Тематичният парк Legoland в Шанхай отваря врати тази седмица, превръщайки се в най-големия по рода си. Но на фона на сегашния пестелив и пренаселен потребителски пазар в Китай за оператора Merlin Entertainments ще бъде трудно да привлече тълпите, които се стекоха към Disneyland при откриването му през 2016 г., пише Bloomberg.
Строителството на проекта започна, когато китайският туризъм бе в процес на възстановяване след пандемията и билетите за тематичните паркове се изчерпваха по време на големите празници, но сега тези дестинации печелят по-малко пари.
По време на тридневния празник Фестивал на драконовите лодки разходите на пътуване са спаднали с 2,2% на годишна база до 359 юана (около 50 долара), въпреки че данните се отнасят за всички пътувания, а не само за тематичните паркове.
„Броят на посетителите на големите чуждестранни тематични паркове в Китай остана без промяна или леко нарасна през 2024 г., но приходите им от вторично потребление в парковете намаля“, заяви Лин Хуандзие, директор на организацията за пазарни проучвания „Институт за проучвания на тематични паркове в Китай“ (Theme Park Studies in China).
Снимка: Bloomberg
Morgan Stanley изчислява, че Shanghai Disneyland – тематичният парк с най-добри резултати в страната, ще отбележи спад на приходите от 1,5 млрд. долара до 1,4 млрд. долара през тази година, според проучване.
След като тематичните паркове вече не са онази новост, която бяха някога, а предстои и откриването на нови атракции, конкуренцията за посетители ще стане още по-ожесточена. Warner Bros Discovery планира да открие обиколката на студиото на Хари Потър в Шанхай в сътрудничество с Jinjiang International Group през 2027 г., а първият в Азия открит тематичен парк Peppa Pig се очаква да отвори врати също в Шанхай през същата година.
В същото време строителството на Shenzhen Legoland Resort напредва, без да има официална дата за завършване.
Макар че туристите продължават да посещават паркове, базирани на чуждестранна интелектуална собственост, като Disney и Universal Studios, местните атракции търпят удари. Броят на посетителите на големите тематични паркове в Китай е намалял през 2024 г. в сравнение с предходната година поради икономическия натиск и нестабилното време, показва доклад на института. Почти една четвърт от големите тематични паркове са претърпели загуби.
„Посещаемостта в Китай все още е доста добра. Просто разходите на глава от населението не са толкова високи“, заяви Хю Джонстън, главен финансов директор на Walt Disney, по време на разговор около финансовите резултати през май. „Потребителите леко затягат коланите на този конкретен пазар.“
През последните години Disney пусна две тематични атракции – „Замръзналото кралство“ и „Зоотрополис“ – с оглед на нарастващото търсене на вътрешни пътувания. Disneyland отвори врати през 2016 г., като развлекателната компания притежава 43% от проекта, а останалата част е собственост на държавния консорциум Shanghai Shendi Group.
Домино ефект
За местните власти и бизнес партньорите основната привлекателност на инвестициите в тематични паркове се крие в домино ефекта, като например стимулирането на бизнес активността и цените на имотите. Според изчисленията на Лин всеки 1 юан приходи може да генерира 12-15 юана приходи в свързани индустрии като хотели, ресторанти, транспорт в големи градове или провинциални столици.
Въпреки това стимулът за местните власти да отварят големи тематични паркове поражда опасения за свръхпредлагане. Въпреки че тематичните паркове не публикуват данни за дейността си, Лин отбелязва, че приходите на тематичните паркове в Китай са намалели средно с 15-20% в сравнение с ръст от 71,84% на годишна база през 2023 г. Visionland в Лиуджоу, провинция Гуанси, преустанови дейността си през 2024 г. след седем години. Одобрението за нови големи тематични паркове е затегнато на национално ниво, казва Лин.
Изправени пред по-съзнателни по отношение на разходите клиенти, тематичните паркове предлагат промоции, за да привлекат посетители, като по-евтини билети или отстъпки за храна.