fallback

Ново глобално предизвикателство пред индустрията – как да се пести водата

Настъпват трудни времена за ВиК дружествата, прогнозират експерти

15:16 | 14.05.14 г. 5

В условията на променящ се климат и растящи цени на водата индустриалните потребители на вода в цял свят инвестират в мерки, които намаляват потреблението на ресурса. Това обаче изправя пред сериозно предизвикателство ВиК дружествата, чиито приходи намаляват, когато се свиват потребяваните от фирмите количества. Това заявиха участниците в конференцията „Водата като бизнес фактор за индустрията“.

Ако не се решат належащите въпроси пред сектора, в следващите години ще има битка кой да ползва ресурса – битовите потребители, земеделието или индустрията, твърдят експертите.

Населението на Земята, което в момента е около 7 млрд., до няколко години ще се увеличи с 50%. Нуждите от питейна вода се увеличават, а всяко производство – в промишлеността и земеделието, има нужда от вода, заяви Кевин Старлинг, бивш изпълнителен директор на „Софийска вода“, а сега – международен консултант във водния сектор.

Той цитира проучвания, според които до 2030 г. търсенето на вода ще се увеличи драстично. Тогава половината от населението на света ще живее в условия на воден стрес. Засега обаче само едно от седем предприятия прави нещо да се намали потреблението на вода, посочи Старлинг.

„Целият свят повиши културата си относно енергетиката, глобалното затопляне и парниковите газове. Днес трябва да се съсредоточим върху водния отпечатък“, допълни той.

Кевин Старлинг допълни, че в цял свят вече се наблюдават нови форми на сътрудничество между ВиК компаниите и индустрията - например добивната промишленост.

Това се налага заради растящото търсене - без доставки на вода не могат да се открият нови производствени мощности, каза Старлинг, като даде за пример Малайзия, където е възникнал проблем, след като търсенето започва да расте с около 10% на годишна база.

Експертът посочи няколко компании, които сериозно са намалили количествата вода. Между 2000 и 2011 г. Ford са намалили в глобален мащаб с 60% използвания ресурс, BMW са редуцирали с 30% използваната вода за производството на всеки един автомобил, в Hilton са си поставили целта да намалят с 10% използваната вода във всеки хотел за следващите 3 години.

Проблемът е, че сега индустрията прави тези опити изолирано, като е необходимо компаниите да се обединят, с помощта на водоснабдителните дружества.

„Водоснабдителните компании трябва да разберат, че пазарът се е променил. За тях идват трудни времена. Индустрията все повече ще се опитва да намали потреблението на вода. От този процес ВиК компаниите също могат да спечелят, като помагат на фирмите да ограничат потреблението“, заяви Старлинг.

В момента потребителите и бизнесът в България харчат по-малко от 1% от БВП за ВиК услуги, посочи бившият зам.-министър на регионалното развитие Добромир Симидчиев, сега изпълнителен директор на „Понсстройинженеринг“. Затова според него у нас все още ВиК бизнесът не си е поставил за цел да се засилят тези взаимоотношения.

Ивайло Колев, старши експерт в Световна банка, посочи, че най-големият консуматор на вода са земеделските производители заради напояването – те ползват около 50% от ресурса. Следващият голям консуматор са ВЕЦ-овете с около 30%, следва битово водоснабдяване с 10% и индустрията – 7%, като комбинира собствени източници и централизирано снабдяване.

Той също каза, че предизвикателствата пред бизнеса са намаляването на ресурсите, промените в климата (засушавания и наводнения), увеличаването на населението на Земята, замърсяването на околната среда и лошото състояние на ВиК инфраструктурата, която става все по скъпа за поддръжката.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:24 | 13.09.22 г.
fallback