IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Биогорива срещу водород: накъде ще поеме бъдещето на транспорта?

Докато автомобилният сектор възприема смело електрификацията, тежкотоварният транспорт продължава да се лута между различните енергийни алтернативи

13:24 | 09.01.21 г. 11
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Qilai Shen/Bloomberg</em></p>

Снимка: Qilai Shen/Bloomberg

Лошите перспективи за електрификацията в авиацията, корабоплаването и камионите

В други части на транспортния сектор електрификацията все още не може да намери своя път към бъдещето. Батериите ще бъдат твърде тежки за търговски полети поне през следващите 20 години. Като се има предвид, че средната продължителност на експлоатационния живот на самолетите е 30 години, повечето машини все още биха зависили от настоящия дизайн на двигателя до 2050 г.

Транспортът на дълги разстояние е изправен пред подобни предизвикателства, като е малко вероятно някоя нова батерия да разполага с достатъчно капацитет за съхранение, за да пренесе 200 000 тона през океана с едно зареждане. 

Сегментът на камионите също се нуждае от възможност за голям пробег с едно зареждане и сериозен капацитет на батерията, за да може електричеството да се конкурира с дизела.

Проблемите на биогоривата

Биогоривата също се сблъскват с редица проблеми. Обезлесяването, което съпровожда развитието на тази индустрия, представлява само част от пречките пред по-широката употреба на този тип горива. Биодизелът, например, има по-висока въглеродна интензивност от дизела. Като се добавят към това и множеството скандали, не е изненадващо, че лечението всъщност се оказва по-лошо от самата болест.

Повечето прогнозни модели за ограничаване на глобалното затопляне в рамките на 1,5-2 градуса по Целзий, разчитат на значително усвояване на биогоривата. Всеки изгорен литър биогориво задържа равно количество изкопаеми горива в земята. Въглеродът също се отделя при изгаряне на биогорива, но той се абсорбира от атмосферата и така процесът може да се повтори без кумулативните щети, които изгарянето на изкопаеми води би нанесло.

Това обаче не прави биогоривата въглеродно неутрални - необходима е енергия за превръщане на суровините в такъв тип гориво. При използване на отпадъчни материали могат да се постигнат до 90% икономии на емисии. Европейските култури като маслото от рапица обикновено постигат близо 50% икономии.

И тъй като разгръщането на инфраструктурата, свързана с електрификацията, отнема време, биогоривата могат да намалят емисиите незабавно там, където е най-необходимо.

транспорт транспорт

Биогорива за авиацията, корабоплаването и камионите

Авиацията може скоро да последва пътния сектор, движен от националните ангажименти за смесване на биогорива с петролните смеси. Норвегия стана първата държава в световен мащаб, която въведе задължения в тази насока по-рано през годината. Германия и Швеция наскоро започнаха законодателни процедури за определяне на годишни намаления на емисиите на доставчиците на авиационно гориво. Финландия, Нидерландия, Франция и Испания се намират на различен законодателен етап от въвеждането на подобни регулации.

В същото време подобни политики при корабоплаването липсват, въпреки че от началото на тази година Международната морска организация въведе нов глобален лимит за съдържането на сяра в горивата от 0,5% тегловни проценти (m/m). Това подтикна производителите на кораби да се пренасочат към нови, по-чисти технологии. Лидерите в индустрията посочват, че първите кораби с нулеви емисии трябва да влязат в глобалния морски флот до 2030 г.

Водородът

Европейските политици възлагат големи надежди на зеления водород. Въпреки че в момента този пазар не съществува, амбицията е да нарасне до 10 милиона тона до 2030 г.

Високата енергийна плътност на водорода и ниското му тегло го правят основният кандидат за декарбонизация на транспорта на дълги разстояния. Като се има предвид, че добавените нови мощности соларна и вятърна енергия вече доста често са по-евтини от изкопаемите енергийни алтернативи и цените им ще продължат да падат, има причина за оптимизъм и около водорода.

Зеленият водород е все още около 3 пъти по-скъп от много други енергийни източници, като природния газ и въглищата. Загубите от неговото генериране означават

Бележките под линия се отнасят за теоретичния потенциал на водорода. Зеленият му вариант все още е около 3 пъти по-скъп от еквивалента от природен газ или въглища.

Съхранението му под високо налягане е съпроводено от дълъг списък с мерки за безопасност. Самолетите и корабите, които ще могат да работят с него, тепърва ще бъдат представени, а инфраструктурата все още няма необходими мащаб.

Всеки от тези недостатъци се очаква да бъде решен с времето.

Въпреки че екологичните характеристики на водорода го правят привлекателен за индустриалните потребители, включително за собствениците на кораби и петролните компании, газът е далеч по-малко плътен от другите горива, което означава, че е необходим повече капацитет за съхранение на горивото на борда на плавателния съд. Поради тази причина за момента водородът изглежда по-лесно приложим при плавателни съдове, опериращи на къси разстояния.

Също така цената на зеления водород е между четири до осем пъти по-висока от тази на стандартно корабно гориво с ниско съдържание на сяра, сочат изчисления на DNV GL. Има и други видове водород, които са по-евтини от зеления, тъй като се генерират чрез изкопаеми горива. Зеленият водород се очаква да поевтинее през следващите няколко десетилетия, тъй като цената на възобновяемата енергия и електролизаторите се понижава устойчиво.

