Държавният дълг да достигне ниво от 36% от БВП през 2028 г. (88,9 млрд. лв.) предвижда средносрочният план към бюджета, който правителството ще внесе в Народното събрание, става ясно от взетите днес решения на извънредното заседание на Министерския съвет.
Спред представения миналата седмица бюджет се очакваше държавният дълг да достигне 59,7 млрд. лв. (27,7% от БВП) през 2025 г., 70,5 млрд. лв. (31,0% от БВП) през 2026 г., 79,5 млрд. лв. (33,5% от БВП) през 2027 г. и 87,0 млрд. лв. (35,2% от БВП) през 2028 г.
От решенията на МС днес става ясно, че в одобрения от правителството вариант са направени известни преизчисления, въз основа на които държавният дълг през тази година се очаква да достигне 61,7 млрд. лв. (28,6% от БВП) през 2025 г., 72,4 млрд. лв. (31,9% от БВП) през 2026 г., 81,5 млрд. лв. (34,3% от БВП) през 2027 г. и 88,9 млрд. лв. (36,0% от БВП) през 2028 г.
Така прогнозите за нарастването на дълга постепенно се повишават, след като в предложения на 18 февруари вариант те бяха коригирани нагоре спрямо изготвения от служебното правителство бюджет.
На пръв поглед останалите параметри в бюджета се запазват
За всяка от годините в средносрочната програма за периода 2025-2028 г. е заложен дефицит, вариращ в рамките от 2,2-3,0% от БВП с низходяща тенденция, като за 2027 и 2028 г. намалява съответно до 2,7 и 2,2% от БВП.
В средносрочен план разходите по консолидираната фискална програма (КФП) са в рамките на 40%-то правило по Закона за публичните финанси. В това число обаче не са включени разходите, извършвани от сметки за средства от ЕС и по други международни програми и договори, приравнени към тях, включително свързаното с тях национално съфинансиране.
Минималният размер на фискалния резерв към 31 декември 2025 г. е предвиден да остане непроменен спрямо заложения в Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. в размер на 4,5 млрд. лв.
При прогнозираните приходи от данъци са взети предвид някои предложени мерки в данъчното законодателство с цел повишаване на приходите. Сред тях са усъвършенстване на фискалния контрол чрез надграждане на информационната система и оптимизиране на анализа на риска; нов акцизен календар за тютюна и тютюневите изделия; изсветляване на сивата икономика в областта на горивата чрез ограничаване на възможността неполучени на бензиностанциите касови бележки да се използват за предоставяне на други субекти с цел издаване на фактури, по които да се приспада неправомерно данъчен кредит по ЗДДС, т.е. „търговия“ с касови бележки.
Пенсии по „швейцарското правило“, но и вдигане на пенсионната осигуровка през 2027 – 2028 г.
Осигурителната вноска за фонд „Пенсии“ запазва размера си за 2025 г. и 2026 г., се посочва в решението на МС, но липсва информация за следващите две години. Според предложения на 18 февруари законопроект се предвижда тя да нараства съответно с 1 пр. пункт от 1 януари 2027 г. и с още 2 пр. пункта от 1 януари 2028 г.
Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица се увеличава от 1 април 2025 г. на 1077 лв. Минималният осигурителен доход за земеделските стопани и тютюнопроизводители също се увеличава от 1 април 2025 г. на 1077 лв.
Максималният осигурителен доход за всички осигурени лица се увеличава за целия прогнозен период съответно от 1 април 2025 г. на 4130 лв., за 2026 г. на 4430 лв., за 2027 г. – 4730 лв. и за 2028 г. – 5030 лв.
В разчетите за периода 2025-2028 г. е взето предвид увеличението на размера на минималната работна заплата (МРЗ) от 1 януари 2025 г. – от 933 лв. на 1077 лв. Запазва се размерът на обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст – 780 лв.
Пенсиите ще бъдат осъвременявани по т.нар. „швейцарско правило“, за което от 1 юли 2025 г. са предвидени 1,033 млрд. лв. Първоначално в бюджета беше заложено те да бъдат повишени само с 5%, но управляващите се отметнаха от идеята по-малко от 12 часа след публикуването на бюджета.
В проектобюджета за 2025 г. е разчетено увеличение на разходите за персонал с 5% за структурите, за които не са предвидени други увеличения в изпълнение на приети нормативни актове и действащи политики.
За периода 2025-2027 г. се предвижда продължаване на Инвестиционната програма за общински проекти, като предвиденият ресурс за 2025 г. е в размер до 1,650 млрд. лв., в това число 750 млн. лв. се предоставят от централния бюджет чрез бюджета на МРРБ и до 900 млн. лв. чрез разплащане от Българската банка за развитие при условия и по ред, определени с акт на Министерския съвет.


Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
Мицкоски работи за "Сръбски свят", а не за независима РСМ