IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Константин Атанасов, Кока-Кола ХБК България: Правният екип винаги мисли няколко стъпки напред

Юридическите екипи днес имат все по-всеобхватна роля като стратегически партньори на бизнеса, казва директорът на отдел „Правни въпроси” в компанията

09:36 | 25.03.25 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Кока-Кола ХБК България
Снимка: Кока-Кола ХБК България

Константин Атанасов e директор отдел „Правни въпроси” в Кока-Кола ХБК България. С него разговаряме за ролята на правния отдел в бизнес развитието и как той може да подготви компаниите за бъдещи правни предизвикателства.

- Г-н Атанасов, чували сме, че „правото следва бизнеса“ – това така ли е? И ако да - има ли случаи, в които правният отдел може да предвиди и изпревари бизнес тенденциите?

- От една страна, съм съгласен с това твърдение, защото правните екипи трябва да работят в посока на това да подпомагат бизнеса, а не да създават допълнителни ненужни административни процеси, които да спират или забавят развитието му. От друга страна, ние винаги се стремим да мислим няколко стъпки напред и да сме готови да предвиждаме промените в средата, за да го подготвяме за новите предизвикателства. В тази връзка, правният ни екип в Кока-Кола ХБК се състои не просто от правни специалисти, а от професионалисти, които постоянно подобряват познанията си за бизнеса и външната среда, в която компанията оперира. Освен това, следим развитието на законодателството и даваме насоки какво може да се подобри, за да не се създават ненужни пречки и растяща комплексност.

В този смисъл, може да се каже, че юридическите екипи днес имат много по-всеобхватна роля. Ние сме не само правни, а стратегически партньори на бизнеса, които играят ключова роля в идентифицирането на потенциални правни рискове и възможности, влияещи върху бизнес стратегията.

- Как се балансира между стриктното прилагане на правилата и стратегическата гъвкавост, която бизнесът изисква? Има ли златна среда?

- Правният екип е уникално позициониран в рамките на организациите и имайки досег до всички аспекти на бизнеса, може да изгради цялостна стратегическа картина за неговото развитие. Разбира се, постигането на златната среда не е лесна задача, но е важно да се намери баланс, който да осигурява стабилност и същевременно да позволява адаптация и иновации. Разбирайки към какви резултати се стреми бизнесът, ние предлагаме различни подходи за постигане на желаните цели. Добре подготвеният и креативен правен екип може да даде правилното от юридическа страна решение на почти всяка ситуация. Все пак, признавам, че понякога има ситуации, които са много предизвикателни за решаване, но считам, че необходимият баланс може да се постигне, като действаме с визията да пазим и развиваме високата репутация и доверието в бизнеса.

Константин Атанасов

Константин Атанасов e директор отдел „Правни въпроси” в Кока-Кола ХБК България. Той става част от екипа на компанията през 2012 г. като експерт „Правни въпроси”. През годините преминава през позиции с растящи отговорности, а от 2016 г. оглавява Правния отдел. Атанасов е магистър по „Право” от СУ „Св. Климент Охридски”. Преминал е и следдипломен курс по „Конкурентно право“ към King‘s College London, както и Executive MBA от Американския университет в България. 

- В много индустрии правните норми често изостават спрямо иновациите. Как правният отдел може да помогне на бизнеса да се развива, без да се страхува, че законодателството ще го „задуши“?

- За съжаление, съм съгласен, че понякога правото „изостава“ от развитието на бизнеса и технологиите, и това едва ли ще се промени с бързи темпове в бъдеще, защото законодателният процес създава необходимост от баланс на много различни интереси, а това изисква време. От друга страна, бизнесът невинаги може да чака, докато има пълна яснота. В тази сложна ситуация той трябва да съблюдава етичните норми, които всяка компания следва. Тук е и ролята на правните отдели, които могат и трябва да участват в дискусиите и във вземането на решения, които допринасят за поддържане на високата репутация и доверието към компанията от страна на клиенти, потребители и широката общественост. Организации, които се водят от този принцип, са не само успешни, но и минимизират рисковете от неспазване на правилата.

Именно за да се сведат до минимум тези рискове, е от голямо значение правните експерти да бъдат включвани в ранните етапи на развитие или разработване на дадена бизнес идея, за да осигурят съответствие с регулациите и да предотвратят потенциални правни проблеми. Практиката ни показва, че провеждането на регулярни обучения и с екипите от всички функции относно новите законодателни изисквания и добри практики също помага значително за повишаване на осведомеността и реактивността им. Не на последно място, стремим се да разработваме гъвкави правни стратегии, които позволяват адаптация към променящите се регулации и бизнес условия, и помагат на бизнеса да остане конкурентоспособен и иновативен.

- Какви правни предизвикателства виждате за бизнеса в следващите 5-10 години и как днес един правен отдел може да подготви компанията за тях?

- Правните предизвикателства се множат постоянно, а заедно с тях, и очакването да се справяме с непрекъснато увеличаващия се обем с наличните ограничени ресурси. Свидетели сме как бизнесът става все по-динамичен и сложен. Портфолиото на нашата компания, например, постоянно се разширява. Преди 15 години то обхващаше само основните категории - газирани напитки, сокове, вода и енергийни напитки. Днес ситуацията е различна и визията ни е да бъдем водещият 24/7 партньор в областта на напитките на пазарите, на които оперираме. Как - стартирахме дистрибуцията на високоалкохолни напитки, a през 2023 г. придобихме и марката Finlandia. В последните години изградихме силно 24/7 портфолио, като развихме и категорията „кафе“, с дистрибуцията на Costa Coffee и Caffe Vergnano.

