Водородът е един от ключовите елементи на трансформацията на енергийната система, особено за сектори, в които възобновяемите източници не могат да доставят нужните количества енергия - например тежката индустрия. Но освен възможности, употребата му крие някои предизвикателства, пише в анализ на звеното за оценка на риска на застрахователната компания Allianz.
Компанията препоръчва активно управление на някои от рисковете, свързани с водорода, по всички етапи на употребата му - производство, съхранение и транспорт. Най-честите заплахи са експлозиите, но са възможни и редица технически проблеми и други нарушения.
Държавите по света планират 70 млрд. долара публично финансиране за изграждането или модернизирането на инфраструктурата, която ще се използва за преноса на водород. В 30 държави по света вече са изготвени пътни карти за въвеждането на енергийната суровина.
Те предвиждат широко използване на т.нар. "зелен" водород, тоест произведен с нискоемисионни технологии или дори с възобновяеми източници, в различни сектори - основно в транспорта, тежката индустрия и жилищните сгради.
Една от най-напредналите в това отношение е Германия, а като цяло сериозна заявка за използването на водорода има Европейския съюз (ЕС). В стратегията на общността е предвидено до 2030 година в страните от ЕС да има електролизи за производството на чист водород с капацитет от 40 гигавата.
В САЩ пък планират мащабна мрежа за производството на водород в 30 щата, която да генерира годишни приходи от 140 млрд. долара и да създаде 700 хил. работни места до 2030 година.
Очаква се през тази година и Великобритания да представи план за внедряването на водорода, с което да помогне на плановете си за нулеви въглеродни емисии до 2050 година.
Водородът е добре позната технология, но в момента се използва ограничено в индустрията. В следващите години обаче плановете са да стане масова енергийна суровина и се очакват мащабни проекти за производството му и транспортирането на пазара. По изчисления на консултантската компания McKinsey до 2030 година разходите за реализацията на 200-те най-големи водородни проекта ще надхвърлят 300 млрд. долара до 2030 година.
Заради бързото развитие на преден план излизат и някои рискове, свързани с водорода, които трябва да бъдат добре управлявани, посочват от Allianz.
Най-честият проблем е опасността от пожари и експлозии - водородът е нестабилен и взривоопасен при досега с въздуха. Затова е много важна системата за откриване на течове по преносната система, което се затруднява от факта, че той без миризма и цвят. Пламъкът от горенето на водорода е напрактика невидим на дневна светлина.
Тези свойства на водорода са особено голям проблем на фона на плановете той да бъде използван като източник за отопление. Той не е токсичен - крайният продукт е просто вода, но е взривоопасен и това трябва да бъде взимано предвид при изграждането на инсталациите.
По данни на Allianz през последните пет години експлозиите и пожарите като цяло, не само свързаните с водород, са нанесли щети на стойност 14 млрд. евро. Ако не се смятат щетите от природни бедствия, по-голяма част от загубите от застрахователни събития са свързани именно с пожари и експлозии.
Взаимодействието на водорода с метали може да доведе до пропукване и изтичане на суровината. Това е от особено значение при транспортирането на водорода - в резултат от т.нар. "водородно крихтене" (водороден крекинг) металите, а част от съществуващата инфраструктура за пренос на суровини в момента е стоманена, се напуква. Този проблем трябва да се има предвид при проектирането на системите и да бъдат използвани материали, които да устоят на ефекта на водорода.
Прекъсване на производственият процес не е рядкост при производството на водород, особено при повреда в оборудването. Например повреда в клетките за електролиза (при водна електролиза) може да коства седмици и дори месеци за поправка. Това може да доведе до огромно забавяне на доставките и финансови загуби, пише в анализа на застрахователното дружество.


Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Администрацията на Тръмп не смята Украйна за приоритет
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно
Черната златка унищожава овощните градини в България
преди 4 години има ли смисъл да му обясняваш след този бисер :"Да не говорим че това е само вид преносител на енергия, но не и първоначален източник на енергия"Незнам кво иска, може би да си запали частно Слънце в гаража или мини голям взрив... че да получи енергия от първоначалния източник :):) ... идииииоти, сър! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години опасен е ... така е . природния газ под налягане не е ли ? или бензин оставен на открито ... ? колко инциденти стават по света ежемесечно с неизправни инсталации на газ ... ?! потърси какъв газ се е транспортирал по най-старите газопроводи , преди да започне по тях да тече природен газ ... :))) ... тъй , за обогатяване на общата култура ... :))) ... колко инциденти можеш да изброиш с електролизери и горивни клетки и колко с природен газ и бензин ... google --> fuel cell blast incidentsgoogle --> natural gas blast incidentsgoogle --> gasoline explosion incidentsпредложи технология различна от фосилните горива и си ти царят ... :))) .. а защо трябва да се ограничи максимално ползването на фосилни горива е друга тема ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години не пуша ... вреден навик ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Проучване на Алиац, WTF? То да беше някава сериозна организация, а тия някакви ск***п***ни кр***дци. Само лъжат хората застраховки и после не се плаща каквото и да стане. Какъв анализ да очакваме от тия? Пишете в заглавието Алианц, Дойче Веле да знаем да не отваряме изобщо статията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Защото водорода е изключително опасен и труден за пренос и съхранение. Няма как с поносими цени това нещо да влезе в бита и ежедневието. Да не говорим че това е само вид преносител на енергия, но не и първоначален източник на енергия. За да го добиеш трябва да вложиш толкова енергия колкото ще получиш като го изгориш. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Огънче искааш ли??? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години и защо не са влезли в широка употреба ... ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Анализ за чудо и приказ: тези неща ще ти ги каже всеки химик и инженер химик....Освен това водорода и електролизата са открити поне от 150 г и може би има защо досега да не са влезли в широка употреба. отговор Сигнализирай за неуместен коментар