Песента Echoes of Tomorrow е спокойна, запомняща се мелодия, която с удоволствие би се вписала в летните плейлисти на Spotify или Apple Music. Единствено текстовете, които съдържат любопитни препратки към „алгоритми“, разкриват нейния нечовешки създател: изкуствен интелект (AI).
Имитацията на поп музиката „от плът и кръв“ в тази песен е доста тревожна, пише редакторът на Bloomberg Лионел Лоран. Но това, което е наистина тревожно, е огромното количество подобни AI мелодии, разпространявани онлайн. Инструменти като Udio и Suno, обучени на милиони песни, създадени от хора музиканти, сега произвеждат милиони свои мелодии с едно натискане на копчето.
Deezer – конкурент на Spotify Technology, изчислява, че ежедневно на платформата му се качват 20 хил. създадени от AI песни, или 18% от всички. Макар че те съставляват само 0,5% от общия брой прослушвания, печелят се реални авторски права, често по нечестен начин, ако съдим по разпространението на ботове за увеличаване на прослушванията. Може би все още не става дума за проблем от мащаба на Napster, но музикалният пазар на стойност 20 млрд. долара, явно е уязвим.
Ето защо Deezer се опитва да се намеси, за да прочисти платформата си. Компанията ще започне да маркира съдържанието, генерирано от изкуствен интелект, въз основа на собствения си софтуер. По време на неотдавнашно посещение в централата на фирмата в Париж, пише авторът, наблюдавах на лаптоп как инструментът за засичане бързо разпознава признаците на композирана от компютър песен – в този случай Echoes of Tomorrow – със 100% точност по собствените му оценки. Оказва се, че макар че човешкото ухо може да бъде заблудено, музиката, създадена от AI, може да бъде открита чрез статистически модели, използвани при създаването ѝ. Това помага в битката срещу задкулисните измами и сега ще даде повече възможности на слушателите.
Deezer заслужава двойни аплодисменти за стъпката – и може би едно нервно преглъщане. Повишената прозрачност относно произхода на музиката е един от начините да се гарантира по-справедливо ниво на конкуренция на пазар, чийто модел на заплащане на стрийминг вече се усеща като несправедлив за артистите по-надолу по веригата. Това е и добър начин да се окаже непряк натиск върху по-големите платформи като Spotify да последват примера и да показват на потребителите за какво плащат. Голяма част от пазарната капитализация на Spotify в размер на 145 млрд. долара се основава на очаквания за повишаване на цените и премиум абонаменти – те биха били по-трудно оправдани, ако се основават на AI съдържание, маскирано като истинско.
Все пак остава тревогата до каква степен AI музиката поглъща, а не подхранва, хората музиканти, на които е била обучена, без да им се заплаща. Както показва опитът на Deezer, утопичната представа, че изкуственият интелект дава възможност на творците да се занимават с по-важни задачи, не се сбъдва: вместо това, според оценки на организацията за събиране на авторски права CISAC, растежът на музиката, създадена с AI, до 2028 г. ще бъде за сметка на творците, генерирайки приходи от около 10 млрд. евро чрез заместване на произведенията на артистите. И макар че стрийминг платформите имат роля в това, същото важи и за правителствата и регулаторните органи, ако AI компаниите искат да подобрят прозрачността относно източниците на данните, с които се обучават.
„Виждаме, че AI музиката намалява авторските възнаграждения за хората творци“, казва Ед Нютон-Рекс, специалист по AI музика и основател на нестопанската лоби група Fairly Trained. „Тази технология има реални икономически последствия.“
Откриването и маркирането на AI музика в момента на разпространението е само началото. Необходим е и модел, който да защитава артистите, застрашени в момента на създаването – като например платени лицензионни споразумения между притежателите на авторски права и технологични платформи като Suno, които в момента са в процес на обсъждане. Нютон-Рекс казва, че инструменти за откриване като този на Deezer могат да бъдат използвани от стрийминг платформите за санкциониране на AI инструменти, които не зачитат правата на музикантите, премахват каченото от тях съдържание. Той има право. Ако човешката креативност наистина ще получава тласък от новите технологични инструменти, Echoes of Tomorrow трябва да остане в миналото.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО