fallback

Издателите на игри натискат спирачките, докато инерцията на пазара се забавя

Големите компании от сектора се опитват да свият разходите си, отменяйки нови заглавия и съкращавайки кадри

10:35 | 26.02.23 г. 1
Автор - снимка
Създател

Издателите на видео игри свиват разходите си и отменят премиерите на нови игри на фона на забавянето на разходите на потребителите, което изтрива част от растежа, записан по време на пандемията, пише Wall Street Journal.

Индустрията за видео игри е изправена пред редица предизвикателства, включително края на предизвикания от пандемията скок в търсенето, претеснения за икономиката и отслабване на еуфорията около метавселената. В резултат на това потребителските раходи за интерактивни забавления са паднали повече, отколкото издателите очакваха само преди няколко месеца.

„Намаляването на прогнозата два пъти за една фискална година напълно не отговаря на това кои сме“, коментира по-рано този месец Щраус Зелник, който е главен изпълнителен директор на Take-Two Interactive Software. Той направи изявлението, след като фирмата му сви за втори път годишната си прогноза. „Това е отражението на неочакваните пазарни условия“.

Геймърите влагат повечето си пари в утвърдени блокбъстъри като „Call of Duty” на Activision Blizzard и „FIFA” на Electronic Arts, вместо да дават шанс на нови и нишови заглавия, твърдят анализатори и директори на компании.

„По-ниският клас игри среща проблеми, когато потребителят е притиснат“, коментира анализаторът от Benchmark Майк Хаки.

Издателите отговарят на случващото се като променят приоритетите си и търсят начини за свиване на разходите.

В последните седмици Ubisoft Entertainment отмени пускането на три игри, които са в процес на разработка, след като направи същото с четири други заглавия миналата година, в допълнение към забавянето на премиерата на друга нова игра. Electronic Arts спря мобилна игра от една от най-големите си поредици, отказа се от плана да направи друга и отложи премиерата на предстоящото заглавие от поредицата „Star Wars”. А Take-Two обяви програма за съкращаване на разходите, която ще засегне персонала, инфраструктурата и други области.

„Тенденциите от празничния сезон, особено от последните седмици на декември и началото на януари, са забележително и изненадващо по-бавни от очакваното“, коментира през януари Ubisoft, разработчик на хитови франчайзи като Assassin’s Creed.

Общите приходи от продажби на софтуер за видео игри в САЩ, включително от абонаменти, са спаднали с 2% през трите месеца до края на декември спрямо година по-рано. Това беше вторият пореден празничен сезон със спад, сочат данни на NPD Group. Потребителските разходи за мобилни игри – най-големият и най-бързо растящ сегмент от индустрията, са се свили с 12% през последното тримесечие според SensorTower.

Има и поводи за оптимизъм. Activision отчете рекордни нетни резервации за последното тримесечие на 2022 г. и за цялата си година, надхвърляйки очакванията на анализаторите. Компанията, която чака одобрение от регулаторите за придобиването ѝ от Microsoft за 75 млрд. долара, притежава няколк хитови франчайза, включително Call of Duty, World of Warcraft и Candy Crush.

Друг открояващ се издател на игри е Roblox, чиито акции поскъпнаха миналата седмица благодарение на добрия финансов отчет, който надмина очакванията на анализаторите. Roblox заяви, че е пуснала нови функции и наблюдава ръст на разходите от страна на по-възрастните потребители. Досега около половината от играчите на Roblox бяха под 13-годишна възраст.

И все пак компанията планира да намали разходите си за инфраструктура с между 25 и 35 процента тази година.

Цената на акциите на Roblox се понижи с повече от 45% през последните 12 месеца, но след обявяването на финансовия отчет скочи с цели 25% за ден.

Потребителските разходи за игри все още са по-високи от нивата преди пандемията, сочат данни на Sensor Tower, NPD и други компании, следящи индустрията. Но завръщането към по-нормалния живот, комбинирано с високата инфлация натежа на резултатите на много издатели, посочват анализатори.

Продажбите на игри бяха засегнати и от продължаващите бавни доставки на нови конзоли на Microsoft и Sony, а и защото средните цени на игрите скочиха през последните години, посочват те.

През последните 12 месеца цената на акциите на EA спадна с 14%, при Take-Two спадът е с 31%, а при Ubisoft – с 54%. Технологичният индекс Nasdaq Composite се понижи с 14% спрямо година по-рано.

Онези, които направиха големи залози във видео игрите, сега се оттеглят от сектора. Google затвори стрийминг услугата за гейминг Stadia на Google миналата година. Наскоро Meta Platforms обяви, че планира да сложи край на играта с виртуална реалност „Echo VR”.

Еуфорията около метавселената, незаменяемите токени и други нови технологии, която помогна за поскъпването на акциите на някои компании в последните години, сега отшумя. Вероятно ще е нужно много повече време тези технологии да станат масови в гейминга, коментира Йост ван Дрюнен, който преподава Бинес с видео игри в Stern School of Business към Нюйоркския университет.

„Ще видим повече премиери на блокбъстъри, но иновациите и новите изживявания вероятно няма да дойдат от добре познати издатели“, посочва той. „Всички стават по-предпазливи към риска“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:25 | 26.02.23 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още