fallback

2015 г. – нови стрес тестове за българския туризъм

Редица глобални фактори наред с местните нерешени проблеми спъваха туристическата индустрия през годината

17:00 | 26.12.15 г.

2015 г. скоро ще бъде история. Вижте кои са най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последните 12 месеца в специалната секция на Investor.bg "Икономиката през 2015 г."

След като през 2014 г. българският туризъм попадна под ударите на продължилата икономическа криза у нас и кризата Русия-Украйна, 2015 година добави още кризи към така важния сектор за икономиката ни. Геополитическата конюнктура се усложни и постави туристическата индустрия пред нови стрес тестове.

Наред с продължаващата криза Русия-Украйна и локалните проблеми на сектора, които още стоят на дневен ред, българският туризъм се оказа притиснат от допълнителни фактори - гръцката криза, санкциите срещу Москва, несигурността, идваща от засилващите се военни конфликти в света, общата икономическа криза. На пръв поглед все неблагоприятни ветрове, срещу които българската туристическа индустрия трябваше да си проправя път.

Равносметката обаче не е толкова черна. 2015 година приключва без спад в броя на туристите в България, но със спад в приходите. Причината – очакваният отлив на руски туристи, но и компенсация заради поевтиняването на енергоресурсите.

В средата на годината обаче и браншът, и държавата определиха 2015-та като изключително трудна за туристическия сектор. И ако 2014-та вещаеше трудни времена за българския туризъм, то 2015-та усети и първите сериозни удари.

През изминалата година като цяло не се случи апокалипсисът, който някои вещаеха за туризма. В същото време очакванията на бранша за стабилен гръб в лицето на туристическото министерство като че ли не се сбъднаха. И ако спадът на руския пазар беше очакван, то неочакван беше отливът на туристи от западноевропейските пазари, който беляза летния туристически сезон, и така той остана некомпенсиран.

Празно Лято 2015 без апокалипсис

Очакванията и на държавата, и на туристическата индустрия за слаб летен сезон се оправдаха, въпреки че като цяло сезонът не беше тотален провал. Лятото приключи с очакван, но не и катастрофален спад на руските туристи. Драмата с отлива от тези пазари се разигра по-скоро преди началото на активния летен сезон, когато прогнозите и негативните очаквания взеха връх. Коментарите стигаха до крайност – дори за отлив до 60 или дори 80 на сто от руския пазар, който в крайна сметка не се случи. Сезонът приключи със спад на руския пазар от 25 на сто.

Всъщност летният сезон започна доста колебливо след спадовете от юни и юли, но август внесе успокоение, след като се оказа най-силният месец, който приключва с ръстове по всички параметри – по приходи от нощувки, брой туристи, заетост на легла. 

Въпреки всичко данните за масовия морски туризъм, който е и най-нискобюджетният, бяха очаквано слаби - спад от близо 20 на сто, който дойде от отлива от руския пазар, но и от спада от немския и скандинавския пазар и този от Източна Европа. За съжаление, тези спадове не можаха да бъдат компенсирани от туристи от други дестинации през лятото. Някои туроператори и туристическите агенти коментираха, че летният сезон през 2015 година за туризма е бил най-слабият в България от осем години насам. Други пък не бяха толкова крайни в оценката си и го определиха като доста труден за бизнеса, но не и катастрофален.

Изненадващи спадове от важните пазари

И ако спадът на туристи от руския пазар не ни изненада, то като цяло неприятна изненада за всички бе отливът на посетители от други западноевропейски пазари. Туроператори и хотелиери отчетоха рязък спад на посещения от европейските пазари, както и от съседните ни традиционно силни пазари.

От приемането ни в Европейския съюз насам до днес делът на европейските туристи всяка година намалява, отбелязаха от Асоциацията на българските туроператори. По техни данни през 2007 година този дял е бил 75%, а към днешна дата се е понижил до 50 на сто.

Драстичен отлив на туристи беше регистриран включително и от съседните ни държави - Гърция и Румъния, които в други години регистрират сериозни ръстове в туристическите посещения. Най-сериозен отлив беше отчетен от Гърция - 100%, от Румъния също - 65%.

Като цяло туроператорите регистрираха намаление на почти всички важни пазари. А очакванията на бранша за компенсация от пазари от Западна, Северна и Централна Европа и Балканските страни не се случиха.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:05 | 12.09.22 г.
fallback