Oсвен че добавят стойност, новите категории обаче създават и повече комплексност. А това създава допълнителни рискове. Като примери за актуални в последните години предизвикателства мога да дам усложняващата се и непредсказуема регулаторна рамка, рисковете и възможностите при взаимодействието с новите технологии (изкуствен интелект, киберпрестъпност, лични данни).

Правният ни отдел успява успешно да се адаптира към така променящата се среда, като постоянно надграждаме знанията си, и като поддържаме и разширяваме мрежата си от контакти, за да обменяме информация и идеи. На следващо място, опитът ни показва, че предизвикателствата имат не само правни, но много други аспекти и успешното им решаване е възможно само чрез колаборация между различните отдели в компанията, която се стремим да поддържаме и развиваме. Както споменах, в голяма организация като нашата изключително важна роля имат постоянните обучения и комуникации на разбираем бизнес език, чрез които се стремим да подготвяме колегите да взимат най-правилните решения всеки ден.

- Ако можехте да премахнете едно клише за работата на правните отдели в корпорациите, кое би било то?

Най-важното клише, което срещам и което смятам, че ежедневно „разбиваме“ с правния ни екип е, че правилата и намесата на Правен отдел слагат спирачка на бизнеса и юристите не допринасят за вземането на добри бизнес решения. Както казах по-рано, правните екипи в корпорациите имат уникално предимство да са наясно с всички аспекти на бизнеса и в този смисъл, се стремим да даваме една всеобхватна, холистична гледна точка върху бизнес проблемите и така да допринасяме за най-правилните и прагматични решения.

Конкретно за нашия екип мога с гордост да кажа, че другите отдели в Кока-Кола ХБК нееднократно оценяват високо нашата бързина и опростеност на начина на работа, като сме в Топ 3 по оценка от нашите вътрешни партньори от всички правни отдели в 29-те бизнес единици в рамките на Групата Кока-Кола Хеленик. Ние постигаме това с постоянно внедряване на технологии, като например дигитално подписване на документи, система за управление на договорите, системи за автоматизирана проверка на доставчици, разбираеми и опростени темплейти на документи, както и с опростяване и елиминиране на ненужни процеси.

- Как измервате успеха на Вашия отдел, когато неговата работа често се оценява по „липсата на проблеми“, а не по видими резултати?

- Ние работим в организация, в която резултатите трябва да имат обективен измерител, за да сме сигурни, че вървим в правилната посока. Правен отдел не прави разлика от този принцип и за нас е много важно да работим с обективни данни за нашата работа, така че да взимаме правилните решения. Като примери мога да дам оценката за удовлетвореност на нашите вътрешни клиенти, показатели, свързани с бързото и стандартизирано управление на договорите, събиране на вземания от длъжници, както и стриктното изпълнение на бизнес плана на отдела. Стремим се постоянно да събираме и анализираме нови видове данни за нашата работа, така че не само да можем да вземаме правилните решения, но и да доказваме бизнес стойността, която носим.

- Знаем, че сте сред активните доброволци, които са част от програмата #YouthEmpowered. Сигурни сме, че Вие можете да научите младежите на много, но можете ли да ни споделите има ли нещо, което вие сте научили от тях в хода на програмата?

- Истински щастлив съм, че в Кока-Кола ХБК от години реализираме инициативата #YouthEmpowered, която е уникална и помага на младите хора да стартират успешно кариерния си път. Благодарение на нея от 2017 г. досега над 30 хил. младежи в България преминаха обучения, които им дадоха реален досег до бизнеса, за да направят уверени първи стъпки в своето развитие и бъдещи професии.

Допълнителна полза за мен, а вярвам и за останалите участващи експерти е, че всеки път научавам нови неща от комуникацията си с тях. Ние даваме, но и получаваме много, а съчетанието между нашия опит и техния ентусиазъм е формулата на успеха. Това, което в най-голяма степен ме впечатлява, е колко много всъщност младите хора са жадни за нови знания и личностно развитие, и същевременно, колко са изискващи от себе си, компаниите и обществото, да се стремят към едно по-добро бъдеще за всички. Важното в случая я е, че те не просто изискват, а действат. Младежите носят промяна с много голяма активност в доброволчески прояви, без да очакват някаква материална възвръщаемост. Вярвам, че те имат потенциала да направят компаниите по-успешни и да допринесат за развитието на обществото ни към по-добро.

- Какво бихте казали на 22-годишния Константин, ако можехте да се върнете назад във времето и да му дадете един съвет за кариерата и живота?

- Аз съм от поколение, за което сигурността за бъдещето е била основен приоритет, което понякога има своята негативна страна да ни спира да се заемаме с нови неща и да поемаме риска да се провалим. Ето защо, основното нещо, което бих посъветвал себе си, връщайки се назад, и съответно младите хора днес, е да не забравяме, че за да постигнем пълния си потенциал като личности, трябва постоянно да експериментираме, да опитваме и учим нови неща, да се срещаме с различни хора. Това е урок, който научих сравнително късно в живота, но никога не е твърде късно човек да промени нагласите си.

Последна актуализация: 09:36 | 25.03.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Интервюта виж още
Финанси виж още