fallback

Надеждността на електроснабдяването зависи от коректността на потребителите

В условията на карантина плащането на сметките за електроенергия и онлайн отчитането спомагат за ефективността на социалното дистанциране

14:39 | 15.04.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Заради разпространението на коронавируса по света милиони хора се изолираха в домовете си. Жилищата се превърнаха в работно място, в училище, детска градина, както и място за отдих, забавление и за пазаруване. Основополагащата предпоставка за този нов начин на живот е надеждното електроснабдяване – енергията, без която нищо от изреденото по-горе не може да се осъществи.

Наред с обичайната си роля – да осигурява функционирането на хладилници, печки, перални и електрически крушки, електрическата енергия е от първостепенно значение за работата на медицинското оборудване и обдишвателите, които помагат на заразените хора. 

В тази тревожна и бързо променяща се ситуация електроенергията също така осигурява навременното предаване на важна информация между правителствата и гражданите, както и между лекарите и пациентите.

Това са част от констатациите в скорошно изказване на изпълнителният директор на Международната агенция по енергетика (МАЕ) Фатих Бирол, които едва ли някой би оспорил, посочват от Института за енергиен мениджмънт.

Електроенергийните услуги обаче не бива да се приемат за даденост. Както електроенергийните компании, така и гражданите трябва да се постараят да подпомогнат или поне да не нарушават със своите действия тяхната надеждност и непрекъснатост. Част от мерките, предвидени  в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение са  фокусирани именно в тази посока.

Критичната роля на извънредните проверки и фокуса върху непрекъснатостта на снабдяването

Необходимо е лечебните заведения, държавните институции и телекомуникационните оператори да предприемат извънредни проверки на техническото състояние на енергийните обекти, предназначени за снабдяване с електроенергия, които са тяхна собственост, както и да изпълнят предписанията, предоставени от електроразпределителните дружества, ако вече е била направена проверка.

При установяване на неизправности те са длъжни незабавно да ги отстранят и да уведомят Министерството на енергетиката за това.

На второ място, за гарантиране на непрекъснатост на електроснабдяването операторът на електропреносната мрежа и операторите на електроразпределителни мрежи трябва да преустановят всички планови ремонти, които налагат временно преустановяване на преноса на електроенергия. Това не се отнася до аварийните ремонти, които се извършват, за да се възстанови прекъснатото снабдяване с електрическа енергия на потребителите.

Електроразпределителните компании на ЧЕЗ България, EVN България и ЕНЕРГО-ПРО успяха да реорганизират своята работа в съответствие със законовите изисквания, посочват от Института за енергиен мениджмънт. Плановите ремонти са преустановени, вниманието и капацитетът на дружествата са насочени към бърза реакция при аварии и прекъсвания, както и към присъединяване на нови клиенти, които няма как да бъде отменени. Успешно бяха преодолени и пораженията по мрежите от закъснялата зима.

Реорганизация на клиентските центрове

Центровете за предоставяне на информация и обслужване на клиентите на електроразпределителните дружества, както и на тези, които извършват снабдяване с топлинна енергия и природен газ, са длъжни да въведат организация на работата при стриктно спазване на препоръките на Националния оперативен щаб, с което да се гарантират живота и здравето на служителите и потребителите.

Електроснабдителните дружества са успели да информират потребителите за промените при отчитане и за начините на плащане. Още преди години бяха въведени и все по-широко се използват различни начини за онлайн отчитане, информиране чрез електронна фактура и онлайн плащане. В условията на карантина това се оказва не само по-лесно, но и най-безопасно от плащанията на каса. Освен това съществува и удобна система за физическо плащане – многобройни центрове на електроснабдителните компании и на техни партньори. Налице е също детайлна информация за реорганизацията на работата на местата за плащане в съответствие с хигиенните и здравни изисквания.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:22 | 13.09.22 г.
fallback