IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Търговците на суровини залагат на големи данни и изкуствен интелект

Стремежът да се използват най-новите технологични инструменти е отчасти реакция на конкуренцията от страна на хедж фондовете

12:26 | 21.04.24 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Най-големите търговци на суровини в света инвестират сериозно в обработка на данни и анализ в надпреварата за развитие на технологично предимство пред конкурентите.

Групи като Vitol и Trafigura, които традиционно разчитаха на политически връзки, ръкостискания и логистични умения за транспортиране на природни ресурси от отдалечени места до желаещите купувачи, все повече се фокусират върху това как да прилагат изкуствен интелект (AI) и в техните индустрии, пише FT.

„В известен смисъл това е надпревара във въоръжаването“, коментира Ръсел Харди, главен изпълнителен директор на Vitol, най-големият търговец на петрол в света, на глобалната среща на върха на FT Commodities в Лозана.

Търговските къщи се стремят да използват AI по два основни начина, допълва той - да подобрят бизнес ефективността и да развият търговско „предимство“, като имат повече аналитична мощ от конкурентите.

Частната Vitol, в която работят около 1800 души, реализира рекордните 15,1 млрд. долара нетна печалба през 2022 г. и около 13 млрд. долара през 2023 г., което я прави една от най-печелившите компании в света на база на глава от населението.

Стремежът да се използват най-новите технологични инструменти е отчасти реакция на конкуренцията от страна на хедж фондовете и други ръководени от данни екипи за търговия, които преместват по-малко физически стоки, но изграждат доходоносни бизнеси, търгуващи със свързани със стоки ценни книжа и други финансови продукти.

Най-напреднал в операциите, базирани на данни, в света вероятно е хедж фондът Citadel със седалище в Маями. Компанията нае търговеца на суровини Себастиан Барак от Macquarie през 2017 г., за да ръководи усилията в сферата на енергетиката и суровините.

В търсене на информационно предимство един от първите ходове на Барак беше да наеме 20-членен екип от прогностици. По-широкият екип за търговия със стоки оттогава нарасна до повече от 300 души, включително анализатори и инженери.

Петролът и рафинираните продукти са една област, в която наличните данни за нивата на предлагане, моделите на търсене и логистичните променливи се увеличават през последните години.

За стратегиите за търговия, базирани на данни, енергийният преход обещава да бъде благодатен, защото ще увеличи сложността и ще изисква по-усъвършенствани инструменти за моделиране на пазарите, особено когато липсва историческа информация в някои области. „Колкото повече детайли, толкова повече сложност, колкото повече липсват ретроспективни данни, толкова по-добре за нас“, коментира още Барак.

Citadel спечели рекордните 16 млрд. долара през 2022 г. и измести Bridgewater като най-успешния хедж фонд на всички времена, според проучване на LCH Investments. Приблизително половината от това идва от суровини, тъй като фирмата, подобно на други търговци, се възползва от нестабилността на енергийните пазари след инвазията на Русия в Украйна.

Citadel не разкрива представянето си за 2023 г.

Способността да се обработват големи обеми от данни е особено важна в бързо развиващата се област на търговия с електроенергия, където регулираният характер на пазарите произвежда големи количества информация.

От McKinsey изчисляват, че фирмите за търговия, управлявани от данни, са спечелили една четвърт от печалбите от търговия с газ и електроенергия в световен мащаб през 2022 г. спрямо по-малко от 5 процента през 2021 г.

Тази конкуренция принуди традиционни търговци на стоки като Trafigura да инвестират, за да поддържат темпото. Преди три години компанията създаде подразделение за търговия с електроенергия.

Ричард Холтъм, ръководител на отдела за газ, енергия и възобновяеми енергийни източници в Trafigura, казва, че екипът му „качва няколко милиарда отделни бита данни в облака“ всеки ден. „Предизвикателството е използването на AI за запитвания в тези данни по по-добър и по-ефективен начин с цел подобряване на решенията за търговия, които след това вземаме“, допълва той. „Мисля, че в момента сме на самия връх на айсберга относно това какво може да направи изкуственият интелект“, посочва още той.

Базираната в Швейцария Mercuria, основана през 2004 г. от Марко Дюнанд и Даниел Джаеги, беше предимно търговец на петрол, но засили своите операции за търговия с енергия през 2014 г. чрез придобиването на част от бизнеса на JPMorgan с физически стоки.

Дюнанд казва пред FT, че информационното предимство, натрупано от играчи, ръководени от данни, като Citadel, им помага да заемат по-големи позиции на пазара. Изкуственият интелект е това, което може да помогне на Mercuria да преодолее тази празнина.

Физическите търговци обаче нямат намерение да спрат да си цапат ръцете. „Всъщност можете да бъдете играч на пазара, без да търгувате физически, но това не е за нас“, допълва Дюнанд. „Мисля, че в крайна сметка светът се нуждае от енергия и ние сме търговци на енергия“, казва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:26 | 21.04.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още