fallback

Плановете за наследяване на LVMH се ускоряват, а децата на Арно излизат на преден план

Френският милиардер полага основите за смяна на поколенията в най-голямата компания за луксозни стоки в света

10:49 | 18.04.24 г.

Четири десетилетия Бернар Арно превръщаше строителната компания, която наследи от баща си, в лидера при луксозните стоки LVMH и междувременно стана най-богатият човек в света, пише Financial Times.

Педантичен, взискателен и понякога безскрупулен, 75-годишният Арно остава дълбоко ангажиран в управлението на империята си и не обича да обсъжда наследяването с външни хора. Но зад кулисите милиардерът, който през 2022 г. повиши възрастовата граница за ролята си на главен изпълнителен директор до 80 години, внимателно полага основите децата му да оглавят някой ден компанията, оценявана на почти 400 млрд. евро.

Двама от синовете му трябва да се присъединят към борда на директорите на LVMH на годишното събрание в четвъртък, като само най-малкият ще остане без място, докато Арно подготвя предаването на бизнеса на следващото поколение както в семейството си, така и сред ръководителите, които работят с тях.

Залогът е бъдещото управление на най-голямата компания за луксозни стоки в света, притежаваща модни къщи като Dior и Louis Vuitton, хотели и компанията за бижута Tiffany & Co, в момент, когато по-широкият сектор се бори със забавяне след епохата на безпрецедентен бум по време на пандемията.

Близки до компанията източници твърдят, че е твърде рано да се каже кой ще поеме ръководството -  въпреки че най-голямото дете Делфин заема най-високата позиция в империята му като главен изпълнителен директор на Dior и член на изпълнителната комисия, анализатори посочват възможни сценарии, при които двама или повече наследници може да управляват компанията съвместно.

Заради размера и пазарния дял на LVMH следващото поколение ръководители трябва да бъде по-изобретателно, за да задържи растежа и вече няма да може да разчита на Китай, който движеше ръста на сектора през голяма част от миналото десетилетие.

Арно, чието семейство притежава 48% от дяловия капитал на LVMH и 64% от правата за гласуване, се стреми да избегне съдбата на други френски бизнес династии, където лошо управлявано наследяване може да потопи богатството.

В разредените редици на бизнес елита във Франция рухването на Lagardères, която имаше интереси от космическата индустрия до медиите, но натрупа дългове и беше продадена на парчета от сина след неочакваната смърт на бащата, изпъква като предупреждение.

Арно беше в предните редици при раздробяването на компанията, първо като близък приятел и партньор в тениса на бащата, после като инвеститор в семейната холдингова компания, когато синът се опита и в крайна сметка не успя да предотврати придобиване от корпорацията Vincent Bolloré.

Избягването на сходна съдба в LVMH е от първостепенно значение. Всички деца на Арно работят в групата, където имат наставници сред топ ръководителите му и са подготвяни за ролите си от ранна възраст, придружавайки го при посещения в магазините през уикендите или при пътувания за наблюдение на дейността.

Акционерите ще гласуват в четвъртък за назначенията в борда на Александър Арно, 31-годишния старши изпълнителен директор на Tiffany, и на 29-годишния му брат Фредерик, който неотдавна беше назначен за ръководител на LVMH Watches. 48-годишната Делфин, главен изпълнителен директор на Christian Dior, и 46-годишният Антоан, ръководител на имиджа и комуникациите в групата, заеха местата си приблизително на същата възраст.

Очаква се най-малкият син на Арно, 25-годишния директор на подразделението за часовници на Louis Vuitton - Жан, да се присъедини към братята и сестра си в борда на директорите, когато му дойде времето, съобщават близки до LVMH източници.

Наред с променените роли на хора от семейството управляващият директор на групата Антонио Белони (69 г.) ще се оттегли след 23 години като дясна ръка на Арно и ще бъде заменен от Стефан Бианки, ръководителя на подразделението за часовници и бижута в LVMH, който има опит в семейното наследяване в козметичната компания Yves Rocher.

Три от петте деца са назначени на нови роли в групата и нейните холдингови компании от началото на 2023 г., включително назначаването на Делфин за ръководителка на Dior, втория по големина бранд в групата, през февруари миналата година.

Докато следващото поколение се издига, съдружниците на бащата се оттеглят, за да улеснят процеса. „Човек не отказва на дете от семейство Арно. В крайна сметка това е семейна компания“, казва близък до компанията източник.

За семейството назначенията на управленски позиции са считани за по-важни от административните, казва запознатият с дейностите източник и допълва: „фактът, че Делфин беше назначена в Dior е много по-значителен от факта, че Фредерик и Александър ще се присъединят към борда“.

Съгласно структура, която Арно създаде в семейната холдингова компания през 2022 г., за да подсили дългосрочния контрол и единство, членовете на семейството имат равни гласове и трябва да постигнат единодушие при вземането на важни решения относно LVMH като промени в притежаваните им акции или стратегическата насока на компанията. Арно счита оперативния опит за тренировъчна база за това и организира редовно обеди с петте си деца, за да обсъждат бизнеса.

За инвеститорите предаването на властта е очаквано, тъй като топ ръководителите на LVMH като Белони, Сидни Толедано (72 г.) и Майкъл Бърк (67 г.) са в напреднала възраст. Опитът на LVMH в подбора на ръководители е добър и за Арно се знае, че е безскрупулен в уволняването на хора, които не са на висота, но тази динамика се променя със засилването на ролята на следващото поколение от семейството.

Макар че голяма част от вниманието е насочена към семейния преход, издигането на Бианки за управляващ директор на компанията насочва LVMH към нова фаза.

59-годишният Бианки се присъедини през 2018 г., което го превръща в относително нов човек по стандартите на LVMH, където повечето топ ръководители работят за Арно от десетилетия. Той е уважаван за това, че помогна на семейната компания Yves Rocher да премине през трудна смяна на поколенията след смъртта на основателя, подготвяйки наследника Бри Роше, който беше само на 19 години, когато Бианки стана главен изпълнителен директор през 1998 г., да поеме бизнеса.

Той беше назначен като един от потенциалните кандидати за бъдещо ръководство, олицетворявайки практиката на LVMH да има няколко варианта. „Има хора, които са по-посветени на това да бъдат в окопите... [Бианки] е един от изпълнителната общност и от по-високопоставена група хора, който може да бъде ръководител на ръководителите и добър наставник“, казва запознат с групата източник.

Новите ръководители на LVMH ще трябва също така да са още по-изобретателни, за да продължат растежа на по-зрял световен луксозен пазар, където групата вече доминира, и без същата подкрепа от Китай.

Флавио Середа, портфолио мениджър във фонд мениджъра GAM, счита, че делът на LVMH от световния пазар на луксозни стоки е пораснал от 14% през 2018 г. до 24% днес и може да достигне 30% през идните години.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:49 | 18.04.24 г.
fallback
Още от Мода виж още