fallback

Биогорива срещу водород: накъде ще поеме бъдещето на транспорта?

Докато автомобилният сектор възприема смело електрификацията, тежкотоварният транспорт продължава да се лута между различните енергийни алтернативи

13:24 | 09.01.21 г. 11
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Оптимистичните настроения около продажбите на електромобили и зарядната инфраструктура контрастират с липсата на напредък в намирането на алтернативни горива за авиацията, корабоплаването и камионите.

Биогоривата вече се използват като заместител на изкопаемите горива и широкото разпространение на електромобилите ще им позволи да се фокусират върху тежкотоварния транспорт. Но тъй като амбициите за декарбонизация се увеличават, натискът върху оскъдните суровини за биогорива само ще се повишава, ограничавайки предлагането им, докато търсенето на по-устойчиви суровини нараства. 

В международен план водородната икономика тепърва изгражда своите устои. Въпреки че тази година тя спечели значителна подкрепа от компании и правителства, все още се нуждае от намаляване на разходите и изграждане на инфраструктурата. Политиците в ЕС и по света ще трябва да имат предвид всичко това, когато определят цели за намаляване на емисиите на парникови газове при пътуванията на дълги разстояния, пише в анализ за EnergyPost Корнелиус Клаие.

Именно транспортният сектор от всички отрасли на икономиката е най-големият изоставащ по отношение на борбата с климатичните промени в Европа.

Докато емисиите от промишлеността, енергетиката, строителството и селското стопанство в Европейския съюз (ЕС) са намалели с 20-40% през последните 30 години, тези от транспорта са се увеличили с една трета.

Електрическите превозни средства са приветствани като Свещения Граал за декарбонизацията на сектора. Те отделят по-малко количество въглерод от повечето алтернативи на двигателите с вътрешно горене, като технологиите при тях продължават да се подобряват за постигане на по-голяма ефективност.

Въпросът е в това, че действителното възприемане на електромобилите от обществеността остава незначително явление. По-малко от 0,5% от автомобилите по европейските пътища се зареждат с електроенергия през 2019 г. и повечето от тях са концентрирани в няколко страни, предимно от Скандинавския полуостров.

Но това се променя. Продажбите на електромобили в Европа достигат 12% през октомври тази година в сравнение с 10% между юли-септември 2020 г., със 7% през предходните три месеца и само с 2% година преди това.

И докато разходите за електромобилите намаляват, броят на зарядните станции нараства.

Въпреки че 9 от 10 автомобила, продавани в Европа, все още са с двигатели с вътрешно горене, експоненциалното увеличение на пазарния дял на електрическите е революционно събитие.

транспорт

Двете исторически бариери пред широкомащабната електрификация на пътищата – все още високите цени на технологията и липсата на достатъчно развита и достъпна зарядна инфраструктура – вече са останали зад гърбовете на редица  европейски страни.

С помощта на държавните субсидии и тласъка сред производителите за намиране на по-евтини решения цената на електромобилите в някои европейски държави вече достига нивата на дизеловите автомобили.

Зарядните станции се разрастват из целия континент, като отчитат среден годишен ръст от 40% през последните осем години. Най-бързият растеж се наблюдава в сегмента на станциите за бързо зареждане, някои от които могат да добавят 350 км пробег за по-малко от 20 минути. Вече са изградени повече зарядни станции, отколкото са бензиностанциите в ЕС.

Европейската комисия си постави за цел да увеличи петкратно броя на зарядните станции през следващите пет години.

Регулациите на ЕС ще задължат производителите на автомобили да намалят наполовина емисиите на своята продукция между 2021-2030 г. В тази връзка много европейски градове обявиха индивидуални цели за забрана на дизелови автомобили през следващите няколко години.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:41 | 13.09.22 г.
fallback