За да може обаче компаниите да инвестират масово, трябва да се изгради инфраструктура за зареждане с гориво, както и електролизатори, компресори и хранилища за водород, резервоари и газопроводи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:41 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

9
rate up comment 2 rate down comment 0
фиг.1
преди 3 години
Императорът пише без да мисли, затова и коментарите му са толкова "научни." Аз също не се бях замислял по въпроса, но сега виждам смисъл. От това, което съм учил навремето за фотосинтезата, растенията улавят CO2 от атмосферата и с помощта на енергия от слънчевата светлина превръщат въглерода в биомаса, а кислорода го отделят. От биомасата се правят биогоривата. Когато се изгарят, CO2 се връща обратно в атмосферата. С други думи, това е въглеродно неутрален цикъл. Е, може и да има някакви загуби, но със сигурност е по-екологично от изкопаемите горива.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 1
zelka007
преди 3 години
импе , продължаваш да демонстрираш понякога недопустима некомпетентност за учител ... !! що е то въглероден кръговрта (има поне още 4-5 такива цикъла) в природата и каква е разликата м/у него и изгарянето на изкопаеми горива ... ?!въпрос за реферат в 5 клас ... минимален обем 2 страници , може да ползвате всички налични източни от мрежата ... :)))п.с. за обща култура ще ти стигнат и 10 изречения , да му схванеш идеята и да не се излагаш повече ... :))) ... нали си писахме вече под един материал по темата , или забрави ... ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 1 rate down comment 3
Императорът
преди 3 години
Ако публичното иди0тство беше престъпление, вас щяха да ви РАЗСТРЕЛЯТ, БЕ !!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 2 rate down comment 3
Императорът
преди 3 години
"Всеки изгорен литър биогориво задържа равно количество изкопаеми горива в земята. Въглеродът също се отделя при изгаряне на биогорива, но той се абсорбира от атмосферата и така процесът може да се повтори без кумулативните щети, които изгарянето на изкопаеми води би нанесло."ЕТО ТОВА Е ТОЛКОВА ЧУТОВЕН KPEТЕНИЗЪМ, ЧЕ НАПРАВО СЕ ЗАДАВИХ !!! Тоест "биогоривата", само защото били "био", отделяли въглерод, който бил също "био" и не нанасял щети на природата - а въглеродът, който се отделял при изгаряне на нормални горива не бил "био" и нанасял щети?АСПАРУХ - ДВА ВИДА ВЪГЛЕРОД ЛИ ИМА В ПРИРОДАТА ???? Вече наистина много сериозно се замислям да спра тотално да влизам тук - под достойнството ми е да чета такива колосални иди0тизми !!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 5 rate down comment 4
zelka007
преди 3 години
"и имаше промишленост и договори за износ ... сега ни едното ни другото ..."знаеш ли преди колко години минахме и задминахме най-силната ни година отпреди 11 ноември (това е 1987) ... :))) ... знаеш ли от колко години постепенно икономиката ни се интегрира и синхронизира с европейската , мхм ... ?! че от 7-8 години настъпваме и на външни на ЕС пазари , гледай статистика , в нея има всичко , кеф ти по единици , кеф ти по ед.цени , кеф ти сумарно ... ама не можеш да четеш такава информация , по-лесно е да плямпате опорки без никакви данни ... ТИНИКОГАНЕ СИРАБОТИЛВПРЕДПРИЯТИЕБАЧКАЩО ЗАИЗНОСНИКОГА !!!аз съм бачкал на две смени , и знам какво и как се изнасяше и връщаше като дефектно и как отчитаха за пред партията лаладижиите ... :))) ... само общи приказки знаеш ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 7
ing5rov
преди 3 години
и имаше промишленост и договори за износ ... сега ни едното ни другото ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 5
ing5rov
преди 3 години
"... и никой никъде не твърди , че огромният поток от китайски шитни ще продължи да залива светът..."Ами зелените /платени/ пeдeрастu зинахте за затваряне на всякакви източници на ел. енергия , освен вятърните , а производството иска електричество ... само че хората които с ръцете си могат да си бъркат само в носа и в задникa , няма как да знаят това .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 1
mrynmryn
преди 3 години
Никога не съм харесвал графики, без реална стойност. Ако в цяла България се продават 10ел.мобила, адогодина са продали 15, ще излезе, че има някакъв бесен ръст от 50%, но това си остават 5 незначителни бройки, на фона на останалите. Без останалите цифри, процентното изражение не показва почти нищо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 6
zelka007
преди 3 години
отговорът е водород . за дълги разтояния ще има хъбове за бункериране насред океана с плуващи вятърни централи и електролизери за производство на водород ... и не е задължително да оцелеят гигантските кораби ... и никой никъде не твърди , че огромният поток от китайски шитни ще продължи да залива светът . епидемията от ковид19 показа , че това е обратим процес ... :))) ... до петилетка такива самолети ще има навсякъде за къси и средно дълги разтояния ...https://***.youtube.com/watch?v=g5zeD0Cx4f4както преди няколко години като писах , че ще има електрически автобуси из всички големи градове по света в това число и в БГ , се надпреварвахте да се упражнявате по темата ... същото ще бъде и с водородните клетки за авацията ... :))) ... импе ти си на ред , да кажеш , как милер е казал , че вовата е казал , че някога може и по тръбите с газ от рассия да тече зелен водород , щото е слушал ванга и е чел нострадамус и е е имал видение , как в Европа го закъсваме . и добре че е матушката та е предвидила едни тръби ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още