fallback

Големите производители на храни не могат да се откажат от нездравословните си навици

Анализ показва, че голяма част от продуктите на Kellogg, Kraft Heinz, Nestle и Unilever, продавани на три пазара, са нездравословни

14:29 | 03.03.23 г.
Автор - снимка
Създател

По-голямата част от храните и напитките, продавани от четири от петте международни производители на три водещи пазара, са нездравословни. Това показва ново проучване, според което Kraft Heinz се представя най-зле, съобщава Bloomberg.

Анализът, проведен от неправителствената организация World Action on Salt, Sugar & Health (WASSH), се фокусира върху 2346 продукта, продавани от Danone, Kellogg Co., Kraft Heinz, Nestle SA и Unilever Plc в Австралия, Франция и Мексико. Те са класифицирани на база на най-широко използваните стандарти: системата за етикиране за здравословни продукти Health Star Rating, за хранителна стойност Nutri-Score и за предупреждения за продуктите (Warning Labels).

С изключение на Danone всички останали компании продават преобладаващо нездравословни продукти.

„Подобряването на хранителното съдържание на храни и напитки чрез преформулиране на рецептите с по-малко сол, захар и преработени мазнини засега е най-важната стратегия, която всяка компания трябва изгради, за да се подобри общественото здраве“, посочва в позиция Маири Браун от WASSH. „Но разчитайки само на готовността на индустрията без приложение от страна на правителството, е малко вероятно да видим значима промяна“, допълва тя.

Дял на продуктите под стандартната дефиниция за здравословно на база на съответни държавни модели. Графика: Bloomberg

Производителите са под натиск да направят продуктите си по-здравословни, тъй като затлъстяването вече е криза на общественото здраве в страни като САЩ и е нарастващ проблем в развиващия се свят. В световен мащаб икономическият ефект от наднорменото тегло ще се увеличи повече от два пъти до 4,27 трлн. долара през 2035 г. от равнищата от 2020 г., става ясно още от доклада.

Намаляването на съдържанието на сол и захар също така може предпази приходите на компаниите от закони, ограничаващи продажбите и рекламирането на вредни храни. По-голямото ударение на инвеститорите върху ESG политиките (околна среда, социални практики и управление) са допълнителна мотивация за това портфолиата да стават по-здравословни.

Четири пети от продуктите на Kraft Heinz не отговарят на стандартите за здравословност на трите пазара. В Мексико цялата извадка от продукти не отговаря на зададените условия. Близо 72% от изследваните продукти, произведени от Kellogg не отговарят на критериите за здравословност.

Производителят на Activia Danone обаче успява да е изключение от тенденцията. Само 35% от продуктите са под стандартната дефиниция за здравословно.

Говорител на Unilever заяви, че компанията е отдадена на това да дава на потребителите си по-здравословен избор от продукти и определи заключенията на проучването като непълни и подвеждащи, тъй като се базират на малка по обем част от тяхното портфолио. В същото време от Kraft Heinz посочват, че са ангажирани да намалят захарта и солта в своите продукти, отбелязвайки, че все още няма международно синхронизиран модел за преценка на това колко здравословни са дадени хранителни продукти, коментира говорител на компанията.

Другите компании не са отговорили незабавно на запитване за коментар във връзка с доклада.

Изборът на изследвани продукти се основава на линиите продукти, обявени на сайтовете на компаниите за съответните държави и водещи търговци на дребно, се казва в доклада.

Danone и Unilever представят данни за съдържанието на своето портфолио на базата на одобрени от властите хранителни модели, а Nestle се ангажира да го прави в годишния си отчет за 2022 г. Другите компании обаче все още не са предприели сходни мерки, което прави трудно изграждането на пълната картина за сравнение.

„Производителите на храни трябва да бъдат по-прозрачни и да разкриват каква пропорция от техните продажби могат да бъдат класифицирани като „по-здравословни“, коментира Холи Габриел, активист на групата ShareAction, подкрепила изследването. „Тези представяния трябва да бъдат последвани от значими цели за разрастване на портфолиото от продажби, идващи от по-здравословни храни и напитки“, допълва тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:23 | 17.03.23 г.
fallback
Още от Lifestyle виж още