Майсторите, които извършват професионално домашни ремонти, са длъжни да издават касови бележки, когато плащането за извършените от тях услуги е в брой, с дебитна/кредитна карта, ваучер и др. "Анализ на риска от укриване на печалби и доходи в този бранш показва, че в над 60% от ремонтите и подобренията на дома – майсторите не предоставят финансов документ при получено заплащане за труда си", обясни пред БНР Анна Митова, директор на дирекция "Комуникации" в Националната агенция за приходите (НАП).
Според нея немалка част от този сектор не декларират доходите си в пълен размер или пропускат да подадат годишна данъчна декларация, но тези лица подлежат на контролни действия от страна на приходната агенция. За провокиране на проверки се разчита на сигнали от хора и институции, като се следят и социалните профили на майсторите.
В закона са предвидени санкции за: неиздаване на платежен документ, недеклариране на пълния размер на получения доход и/или за неподаване на данъчна декларация.
Според анализаторите на риска, често причина за заобикаляне на нормативните изисквания е тяхното незнание или неразбиране. По тази причина в разгара на Данъчната кампания 2025, НАП провежда и информационно, в която се разясняват изискванията към хората, които извършват ремонти.
Срокът за деклариране и плащане на дължимите данъци за майстори, упражняващи дейността като свободна професия, е 30 април.
Когато лицата действат като търговци, облагането е с данък върху годишната данъчна основа за доход от дейност като едноличен търговец, и те трябва да внесат дължимите данъци до 30 юни. От приходната агенция напомнят, че дейността на домашните майстори, извършващи ремонт на електро- и водопроводни инсталации, се облага с патентен данък. Доходите им не се облагат по Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ), но те подават данъчни декларации по образец до 31 януари на текущата година в общината, на чиято територията се намира обектът им.
В брошурата "Данъци и осигуряване на домашните майстори" от НАП дават насоки как представителите на тази професия да декларират и платят данъците си и да се осигуряват.
Повече за отчитането на приходите от извършване на ремонти може да се научи и в социалните канали на НАП.
От приходната агенция напомнят, че физическите лица, които са правили ремонт в дома си и са взели документ от майстора за направените през миналата година плащания за труда му в общ размер до 2 хил. лв., и тази година могат да се възползват от данъчно облекчение за ремонт и/или подобрения на собствено жилище. Те могат да си възстановят до 200 лв. като подадат годишна данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ с попълнено Приложение № 10 към нея до 30 април.
Информационната кампания е от т.нар. меки мерки на НАП, преди да се премине към контролни производства.
Анна Митова добави, че наскоро от приходната агенция дадоха информация за други групи хора и дейности, например за инфлуенсъри, в бюти бранша и други. Тя отбеляза, че след всяка кампания се забелязва положителен ефект и поведение от страна на данъкоплатците.
При недеклариране на доходи първата санкция е в размер на 500 лв. и втора – хиляда лева. При неверни данни в декларацията с цел неплащане или за плащане на по-малък данък първата глоба е хиляда лева, а при повторни нарушение – 2 хил. лева.


Виц на деня - 11 октомври
Какво ще е времето днес?
Тръмп призова Украйна да избере нов президент
Седмичен хороскоп 12 октомври - 18 октомври 2026
Илиан Илиев определи групата на Черно море за мача с Левски
Иран запазва капацитета си за производство на ракети, докато Тръмп отлага ударите
Банките очакват върхови печалби от рекордната търговия със злато
Защо Боливуд не постигна мащаба на Холивуд
Богатите държави вече са на прицел, докато картата на световния риск се променя
Тръмп поиска Украйна да спре атаките по руски рафинерии и да смени Зеленски
Най-очакваните премиери на автосалона в Париж
Вода в горивото съсипа поне 30 автомобила
Нова Auto-Hold функция почиства дисковете и спасява спирачките
Lancia Gamma се завръща 50 години след дебюта си
Защо Bugatti Bolide остана много далеч от обещаните 500 км/ч
"Лукойл": България няма да остане без дизел
Шоу в Мадрид: ВАР отмени гол на Винисиус и му даде червен картон
Кървави стрелби в САЩ - 4-ма убити в Атланта, 8 в Пенсилвания
София под обсада днес заради маратона
След дизеловата сделка: Тръмп обърна гръб на Зеленски, но Бърнам го прегърна