7 млн. лв., или със 75,4 млн. лв. повече от 2022 г.; за дентална помощ - 274,1 млн. лв., или с 34,3 млн. лв. повече от 2022 г.; за медико-диагностична дейност - 237,3 млн. лв., или с 30 млн. лв. повече от 2022 г.

Предвидените средства за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели за домашно лечение на територията на страната и за лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания и лекарствени продукти при животозастрашаващи кръвоизливи и спешни оперативни и инвазивни интервенции при пациенти с вродени коагулопатии, включени в пакета здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК, и прилагани в условията на болнична медицинска помощ, които НЗОК заплаща извън стойността на оказваните медицински услуги, са в размер на над 1,76 млрд. лв., или с 249,3 млн. лв. повече на годишна база.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:06 | 26.07.23 г.
fallback
Още от Данъци и бюджет виж още