IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Дългът до 2028 г. нараства допълнително в бюджета, който правителството внася в НС

Българската банка за развитие ще помага за Инвестиционната програма на общинските проекти

21:00 | 24.02.25 г.
Снимка: Министерски съвет
Снимка: Министерски съвет

Държавният дълг да достигне ниво от 36% от БВП през 2028 г. (88,9 млрд. лв.) предвижда средносрочният план към бюджета, който правителството ще внесе в Народното събрание, става ясно от взетите днес решения на извънредното заседание на Министерския съвет.

Спред представения миналата седмица бюджет се очакваше държавният дълг да достигне 59,7 млрд. лв. (27,7% от БВП) през 2025 г., 70,5 млрд. лв. (31,0% от БВП) през 2026 г., 79,5 млрд. лв. (33,5% от БВП) през 2027 г. и 87,0 млрд. лв. (35,2% от БВП) през 2028 г.

От решенията на МС днес става ясно, че в одобрения от правителството вариант са направени известни преизчисления, въз основа на които държавният дълг през тази година се очаква да достигне  61,7 млрд. лв. (28,6% от БВП) през 2025 г., 72,4 млрд. лв. (31,9% от БВП) през 2026 г., 81,5 млрд. лв. (34,3% от БВП) през 2027 г. и 88,9 млрд. лв. (36,0% от БВП) през 2028 г.

Така прогнозите за нарастването на дълга постепенно се повишават, след като в предложения на 18 февруари вариант те бяха коригирани нагоре спрямо изготвения от служебното правителство бюджет.

На пръв поглед останалите параметри в бюджета се запазват

За всяка от годините в средносрочната програма за периода 2025-2028 г. е заложен дефицит, вариращ в рамките от 2,2-3,0% от БВП с низходяща тенденция, като за 2027 и 2028 г. намалява съответно до 2,7 и 2,2% от БВП.

В средносрочен план разходите по консолидираната фискална програма (КФП) са в рамките на 40%-то правило по Закона за публичните финанси. В това число обаче не са включени разходите, извършвани от сметки за средства от ЕС и по други международни програми и договори, приравнени към тях, включително свързаното с тях национално съфинансиране.

Минималният размер на фискалния резерв към 31 декември 2025 г. е предвиден да остане непроменен спрямо заложения в Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. в размер на 4,5 млрд. лв.

При прогнозираните приходи от данъци са взети предвид някои предложени мерки в данъчното законодателство с цел повишаване на приходите. Сред тях са усъвършенстване на фискалния контрол чрез надграждане на информационната система и оптимизиране на анализа на риска; нов акцизен календар за тютюна и тютюневите изделия; изсветляване на сивата икономика в областта на горивата чрез ограничаване на възможността неполучени на бензиностанциите касови бележки да се използват за предоставяне на други субекти с цел издаване на фактури, по които да се приспада неправомерно данъчен кредит по ЗДДС, т.е. „търговия“ с касови бележки.

Пенсии по „швейцарското правило“, но и вдигане на пенсионната осигуровка през 2027 – 2028 г. 

Осигурителната вноска за фонд „Пенсии“ запазва размера си за 2025 г. и 2026 г., се посочва в решението на МС, но липсва информация за следващите две години. Според предложения на 18 февруари законопроект се предвижда тя да нараства съответно с 1 пр. пункт от 1 януари 2027 г. и с още 2 пр. пункта от 1 януари 2028 г. 

Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица се увеличава от 1 април 2025 г. на 1077 лв. Минималният осигурителен доход за земеделските стопани и тютюнопроизводители също се увеличава от 1 април 2025 г. на 1077 лв.

Максималният осигурителен доход за всички осигурени лица се увеличава за целия прогнозен период съответно от 1 април 2025 г. на 4130 лв., за 2026 г. на 4430 лв., за 2027 г. –  4730 лв. и за 2028 г. – 5030 лв.

В разчетите за периода 2025-2028 г. е взето предвид увеличението на размера на минималната работна заплата (МРЗ) от 1 януари 2025 г. – от 933 лв. на 1077 лв. Запазва се размерът на обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст – 780 лв.

Пенсиите ще бъдат осъвременявани по т.нар. „швейцарско правило“, за което от 1 юли 2025 г. са предвидени 1,033 млрд. лв. Първоначално в бюджета беше заложено те да бъдат повишени само с 5%, но управляващите се отметнаха от идеята по-малко от 12 часа след публикуването на бюджета. 

В проектобюджета за 2025 г. е разчетено увеличение на разходите за персонал с 5% за структурите, за които не са предвидени други увеличения в изпълнение на приети нормативни актове и действащи политики.

За периода 2025-2027 г. се предвижда продължаване на Инвестиционната програма за общински проекти, като предвиденият ресурс за 2025 г. е в размер до 1,650 млрд. лв., в това число 750 млн. лв. се предоставят от централния бюджет чрез бюджета на МРРБ и до 900 млн. лв. чрез разплащане от Българската банка за развитие при условия и по ред, определени с акт на Министерския съвет.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:02 | 24.02.25 г.
Най-четени новини
Още от Данъци и бюджет виж още

Коментари

Финанси виж още