fallback

Социалните мрежи трябва да възпримат нов модел против злоупотребите с речта

След кръвта, пролята в Капитолия, САЩ се нуждаят от европейски подход към онлайн регулацията

12:04 | 24.01.21 г. 10
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Президентството на Доналд Тръмп приключва както и започна - със заплаха към американските демократични системи чрез щатските технологични платформи. През 2016 г. заплахата беше външна: кампания за дезинформация с руски произход, разпространявана чрез социални постове. През 2020 г. дезинформацията беше от самия Бял дом. Тръмп използва огромното си присъствие в социалните медии, за да придаде достоверност на лъжите за нелегитимността на изборите, подбуждайки своите привърженици към насилствени действия, пише за Financial Times Емили Бел, директор на центъра за дигитална журналистика Тоу към Американския университет в Ню Йорк.

Кръвта, разлята по пода на Капитолия, беше доказателство, че думите имат последствия. Това сложи край на дебата дали социалните медии защитават подобаващо демокрацията. Те не го направиха. Социалните мрежи се нуждаят от нов модел за предотвратяване на злоупотреби с власт чрез политическа реч.

Но докато останалата част от света прекара последните пет години в приемане на закони и рамки за противодействие на дезинформацията, почти нищо не се промени в САЩ. След като американският експеримент с неуправляваната дигитална реч завърши с катастрофа, идващата администрация на Джо Байдън трябва да се поучи от Европа, за да спре една вътрешна криза. 

„Не искаме да свършим като Германия“, беше преди вопъл от технологичните ръководители, които виждаха Европа като въртоп от лошо регулиране. Ясно е обаче, че Европа прекара годините на Тръмп, учейки се от грешките в регулацията на речта, докато липсата на напредък в Америка доведе, донякъде иронично, до масова цензура. Опитът за държавен преврат в Капитолия предизвика пълна забрана за профилите на Тръмп в социалните медии от страна на Twitter, Facebook, Snapchat и Instagram.

Грешката на социалните медии беше да приемат, че нерегламентираната реч от влиятелни хора е по-скоро отличителен белег на демокрацията, отколкото заплаха за нея.

През 2015 г. кампанията на Тръмп пусна видео, призоваващо за „пълно и окончателно спиране на мюсюлманите“, влизащи в САЩ. Въпреки че беше в явно нарушение на политиките на Facebook за речта на омразата, главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг реши да остави видеоклипа с оправданието, че речта на водещ кандидат е „нужно да бъде отразена“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:10 | 13.09.22 г.
fallback