fallback

Как Apple иска да вкара компютъра в очила

На концерна това му отне около десет години. Сега обаче навлиза в нов пазар и може да го революционизира

16:49 | 06.06.23 г.
Автор - снимка
Създател

Бъдещето на Apple сега започва в подземния етаж на Steve Jobs Theater. Главният изпълнителен директор на корпорацията Тим Кук, заобиколен от охранители и журналисти, си проправя път към кръгла маса в средата на залата. Там Apple е показала най-амбициозния си продукт: новите очила за данни Apple Vision Pro. „Те са страхотни", ентусиазира се Кук.

Главният изпълнителен директор на Apple е в еуфория. Той казва, че за производителя на iPhone настъпва нова ера. „Apple Vision Pro ще промени из основи начина, по който работим и взаимодействаме", казва Кук. След пускането на пазара на персоналния компютър и смартфона сега започва епохата на пространствените компютри. Епоха, която се характеризира с ново взаимодействие с физическата и дигиталната среда.

Очилата за данни приличат на футуристични скиорски очила. Те имат много висока разделителна способност от 23 милиона пиксела на два дисплея. Това би трябвало да позволи на потребителите да гледат филми с високо качество или да работят на виртуални дисплеи. Отвън очилата имат предна част, изработена от ламинирано стъкло. Тя може да показва очите на потребителя. Това би трябвало да даде възможност да се продължи взаимодействието с хората в околната среда, без да се налага очилата да се свалят.

Структура на очилата за данни

Зад стъклото има не само дисплей, но и редица сензори и камери. Те заснемат както лицето на потребителя, така и заобикалящата го среда. „Apple Vision Pro може да се управлява изцяло с очи, жестове и глас", каза Кук. „Това е вълшебно“. Другите очила за данни обикновено изискват контролери, които да осигуряват входни данни.

Очилата са с модулен дизайн. Върху дисплея се поставя приставка, която може да се адаптира към формата на лицето на потребителя. Закача се каишка. Самите очила прилягат толкова плътно към главата, че не е възможно да се носи визуално средство под тях. Apple, в сътрудничество с германската компания Zeiss, предлага вложки, които се адаптират към остротата на зрението на лицето.

За Apple залогът е голям. Тим Кук иска да се утвърди като наследник на основателя на компанията Стив Джобс на поста главен изпълнителен директор. Той иска най-накрая да отстоява нещо свое. Досега той само е продължавал чужди усилия или показвал предимно продукти, които са били подготвени по времето на Джобс.

 

Очилата за данни са нещо различно. Вярно е, че Apple изследва технологията повече от десетилетие и оттогава изгражда патентно портфолио, което днес включва около 5000 патента в областта на очилата за данни и свързаните с тях технологии. Но при Кук неясната идея се превърна в почти завършен продукт.

Въпреки това пазарът на очила за данни в момента не се развива особено добре. Facebook на Meta в момента доминира. Но стартиращите предприятия, които предоставят съдържание за виртуалните светове, са успели да съберат инвестиции в размер на едва 664 млн. долара през първите пет месеца на тази година, сочат данни на пазарния изследовател Pitchbook. През същия период на миналата година тази цифра е била 2,93 млрд. долара.

Къде се намират очилата за данни на Apple в сравнение с конкуренцията

Apple има впечатляваща история. Компанията успя да оформи решително няколко продуктови категории. От 2001 г. iPod се превърна в ключово мобилно устройство за слушане на музика. Пуснатият на пазара през 2007 г. iPhone продължава да формира пазара на смартфони и днес. Три години по-късно се появи и iPad, който постигна подобен успех в сегмента на таблетите. Умният часовник Apple Watch се продава от 2015 г. насам.

„Очилата очевидно са по-добри от всички останали на пазара", казва пред Handelsblatt анализаторът Франсиско Джеронимо от компанията за пазарни проучвания IDC. Нито един от конкурентите - от Meta до Microsoft и HTC - не може да се мери с качеството на устройството. „Разделителната способност на дисплея е изключителна", подчертава анализаторът.

Очилата са следващото ниво на взаимодействие между човека и машината, пояснява той. След въвеждането на данни чрез клавиатура, мишка, пръст и накрая гласово въвеждане, сега следва скокът към мобилна среда с цифрови очила. „В бъдеще вече няма да седим на маса, за да създаваме цифрово съдържание", казва Джеронимо.

„Това, което смартфонът направи със стационарния телефон, цифровите очила ще направят с настолните компютри", каза Джеронимо. Apple е единствената компания, която е успяла да създаде висококачествено изживяване с очилата за данни за потребителите, каза той. Apple се обръща към огромна общност от разработчици, които ще създават съдържание, пояснява още португалецът.

