IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Иван Житиянов, TBS: През 2023 г. залагаме на експанзия в Европа и САЩ

Българската компания се ребрандира и вече преговаря за две придобивания в Хърватия и Румъния

14:00 | 14.03.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: TBS
Снимка: TBS

Колко подходящ е моментът за подобни придобивания, предвид настоящата икономическа криза?

Вярваме, че има набрана инерция за това, защото смятаме, че в момента има много по-голямо търсене на пазара, отколкото предлагане. Истината е, че на Балканския полуостров и в Източна Европа голяма част от икономиката се движи с европейски средства – било то кохезионни фондове, било то чрез Плана за възстановяване и устойчивост. Разликата с преди три години е, че има го този План за възстановяване, който само в България е 5,3 млрд. евро, а в Румъния - 29 млрд. евро. Сега има между 1,5 и 3-4 пъти повече пари, отколкото имаше преди три години. Освен това за Европейската комисия дигитализацията е приоритет, а това е дейността, която извършваме. Трябва да се опитаме да направим максимума да предложим един продукт на пазара, който максимално бързо да може да отговори на нуждите на бенефициентите, които инвестират тези пари.

Какъв растеж очаквате да Ви донесат всички тези стъпки?

Активно работим за изграждане на управленски капацитет, който може да управлява един такъв експоненциален растеж. Растем по 20-30% на година. Ако това, което си мислим, се случи, растежът ще е много по-голям, особено този от бизнеса с услуги, който няма да донесе огромни приходи, но ще изисква ужасно много хора. Ако плановете ни вървят както трябва, още другата година ще започнем да растем толкова бързо. На Запад ще ни трябва време, за да завъртим колелото, но там говорим за договори, за които ще ни трябват между 30 и 70 души допълнително за всеки от тях. Нашият план е още в края на тази или началото на следващата година да започнем да подписваме такива големи договори, които ще изискват експоненциален растеж.

В такъв случай очаквате ли болки на растежа?

Да, очакваме, най-вече от гледна точка на мениджмънта. Докато един инженер може в рамките на 2-3 години да стигне от скамейката до средно или над средно ниво, при мениджърите говорим за 7-10 години. Според мен в България няма чак толкова подготвени мениджъри поради ред причини. У нас хората, които могат да бъдат мениджъри, обикновено правят собствен бизнес като предприемачи. Тези, които работят в големите компании, малко или много голямата компания ги защитава, но и ги ограничава като мислене. Не ги омаловажавам, но нашата организация не е пораснала достатъчно и тези неща трябва да ги рафинираме. Изключително трудно е с мениджърите. Ние инвестираме много пари в наемане на качествени хора и в мотивирането им. Освен това сме в такъв момент от развитието си, в който целите ни са големи. За да постигнем тези цели, на нас ни трябват хората сега, а тези хора не искат да се присъединят сега, защото още сме малки. Допълнително бизнесът и растежът изпреварват оперативните процеси вътре в компанията, които не можем да смогнем да обновяваме спрямо новите мащаби и растежа, който имаме. Болки на растежа винаги сме имали, а сега ще бъдат още по-сложни, заради диверсифицирането в различни държави. Планът е доста амбициозен и сложен. Основните ни усилия ще са как да разраснем тази организация от 320 души до 900 души в рамките на 4-5 години.

Все още ли компанията генерира повече от половината от приходите си в България?

Да, около 60% от приходите ни за миналата година са от България. Ние фактурираме и работата, която вършим за международни клиенти, от тук. Така че все още генерираме малко над половината от бизнеса си в България, което до голяма степен е нормално. С тази експанзия се опитваме да станем регионален играч.

Кои са най-бързо растящите Ви пазари в момента?

Албания и Северна Македония записват спад. Ако в България нещата се движат от европейски пари, то там се движат от по-голям процент европейски и държавни средства. Предвид ветото, което наложихме на Северна Македония, а Албания е свързана с нея, те практически през 2022 г. не взеха пари от Европа. Въпреки това успяхме да запишем сравнително добра година в Северна Македония, но много по-слаба спрямо година по-рано. В Хърватия успяхме да запишем растеж през 2022 г. В Сърбия останахме там, където бяхме. Най-големият растеж за нас през 2022 г. е в България.  През 2023 г. ще бъде доста по-различно. Виждаме сериозен потенциал в Хърватия, в Румъния. Очакваме България пак да расте, но ще видим растеж във всички пазари, може би с изключение на сръбския пазар. Бизнесът ни в Сърбия е свързан с телекомуникационната индустрия, а основният ни клиент там няма да прави толкова капиталовложения.

Предвид големите инвестиции, които Ви предстоят през 2023 г., какви са плановете Ви за изплащане на дивидент?

Част от стратегията ни, когато излизахме на борсата, беше да разпределяме минимум 50% от дивидентите. Влизаме в цикъл на инвестиция, благодарение на който след две или три години искам компанията да бъде 4-5 пъти по-голяма като приходи. Не искам да кажа, че няма да разпределяме дивиденти, но и не искам да имам този камък на врата си, затова държа да предупредя хората за това. Печалбата няма да ни стигне и със сигурност ще вземем пари от банки, като имаме предвид самоучастието ни и лихвите. Това, което казваме, е, че искаме да махнем този камък от шията си. Искаме да кажем къде отиваме и в какво искаме да инвестираме. Ние не сме краткосрочна инвестиция.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:00 | 14.03.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още
Финанси виж още