fallback

Сиви времена за AirAsia*

Авиокомпанията се считаше за изгряваща звезда сред нискобюджетните авиокомпании, но инцидентът с полет QZ8501 поставя бъдещето ѝ под въпрос

10:22 | 30.12.14 г. 1
Автор - снимка
Създател

Обикновено логото на AirAsia се откроява с яркочервения си цвят и белите букви. Въпреки това от неделя насам нищо не е обикновено при авиокомпанията от Малайзия, дори и логото. Откакто изчезна полет QZ 8501, авиокомпанията промени своето лого на интернет страницата си и в социалните мрежи в светлосиво. Ръководителят на авиокомпанията Тони Фернандес нарече падналия самолет "най-лошия кошмар", пише DPA.

В неделя машината на AirAsia изчезна от радарите по пътя си от Сурабая до Сингапур. На машината имаше 162 души, 155 от които са от Индонезия. Във вторник останки от самолета бяха открити край остров Калимантан в протока Каримата.

Досега AirAsia бе смятана за изгряваща звезда сред авиокомпаниите в Югоизточна Азия. Нискотарифната авиокомпания, основана едва през 2001 г., оказваше натиск главно над държавния конкурент Malaysia Airlines. Инцидентът обаче може да застраши силната ѝ позиция. 

[Updated statement] QZ8501 as of 29 December 2014 10.30am (GMT+7) http://t.co/r5g5hkyDzx

— AirAsia (@AirAsia) December 29, 2014

AirAsia описва себе си като авиокомпанията с "най-ниската цена". Тя започва дейността си с двама пилоти, а сега има флотилия от 150 самолета.

Авиокомпанията успява постоянно да увеличава приходите си през последните пет години, през 2013 г. той е бил в размер на 5,1 млрд. рингита (1,2 млрд. евро). Нетната печалба възлиза на 362 млн. рингита (почти 85 млн. евро). Освен това постоянно расте и броят на пътниците ѝ. Само през 2013 г. компанията отчита с 2 млн. пътници повече от преди година.

Зад бързия успех на AirAsia стои забележителен малайзийски предприемач - 50-годишният Тони Фернандес. Той никога не бяга от светлината на прожекторите и е наричан „Ричард Брансън на Азия“. Подобно на британския основател на Virgin Airlines Фернандес предпочита нетрадиционния подход. Той се появява предимно в дънки и бейзболна шапка с логото на Air Asia. Според Forbes състоянието на мултимилионера възлиза на 650 млн. долара.

Истинското име на Тони Фернандес е Антъни Франсис Фернандес. Той е роден в Куала Лумпур през 1964 г. и е носител на Ордена на Британската империя, а от 2011 г. е обявен за офицер на Почетния легион на Франция. На 12 години бъдещият собственик на авиокомпания заминава за Англия, където учи в Epsom College и в London School of Economics. За кратко работи в авиокомпанията Virgin Atlantic, a после става регионален вицепрезидент на Warner Music Group за Югоизточна Азия, пише BBC. През есента на 2001 г. Фернандес купува Air Asia, която тогава представлява потънало в дългове държавно предприятие, за символичната цена от 25 цента и става изпълнителен директор.

На първата година от сделката компанията започва да покрива оперативните си разходи и изчиства дълговете си. От над 10 години AirAsia предлага на клиентите си полети на ниски цени и успява да се наложи като една от най-стабилните авиокомпании на континента. Купувачът запазва бранда AirAsia и превръща концерна в първата нискотарифна авиокомпания в Азия, конкурираща се с големи компании, като националния превозвач Malaysia Airlines и австралийската Qantas.

Цялостният бизнес модел е типичен за т.нар. нискобюджетни авиолинии. AirAsia не предлага места в бизнес или първа класа, а средната цена на билета е около 170 малайзийски рингити (48 долара).

Под мотото Now Everyone Can Fly („Сега всички могат да летят") AirAsia покрива почти 100 дестинации в над 15 страни. Въпреки това обаче много от тези полети се извършват от партньорски и дъщерни компании, използващи марката на голямата AirAsia.

Такава компания - Indonesia AirAsia, извършва и полет QZ8501 от град Сурабая в Индонезия до Сингапур. 49% от Indonesia AirAsia са собственост на AirAsia, а останалите дялове се държат от индонезийски акционери. Компанията лети само със самолети Airbus A320 по над 30 маршрута и обслужва дестинации в Тайланд, Малайзия, Индонезия, Сингапур и Австралия. Машината побира между 150 и 180 пътници и е известна с отличителните криле, проектирани така, че да намалят потреблението на керосин. Само преди две седмици поделението ѝ за полети на дълги разстояния Air Asia X поръча 55 самолета A330neo от европейския производител Airbus за презокеански полети за 15 млрд. долара.

Фернандес възнамеряваше да расте още с Air Asia. „Разбира се, аз все още имам мечти", каза той наскоро пред туристическия портал ETN. Той назова и нови цели за компанията си - Индия и Япония, за да разшири от там дейността в посока към Близкия изток и Западното крайбрежие на САЩ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:13 | 12.09.22 г.
fallback