Други експерти от бранша призовават към предпазливост. „Представянето на съдържанието за очилата е слабо. Все още липсва добро съдържание", казва анализаторът Туон Нгуен от компанията за пазарни проучвания Gartner. Едва когато устройствата бъдат пуснати в продажба, ще може да се определи дали обещанията на Apple относно представянето и качеството на очилата са изпълнени, пояснява Нгуен.

Стартиране на продажбите в САЩ едва през 2024 г.

Тим Кук и екипът му представиха очилата за данни в Купертино в понеделник. Те обаче няма да бъдат пуснати в продажба поне половин година. Първата продажба е планирана за началото на 2024 г., заявиха мениджърите на Apple, и то първоначално само за САЩ. Другите държави ще ги последват през следващата година. Apple остави отворен въпроса дали Европа ще бъде сред тях. В САЩ устройството ще струва около 3500 долара. Няма дори обявена цена за Европа.

Управлението на Vision Pro не изисква допълнителни аксесоари и друг хардуер, а става чрез движение на погледа, жестове с ръцете и глас. Снимка: Bloomberg Apple вероятно ще може да спечели много пари от съдържание за устройствата, смята анализаторът Уамси Мохан от Bank of America. Докато приложенията за iPhone и iPad в момента често струват само няколко долара, купувачите на очилата за данни вероятно ще са готови да похарчат значително повече. Магазинът за приложения на Apple вече се счита за най-доходоносната от финансова гледна точка област на компанията.

Apple никога не е отделяла толкова много време между обявяването на дадено устройство и реалния старт на продажби. Между първото представяне на iPhone през 2007 г. и пускането на устройствата в магазините на дребно имаше пет месеца. Сега ще минат поне шест месеца, а вероятно и много повече.

Анализаторът Джеронимо съобщи, че Apple все още се бори с технически проблеми. Служител на Apple му е казал, че през следващите месеци хардуерът ще бъде допълнително оптимизиран. Въпреки това компанията е решила да представи устройството, за да убеди разработчиците вече да предоставят съдържание за джаджата.

Meta може да се възползва от успеха на очилата за данни на Apple

Въпреки това Джеронимо е убеден, че Vision Pro има потенциала да промени из основи пазара на очилата за данни. Преди всичко, други производители на първокласни очила за данни като HTC, Magicleap или Vaio вероятно ще имат големи проблеми да се преборят с Apple. Пазарният лидер Meta, от друга страна, би трябвало да е добре позициониран, смята португалецът. „Техните очила са много по-евтини и са насочени към различна клиентела“.

Въпреки това той отбелязва един съществен недостатък: „Очилата са наистина тежки“. От Apple не уточняват теглото. Джеронимо предполага, че устройството не може да се носи удобно за дълги периоди от време.

Шер Уан, главен изпълнителен директор на тайванския технологичен гигант HTC, заяви пред CNBC, че смята стъпката на Apple за потвърждение за индустрията. HTC отдавна бе лидер на индустрията за виртуални и добавени технологии, като преди няколко години се отказа от закъсалия си бизнес със смартфони, за да се съсредоточи върху подразделението си за очила Vive.

„Навлизането на Apple на пазара е преломен момент за индустрията и голямо потвърждение на всичко, върху което HTC VIVE работи", каза тя пред CNBC. „Това ще внесе още повече увереност в глобалния пазар за VR".

Тя обаче добави, че „затвореният" характер на екосистемата на услугите на Apple - която е по-рестриктивна по отношение на платформите и устройствата, чрез които потребителите имат достъп до нейните услуги - е проблематичен.

„Apple исторически използва затворена екосистема за своите iOS продукти и платформи за разпространение на съдържание, което може да бъде ограничаващо за разработчиците в новата верига на стойността. Ако разработчиците са затворени в една екосистема, за тях е трудно да увеличат максимално обхвата си“.

Vision Pro ще работи с visionOS - нова платформа за пространствени изчисления, разработена специално за новите очила на компанията, за да позволи на разработчиците да създават приложения, както за iOS на iPhone.

Въпреки високата цена е малко вероятно Apple да реализира печалба от очилата за данни в началото за разлика от други устройства. Първоначално компанията ще продава очилата на цена, която е малко над производствените разходи, съобщи наскоро агенция Bloomberg.

Въпреки това вътрешни за индустрията лица казват, че вече се работи по по-евтина следваща версия. Смята се, че цената на умаленото устройство ще бъде 1500 долара. Apple все още не е предоставила никакви подробности за него. Преди да бъде пусната по-евтина версия, продажбите на очилата вероятно ще бъдат ограничени. Инвестиционната банка Wedbush оценява продажбите на Vision Pro на 150 хил. единици през първата година и един милион единици през втората година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:49 | 06.06.23 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още