fallback

Скъпият климатичен обрат

За 2019 г. европейските компании отчитат инвестиции за около 124 млрд. евро в технологии за защита на климата, но еколозите са скептични

10:53 | 25.02.20 г. 86
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

За новоизбрания изпълнителен директор на BP Бернар Луни първата публична изява на новата му позиция беше като детска игра. След продължилите месеци демонстрации на гневни активисти пред седалището на компанията в Лондон бившият мениджър на дивизията Downstream на петролната компания си позволи да каже неща, които неговият предшественик Боб Дъдли никога не би изрекъл.

„Трябва да се променим. От днес нашата основна цел ще бъде да предоставим на света чиста, надеждна и достъпна енергия“, каза Луни само преди две седмици, когато обяви старта на новата стратегия в Лондон. А тя си има всичко: гигантът на изкопаемата енергетика възнамерява да бъде климатично неутрален до 2050 г. Това включва емисиите на въглероден диоксид, които в крайна сметка се създават в резултат от изгарянето на бензина или дизела в резервоара на потребителя. 

Една петролна компания става въглеродно неутрална? Шефът на ВР предизвика сензация с тази цел. Но той не е единствен. В момента големите европейски компании обявяват амбициозни климатични цели почти всяка седмица. От 2030 г. или 2040 г. всяка се ангажира да отделя – първо: по-малко, и второ: само толкова количество въглероден диоксид, колкото може да избегне другаде.

Преди няколко дни германската медийна компания Bertelsmann обяви, че ще постигне тази цел до 2030 г. IT групата Microsoft планира климатична неутралност за същата година, както и фармацевтичната и химическа компания Bayer. Bosch дори възнамерява да работи неутрално по отношение на въглеродния диоксид от тази година. Маркус Щайлеман, изпълнителен директор на химическата компания Covestro, отбелязва, че конкуренцията по отношение на климатичните цели е обхванала цялата индустрия.

Съобщенията от последните няколко месеца набраха огромно количество обещания. Актуално проучване на известната организация с нестопанска цел Carbon Disclosure Project (CDP), достъпно на германския Handelsblatt, показва, че според новите си планове европейските компании възнамеряват да избегнат 2,4 гигатона емисии - повече от обема, който Великобритания, Германия, Франция, Италия и Полша излъчват заедно годишно.

Британската CDP се счита за лидер в анализа на корпоративните данни за околната среда, като зад организацията застават над 600 институционални инвеститори. В проучването си експертите, заедно с консултантската фирма Oliver Wyman, разглеждат по-подробно климатичните планове на над 882 компании, листнати в Европа.

Резултатът: За да постигнат целите, компаниите вече инвестират милиарди евро в нови, нисковъглеродни технологии и в инвестиции за намаляване на емисиите. CDP определя общата сума в Европа на 124 милиарда евро, от които 44 милиарда евро са за сметка на германски компании. Това изглежда много, но далеч не е достатъчно, за да се постигне целта на ЕС за климатичен неутралитет в Европа от 2050 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:24 | 14.09.22 г.
fallback